رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 334464

پاسخ دکتر محمد طبیبیان به یک پرسش بنیادین بشرامروز: آیا به آینده بشریت امیدی هست؟

فن سالاران و بازرگانان دنیای بهتری ساختند و می سازند

ساعت24-محمد طبیبیان اندیشمند و مصلح اقتصادی ایران یکی از هزاران نخبه و فرهیخته ایرانی وجهانی است که به سعادت و خوشبختی نوع بشر و از جمله ایرانیان می اندیشد و با پایداری بر اصول و آموزه های دانش و برتری های داد و ستد و تجارت و نوآوری جامعه جهانی به این نتیجه رسیده است که جهان امروز به رغم چهره ناسازگاری که از آن ترسیم می شود همچنان می تواند به سعادت بیشتر انسان منجر شود.

323
طبیبیان یکی از نخبگان ایرانی است که برتری دانشمندان و و فن سالاران را بر رفتار بد سرنوشت سیاستمداران بدکردار پیش بینی می کند و امیدوا ربه رفاه آدمیان است. این نوشته زیر پاسخ این اصلاح گر اقتصادی به پرسش بااهمیتی است که ذهن و دغدغه نخبگان نیک اندیش است : آیا برای بشریت امیدی است؟
هر روز اخبار تراژیک از رسانه ها باز تاب می یابند: جنگ، ویرانی ، کشته شدن کودکان و بزرگ سالان، مهاجرت و فرار انبوه مردمی رنجور و آسیب دیده از سرزمین مادری که با اکراه در سایر کشورها پذیرفته می شوند. خبر از قحطی و هرنوع رنج و بدبختی که می شود تصور کرد به فراوانی شنیده می شود و برصفحه تلویزیون یا ابزار های هوشمند به صورت تراژیک به نمایش در می آید. آیا واقعا آینده امید وار کننده ای برای بشریت قابل تصور است؟ در حالی که سیاست مداران نقشه فلاکت مردمانی که پایگاه قدرت و تامین کننده روزی آنها هستند را می کشند و راه های جدید بندگی جمعیت ها را وا می کاوند، و نقشه جنگ و تنش را در پستو های خلوت خانه های مرموز خود مرور می کنند و ارتش های قهار آماده می کنند ، اما دانشمندان، فن سالاران، نو آوران و تولید کنندگان و بازرگانان دنبال تعقیب آرمان ها و انگیزه ها و یا کسب سود کالاهای جدیدی را ساخته و پرداخته و به دست مردم می رسانند. در همین دهه ها امکانات مخابراتی شگفت انگیز، تلفن های هوشمند که در جیب کودکان جا می گیرد و می توان با اکناف جهان ارتباط بر قرار کرد، ماشین کوچکی که عکس و فیلم تهیه می کند ، موسیقی پخش می کند امکان صحبت و مشاهده فامیل و دوستان را فراهم می کند، امکان داد و ستد را در اختیار قرار می دهند و اخبار خوب و بد را به سرعت به ما می رساند و به ما فرصت می دهند با همگنان خود تبادل نظر کنیم. این فقط یک دست آورد است اتومبیل های ارزانتر و بهتر وسائل منزل کار آمد تر ابزار پزشکی و دارو های جدید، دست آوردهای کشاورزی و تولید مواد غذایی و فهرست طولانیاز این دست دستاوردهای مثبت نیز دردسترس است. امروز مردم می توانند برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، جلو گیری از جنگ و تعدی و مطالبه حقوق خود بهتر سازمان یابند. مردم این روند که تدریجی و غیر دراماتیک است را به حساب نمی آورند.استیون پینکر در کتاب' روشنگری هم اکنون: در دفاع از عقلانیت، علم، انسانیت و پیشرفت این مو ضوع را مورد کنکاش قرار می دهد و با ارائه شواهد متعدد نشان می دهد در دو سده اخیر وضعیت بشریت در مجموع بسیار بهبود یافته و جوامع بشری حتی جوامع فقیر متنعم تر از گذشته هستند. تلفات از جنگ ها و بیماری ها به نسبت جمعیت کاهش یافته، وحتی توزیع امکانات نیز بهتر شده است. بشریت در مجموع ١٠٠ برابر ثروتمند تر است در مقایسه با دویست سال پیش. این را نیز دست آورد عصر روشنگری یا عصر خرد می داند. به این شعار امانوئل کانت اشاره می کند که 'جرات فهمیدن داشته باش'. به این معنی که از طریق کاربرد عقلانیت، در درک و یافتن راه حل مسائل انسان توانسته برای بسیاری مشکلات راه حل بیابد. چون انسان ها متمایل به کار برد عقل هستند، و تا آنجا که چنین کنند پس آینده از حال بهتر خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها