رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 334772

ساعت 24 از تصمیم تازه ترامپ خبر می‌دهد

بار دیگر تحریم نفت

ساعت24-بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۶ میلادی، انتظار می‌رفت که تحریم‌های اقتصادی علیه‌ ایران برداشته شود و نظام بانکی ایران به شبکه بانکی بین‌المللی متصل شود.

ترامپ
پیش‌بینی شده بود سرمایه‌گذاران خارجی وارد ایران شوند و همکاری‌های بانکی با بانک‌های بزرگ دنیا زمینه را برای افزایش سرعت اجرای پروژه‌های زیرساختی و تامین مالی آنها فراهم کند. ولی با گذشت بیش از دو سال از آن زمان هنوز خبرهای خوشایندی از همکاری‌های بانکی ایران و غرب و سرمایه‌گذاری غرب در ایران به گوش نمی‌رسد. مردم هنوز نشانه‌های بهبود وضعیت اقتصادی را مشاهده نکرده‌اند و تهدیدهای مکرر امریکا در مورد خروج از این توافق بسیاری از سرمایه‌گذاران را از همکاری با ایران منع کرده است. مساله‌ای که نه تنها باعث ناراحتی مردم شده است بلکه نگرانی مسولان اقتصادی کشور را هم به همراه آورد.

در ابتدای روی کار آمدن ترامپ در امریکا این جور تصور می‌شد که سخنان او تنها جنبه تهدید و قدرت‌نمایی دارد،اما با گذشت بیش از یک سال از آغاز دوره ریاست جمهوری او، به نظر می‌رسد مقامات امریکا قصدی برای واقع‌بینی در مورد مساله هسته‌ای ایران ندارند. به گفته مایک پنس معاون اول رییس جمهوری امریکا و به نقل از نشریه واشنگتن‌پست، این آخرین دوره‌ای بوده است که رییس جمهوری این کشور توافق هسته‌ای را تایید و طرح تعلیق تحریم‌ها را امضا کرده است و از ماه می‌که‌ای ن دوره به پایان می‌رسد، تنها در صورتی این توافق تمدید خواهد شد که تغییراتی در آن ایجاد شود و طرفین مذاکرات جامعی را در این زمینه آغاز کنند.

وی پا را از این فراتر نهاد و تاکید کرد احتمال وضع مجدد تحریم‌های نفتی علیه ایران بسیار زیاد است. این خبر در شرایطی مطرح شد که به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی برداشته شدن تحریم‌های نفتی تنها منفعتی بود که ایران از این توافق بدست اورد. البته انتقال بخشی از دارایی‌های ایران که در بانک‌های خارجی بلوکه شده بود به ایران هم بعد از امضای توافق هسته‌ای انجام شد ولی با توجه به وسعت فشارهای اقتصادی که غرب به بهانه فعالیت هسته‌ای کشور به ایران تحمیل کرده بود، این گشایش اندک چندان روی اوضاع کلی اقتصاد کشور تاثیر گذار نبوده است.

سخنان مایک پنس یک ماه بعد از بیان مطالبی مشابه توسط دونالد ترامپ در امریکا مطرح شد.جو ماک مونگلی تحلیل گر بازار سرمایه در یکی از موسسه هیج کاپیتال گفت: مطالبی که مایک پنس بیان کرد در واقع نشان داد که دولت امریکا در مسیر خروج از توافق هسته‌ای و وضع دوباره تحریم‌های نفتی علیه ایران گام برمی‌دارد. به نظر می‌رسد این سخنان پی‌درپی که توسط مقامات امریکایی مطرح می‌شود بیش از یک تهدید ساده باشد و در ماه می ‌سال جاری رسما این توافق از طرف امریکا نقض شود.

وی در ادامه به وب‌سایت پلاتس گفت: از نظر من تنها راه نجات برجام این است که اروپایی‌ها مذاکراتی را در زمینه موشکی با ایران آغاز کنند و تلاش کنند تا توافق هایی در این زمینه با ایران انجام دهند. این توافق‌های اولیه می‌تواند امریکا را راضی کند که ایران با غرب در مسیر کاهش فعالیت‌های موشکی همکاری می‌کند. با وجود اینکه از نظر من این تنها راه است ولی انتظار نمی‌رود ایران راضی به مذاکره در این زمینه باشد و این مساله کاملا قابل قبول است. ایران سال‌ها در زمینه هسته‌ای با امریکا و غرب مذاکره کرد و نتیجه آن توافقی بود که به گفته مقامات ایران هیچ نتیجه اقتصادی مثبتی برای این کشور نداشت. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که دوباره در مسیر گذشته گام بردارد و به سران اقتصادی و سیاسی دنیا اعتماد کند.

در ماه ژانویه سال جاری ایران 83/3 میلیون بشکه نفت در هر روز تولید کرد که معادل میزان تولید و صادرات این کشور قبل از تحریم‌های غرب علیه اقتصاد و صنعت نفت ایران است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها