رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 334565

تفاوت‌های اسرارآمیز میان مردان و زنان در زندگی زناشویی

ساعت24-قبل از اینکه ازدواج کنید و پا در سقف مشترک بگذارید باید به شما بگوییم که هم شما و هم همسرتان و هم رابطه تان روزهای خوب و بد زیادی را خواهید داشت و اصرار به خوب بودن همه چیز، یک تلاش بیهوده است.

خبر78
در اوایل ازدواج هر یک از زن و مرد بنا به ناآگاهی از شناخت جنسیت یکدیگر سعی در تغییر طرف مقابلشان دارند و هر یک تلاش می‌کنند که دیگری را شبیه خود کنند، اما تلاش برای تغییر یکدیگر مانند آن است که زن بخواهد مردانگی را از شوهرش بگیرد و مرد هم بخواهد زنانگی را از همسرش بگیرد آیا همچین چیزی شدنی است؟!

یکی از علت‌های اصلی ستیزه و کشمکش عذاب آور بین زن و مرد مخصوصا در ابتدای آشنایی این است که مردان زنان را با ویژگی‌های خود ارزیابی می‌کنند و زنان، مردان را با مقیاس خود می‌سنجند و هر یکی سعی دارند که دیگری را شبیه خود کنند، اما برای داشتن یک زندگی آرام و با عشق کافیست همدیگر را بیشتر بشناسید و به تفاوت‌های وجودی یکدیگر توجه کنید. ما در این مطلب شما را با دیگر تفاوت‌های موجود بین زن و مرد آشنا می‌کنیم.

تفاوت زن و مرد در تحمل کردن مشکلات زندگی

همه‌ی ما زنان را به احساساتی بودن می‌شناسیم، اما همین زنان احساساتی گاهی با دعواهای پی در پی جرقه‌ی طلاق در ذهنشان زده می‌شود و آستانه‌ی تحملشان فروکش می‌کند ویکی از دلایلی هم که حق طلاق به مردان داده شده است به همین دلیل است که زنان همانگونه که عجولانه از خود احساسات مثبت نشان می‌دهند عجولانه هم تصمیم میگیرند و سریع به فکر جدایی می‌افتند.

زنان باید توجه کنند که هنگامی که مردان با مشکلی رو برو می‌شوند راهنمایی و گوشزده‌های زن تنها مردان را آزرده خاطر خواهد کرد و اعتماد به نفسشان را جریحه دار می‌کند

یا دیده اید که گاهی زنان گله می‌کنند که مردشان بعد از به وجود آمدن مشکلی خیلی بی تفاوت است و انگار نه انگار که مشکلی پیش آمده است مثلا دوستی تعریف می‌کرد که: «همسرم مدت‌ها بود که در خودش فرو رفته بود و خیلی کمتر صحبت می‌کرد تا اینکه بالاخره متوجه شدم که ورشکسته شده است از آن روز از شدت ناراحتی خواب و خوراک نداشتم و حتی دچار بیماری شدم، اما شوهرم خیلی بی تفاوت به این مساله نگاه می‌کرد و می‌گفت: اشکال ندارد دوباره از اول زندگیمان را می‌سازیم...»

بیشتر بخوانید:7 فایده بی‌نظیر ازدواج که شاید ندانید!

این دو مثال تا حدودی تفاوت زن و مرد را در تحمل کردن مشکلات نشان می‌دهد که زنان در مواجه شدن با مشکلات شکننده‌تر از مردان هستند. جالب است بدانید که زنان با پیدا شدن مشکلی در زندگی هیجانات خود را بروز می‌دهند، اما مردان در اینگونه مواقع بیشتر گوشه گیر می‌شوند و در خود فرو می‌روند. همچنین مردان برای دستیابی به آرامش و حالت عادی در جهت حل مشکل تلاش می‌کند و زمانی که مشکل حل شد سریع به حالت عادی بر می‌گردد در حالیکه زنان بیشتر نیاز به همدردی دارند و حتی گاه با حل شدن مشکل هم تا روزها ذهنشان همچنان درگیر آن مشکل خواهد بود.

مردان در خود فرو می‌روند و به دنبال راه حل می‌گردند تا به تنهایی مشکلشان را حل کنند، زیرا معتقدند که اگر کسی با وجود اینکه خودش بتواند مشکلش را حل کند از دیگران کمک بگیرد فردی ضعیف است و زمانی که احتیاج به کمک داشته باشند سعی می‌کنند با شخص مورد اعتماد مشورت کنند لذا زنان باید توجه کنند که هنگامی که مردان با مشکلی رو برو می‌شوند راهنمایی و گوشزده‌های زن تنها مردان را آزرده خاطر خواهد کرد و اعتماد به نفسشان را جریحه دار می‌کند و البته مردان هم باید توجه کنند که با زن‌ها هنگام ناراحتی صحبت کنند و از ان‌ها حمایت کنند. در نهایت باید بگوییم زنان رابطه گرا هستند و مردان هدف گرا.

تفاوت زن و مرد دراسترس و اضطراب

این تفاوت زن و مرد را در بین کارمندان و دانشجویان و زندگی زناشویی به خوبی می‌توان احساس کرد که زنان به مراتب مضطرب‌تر و هراسناک‌تر از مردان می‌باشند. به عنوان مثال: در جریان امتحانات دیده اید که دختران از دو هفته قبل از شروع امتحانات در تکاپوی درس خواندن هستند و هر چه به زمان امتحانات نزدیک‌تر می‌شوند استرسشان هم بیشتر خواهد شد، اما پسران شب امتحان به فکر درس خواندن می‌افتند، زمان امتحانات آرام هستند، بازی می‌کنند، سوت می‌زنند و شب امتحان راحت می‌خوابند...

همچنین در محل کارها دیده اید که زنان با دقت بیشتری کارشان را پیش می‌برند و حتی استرس و نگرانی برای سرعت دادن بیشتر به کارشان از چهرشان نمایان می‌شود، اما مردان در کمال خونسردی کارشان را پیش می‌برند بدون انکه استرسی به خود وارد کنند و در زندگی زناشویی هم به مراتب این تفاوت در زمینه‌های مختلف دیده می‌شود مانند زمانی که فرزندتان مریض می‌شود، زن مضطرب است و شب تا صبح مراقب است که مبادا حال فرزندش بد شود، اما آقا راحت می‌خوابد، اما دلیل این تفاوت چیست؟

شاید یکی از علل این تفاوت باور قالبی است که از بچگی در گوش بچه‌ها گفته اند مرد باید شجاع باشه، مرد که نمی‌ترسه، مرد که گریه نمی‌کنه و... گرچه این موضوع ادعایی بیش نیست، ولی قابل تعمق است.

اما دلیل دیگری استرس و نگرانی بیشتر زنان، گرایش انان به درک و جذب احساسات ناخوشایند است و اینکه زنان به سرعت تحت تاثیر احساسات منفی قرار می‌گیرند.

و، اما یکی از دلایل مهم تفاوت زن و مرد در استرس و اضطراب داشتن وجود هورمون هاست. "سه هورمون کورتیزول، اپی نفرین و اکسی توسین در این مورد نقش اساسی دارند. وقتی فردی با استرس روبه رو می‌شود، دو هورمون کورتیزول و اپی نفرین با هم باعث افزایش فشار خون و سطح قند خون می‌شوند. در ابتدا متخصصان به این نتیجه رسیدند که مقدار ترشح هورمون کورتیزول در شرایط استرس زا در خانم‌ها بیشتر است و شاید به این دلیل است که خانم‌ها در این حالت عاطفی‌تر و حساس‌تر برخورد می‌کنند، اما در ادامه متوجه شدند مقدار ترشح این هورمون در زن و مرد یکسان است و اصل تفاوت در هورمون اکسی توسین است.
یکی از دلایل مهم تفاوت زن و مرد در استرس و اضطراب داشتن وجود هورمون هاست. سه هورمون کورتیزول، اپی نفرین و اکسی توسین در این مورد نقش اساسی دارند.

در خانم‌ها با افزایش ترشح کورتیزول و اپی نفرین در شرایط استرس زا، اکسی توسین هم وارد صحنه می‌شود. این هورمون از مغز ترشح شده و تولید دو هورمون قبلی را سرکوب می‌کند تا فرد از نظر عاطفی وضعیت آرامتری پیدا کند. مقدار ترشح این هورمون در مردها بسیار کم است و این مسئله در پاسخ آن‌ها به استرس تاثیر می‌گذارد. "

تفاوت‌های زنان و مردان بسیاز زیاد است که ما در دو مقاله به تفاوت‌های اساسی زنان و مردان که باعث ایجاد اختلافات می‌شود پرداختیم و با بیان این تفاوت‌ها نبایستی نتیجه گیری کنیم که خصوصیات مردان از خصوصیات زنان بهتر است و یا بالعکس.

وجود تفاوت بین زن و مرد از حکمت الهی به دور نیست چنانکه خداوند در ایه ۱۸۷ سوره بقره همسر را به لباسی تشبیه کرده است که این نشان از اتصال و وابستگی زن و مرد به یکدیگر است. خداوند می‌فرمایند: «هنّ لباس لکم و انتم لباس لهنّ، آن‌ها لباس و مدافع شمایند و شما لباس و مدافع آنانید.»

بر اساس این آموزة الهی زن و مرد در حوزة نقش‌ها و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارند، مقابل یکدیگر نیستند بلکه مکمل هم دیگر می‌باشند. بسیاری از نقش‌ها و تکالیف است که فقط زن می‌تواند بازی کند، و بسیاری موقعیت‌ها و تکالیف است که تنها از عهدة مرد بر می‌آید. زن و مرد هر یک، نیمه یک پیکره اند، و تنها در سایة همکاری و همفکری مشترک و تقسیم عادلانه و حکیمانة مسئولیت‌ها و ایفای نقش تکمیلی نسبت به یکدیگر است که این پیکره جان گرفته، پویا و بالنده می‌شود.

منبع:تبیان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها