رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 334778

۱۰ ترند برتر شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۸

ساعت 24-در سال 2018 قطعا شاهد تغییرات بسیار بیشتری در شبکه‌های اجتماعی خواهیم بود. زیرا که پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری روی شبکه‌های اجتماعی نیز تاثیر خواهند داشت. در ادامه 10 ترند برتر شبکه‌های اجتماعی در سال 2018 را با هم مرور خواهیم کرد.

5
اما در سال 2018 قطعا شاهد تغییرات بسیار بیشتری در شبکه‌های اجتماعی خواهیم بود. زیرا که پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری روی شبکه‌های اجتماعی نیز تاثیر خواهند داشت. در ادامه 10 ترند برتر شبکه‌های اجتماعی در سال 2018 را با هم مرور خواهیم کرد.

1. رشد واقعیت افزوده

شرکت اپل در اولین مراسم خود در سالن تئاتر استیو جابز، دو گوشی آیفون 8 و X را معرفی کرد. هر دو این گوشی‌ها به چیپ‌هایی مجهز هستند که به کاربران امکان تجربه کردن واقعیت افزوده را می‌دهد. درحالی‌که واقعیت افزوده هنوز در ابتدای راه خود برای تأثیرگذاری روی گیمینگ موبایل قرار دارد، احتمالا این فناوری به‌زودی راه خود به سمت شبکه‌های اجتماعی را نیز پیدا خواهد کرد.

برای مثال، این امر محتمل است که سرویس‌هایی مانند اسنپ چت و اینستاگرام به‌زودی از فیلترهای پشتیبانی کنند که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق واقعیت افزوده با یک دوست یا سلبریتی موردعلاقه خود سلفی بگیرند. همچنین، برندها نیز می‌توانند از طریق فیلترهایی خاص محصولات خود را درون خانه کاربران شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارند.

2. افزایش محبوبیت استوری اینستاگرام

بر اساس آمارها، ماهیانه حدود 200 میلیون نفر از استوری اینستاگرام استفاده می‌کنند که این آمار حدود 50 میلیون نفر بیشتر از کاربران استوری اسنپ چت است. البته این را نیز باید مدنظر داشته باشید که استوری اینستاگرام فقط حدود یک سال و اندی است که به بازار عرضه شده است. اگر رشد بخش استوری به همین منوال ادامه داشته باشد، پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال 2018 حدود نیمی از کاربران اینستاگرام از قابلیت استوری استفاده کنند. این به این معناست که برندهایی که می‌خواهند با کاربران اینستاگرام تعامل برقرار کنند، باید به درک کامل و جامعی از قابلیت استوری این شبکه اجتماعی برسند.

3. ادامه سرمایه‌گذاری روی بازاریابی اینفلوئنسر

حدود 90 درصد از بازاریابانی که به سراغ استفاده از استراتژی‌های بازاریابی اینفلوئنسر رفته‌اند بر این باورند که این استراتژی موفقیت‌آمیز بوده است. کمپانی‌هایی مانند North Face، هاب اسپات و رولکس از بازاریابی اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان جدید و بهبود تعامل با مخاطبان فعلی استفاده می‌کنند.

در سال گذشته شاهد بودیم برندهایی که به سراغ استراتژی‌های سنتی تبلیغات رفتند، برای ارتباط با کاربران شبکه‌های اجتماعی به مشکل خوردند. در سال 2018 پیش‌بینی می‌شود که برندهای بیشتری به منظور پیدا کردن راهی جدید برای ارتباط با مخاطبانی که تمایل به نادیده گرفتن استراتژی‌های سنتی دارند، به سراغ استفاده از بازاریابی اینفلوئنسر بروند.

4. تمرکز روی نسل Z

تحقیقی که به‌تازگی توسط گولدمن ساکس انجام شده است نشان داد که نسل Z به نسبت نسل هزاره برای سازمان‌ها ارزشمندتر بوده است. امروزه، پیرترین‌های نسل Z فقط حدود 22 سال سن دارند. این نسل هنوز در ابتدای راه ورود به بازار کار است و گاهی نیز قدرت خرید بالایی دارد.

برندها به زودی متوجه این موضوع خواهند شد و سر پیکان استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی خود را به سمت نسل Z خواهند چرخاند. ما انتظار داریم که شبکه‌های اجتماعی مانند اسنپ چت و اینستاگرام در سال 2018 و سال‌های بعدازآن حساب ویژه‌ای روی نسل Z باز کنند.

5. افزایش مشارکت برندها در پلتفرم‌های پیام‌رسان

حدود 2.5 میلیارد نفر در سرتاسر جهان از پلتفرم‌های پیام‌رسانی مختلف استفاده می‌کنند و البته هنوز برندهای زیادی متوجه این سرمایه ارزشمند نیستند و همچنان برای ارتباط با مخاطبان خود دست از شبکه‌های اجتماعی بر نمی‌دارند. در سال 2018، انتظار می‌رود که برندها سرمایه و وقت بیشتری را روی ارتباط با مخاطبان از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان سرمایه‌گذاری کنند. هوش مصنوعی، دستیارهای صوتی و چت بات‌ها برندها را قادر می‌سازد تا تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده از خرید را در پلتفرم‌هایی مانند مسنجر، واتس‌آپ و کیک به مخاطبان خود ارائه کنند.

6. گسترس لایو استریم

لایو استریم که پیش‌ازاین یک نوآوری جدید محسوب می‌شد، اکنون به بخش لاینفک شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. امروزه، برندهای بزرگ و کوچک برای جلب‌توجه دنبال کنندگان به سمت استفاده از لایو استریم سوق پیدا کرده‌اند.

برای مثال، شرکت GORUCK که یک تولیدکننده کوله‌پشتی و سازمان دهنده مسابقات دوی استقامت است، نمونه‌ برندهای متوسطی است که توانسته با لایو استریم محتواهای جذاب در فیس‌بوک تعداد مخاطبان خود را بالا ببرد. برای مثال، هزاران دنبال‌کننده به مدت 48 ساعت آخرین مسابقه دوی استقامت پشتیبانی شده توسط این شرکت را تماشا کردند. در سال 2018 قطعا برندهای بیشتری بر اهمیت لایو استریم واقف می‌شوند و ویدئوهای زنده به بخشی از برنامه محتوایی ماهیانه آن‌ها تبدیل می‌شود.

7. بازاندیشی توییتر

توییتر در سال 2017 نتوانست تعداد کاربران خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. درواقع، شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، فیس‌بوک و اینستاگرام تماما دنبال‌کنندگان بیشتری به نسبت توییتر دارند. اما در سال 2018 احتمالا مدیران توییتر در مورد نحوه عملکرد این شبکه اجتماعی تجدیدنظرهایی را انجام دهند.

از جمله تغییرات محتمل در توییتر می‌توان به فروش آن به سرمایه‌گذاران خصوصی، تغییر در پلتفرم برای گنجاندن برخی عناصر اشتراکی دیگر و یا تجدیدنظر در مورد گزینه‌های تبلیغاتی اشاره کرد.

8. توجه بیشتر به پاتوق‌های دیجیتال

Houseparty یک پلتفرم ویدئویی است که روزانه توسط حدود یک میلیون نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب کاربران Houseparty را نسل Z تشکیل می‌دهند و از آن برای گپ زدن با دوستان خود استفاده می‌کنند. Houseparty چنان پلتفرم موفقی بوده است که حتی فیس‌بوک نیز اعلام کرده در حال تحقیق برای ایجاد قابلیتی مشابه در پلتفرم خود است.

همه ما می‌دانیم که اهمیت ویدئو در شبکه‌های اجتماعی به میزان چشمگیری افزایش یافته است و ویدئوهای گروهی زنده تکرار طبیعی این ترند هستند. قابل تصور است که در سال 2018 فیس‌بوک قابلیتی مشابه با Houseparty را معرفی کند و از این طریق بتواند کاربران زیادی را به سمت خود بکشاند. همان‌طور که اینستاگرام با معرفی قابلیت استوری چنین کاری را انجام داد.

9. معرفی قابلیت Spaces فیس‌بوک

فیس‌بوک فقط به قابلیت لایو استریم ویدئو علاقه‌مند نیست و این شرکت در حال کار روی پروژه‌ای به نام Spaces است که به افراد اجازه می‌دهد از طریق واقعیت مجازی با دوستان خود مرتبط شوند. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که فیس‌بوک شرکت آکیلوس که یک شرکت فعال در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار واقعیت مجازی است را نیز به تصاحب خود درآورده است و بنابراین عجیب نیست که این غول شبکه‌های اجتماعی در حال توسعه پلتفرمی برای بهره‌گیری از این فناوری جدید باشد.

فیس‌بوک احتمالا در سال 2018 از قابلیت Spaces رونمایی کند. اگر فیس‌بوک بتواند پروژه Spaces را با موفقیت به سرانجام برساند، این شبکه اجتماعی به اولین شبکه‌اجتماعی با محوریت واقعیت مجازی تبدیل می‌شود.

10. پذیرش بیشتر سیاست‌های دولتی از طرف شبکه‌های اجتماعی

بعد از وقایعی که در طی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا رخ داد، شبکه‌های اجتماعی دست دولت برای کنترل را بازتر گذاشته‌اند. برای مثال، فیس‌بوک به تازگی هزاران تبلیغات که به نظر می‎رسید با روس‌ها مرتبط هستند را غیرفعال کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی را نیز روی هوش مصنوعی و اشکال انسانی مانیتورینگ انجام داده است.

با توجه به انتقادهای زیاد از شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک در سال 2017، احتمالا این پلتفرم‌ها برای در امان ماندن از انتقادهای آینده، با آغوش بازتری سیاست‌های تحمیلی دولت را بپذیرند.

نتیجه‌گیری

تعداد ترندهای شبکه‌های اجتماعی که روی کاربران و برندها تاثیرگذار هستند در حال افزایش و قوی‌تر شدن است. احتمالا لایو استریم ویدئو و واقعیت مجازی به بازیگران اصلی صحنه شبکه‌های اجتماعی تبدیل شوند. همچنین، برندها به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی جدیدتر مانند اینستاگرام و اسنپ چت سوق پیدا می‌کنند، زیرا که نسل Z بیشتر وقت خود را در این پلتفرم‌ها سپری می‌کند.

با معرفی آیفون‌های جدید، واقعیت افزوده این شانس را دارد که به بخشی از فرآیند شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود. در نهایت، شبکه‌های مانند توییتر و فیس‌بوک برای در امان ماندن از گزند انتقادات سیاسی و ارائه تجربه بهتر به کاربران، خود را بیشتر با سیاست‌های دولت تطبیق خواهند داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها