رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 334379

اردوغان: 415 کیلومتر مربع از عفرین را تحت کنترل داریم / به منبج و شرق رود فرات پیشروی میکنیم

ساعت24-رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام تصرف 415 کیلومتر مربع از منطقه عفرین، گفت بعد از این شهر، به سراغ منبج رفته و سپس به شرق رود فرات پیشروی خواهند کرد.

laquo;رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) اعلام کرد که از ابتدای عملیات «شاخه زیتون» تا کنون، 415 کیلومتر مربع از منطقه عفرین به کنترل نیروهای ترکیه و همپیمانانش درآمده است.

اردوغان طی سخنرانی در جمع سران استانی حزب عدالت و توسعه (آ.ک.پ) گفت: «تا صبح امروز 1873 تروریست از پای درآمده و 415 کیلومتر مربع (از منطقه عفرین) تحت کنترل ما قرار گرفته است.»

وی با بیان اینکه هدف عملیات‌های نظامی ترکیه در شمال سوریه، بازگرداندن 3.5 میلیون آواره سوری حاضر در ترکیه به خانه‌هایشان است، توضیح داد: «تابستان امسال برای تروریست‌ها و حامیانشان بسیار سوزان خواهد بود.»

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر اینکه مرحله بعدی شاخه زیتون به دلیل پاکسازی بلندی‌های استراتژیک از شبه‌نظامیان کُرد، سریعتر پیش خواهد رفت، افزود: «بعد از محاصره کرده مرکز شهر عفرین، عملیات (شاخه زیتون) با استراتژی جدید پیش خواهد رفت.»

اردوغان درباره این استراتژی جدید توضیح داد که بعد از عفرین، به سراغ شهر منبج خواهند رفت و پس از پاکسازی آن از نیروهای کُرد، ارتش ترکیه به سمت شرق رودخانه پیشروی می‌کند.

ارتش ترکیه پیشتر از هدف قرار دادن کاروانی شامل 30 تا 40 خودروی نظامی متعلق به ی.پ.گ در جنوب عفرین که قصد رساندن سلاح و مهمات به نیروهای حاضر در این شهر را داشتند، خبر داده بود.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تا کنون 33 نظامی ترکیه کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند.

ادعاهای اردوغان در حالی است که در عرصه میدانی ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد اشغال چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، 150 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و 300 مجروح برجای گذاشته است.

انتهای پیام/

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها