رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 334837

رونمایی از رابطان جدید اصلاح‌طلبان با رهبری

ساعت24- عبدالله ناصری گفت: اخیرا توصیه شده است که دکتر محمد صدر با توجه به انتصاب‌شان از سوی رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام تقاضای ملاقات و گفت‌وگو با رهبری را داشته باشند. ایشان، چون منصوب رهبری در مجمع هستند اگر تقاضای گفت‌وگو کنند، بی‌جواب نخواهد ماند و فرصت گفت‌وگو و دیدار به ایشان داده خواهد شد.

عبدالله ناصری فعال اصلاح طلب درباره مذاکرات اصلاح طلبان با رهبری به گزینه محمد صدر اشاره می کند. او در گفت و گویی بیان کرده است اصلاح طلبان در یک تصمیم تشکیلات این گزینه را معرفی کرده اند.


خلاصه ای از این گفت و گو را در ادامه می خوانید؛

آقای جهانگیری در مصاحبه‌ای تایید کردند که بعد از انتخابات دیداری با رهبری نداشتند. با توجه به اینکه ایشان رابط اصلاح‌طلبان و رهبری هستند و به نظر می‌رسد که این ارتباط برای اصلاح‌طلبان اهمیت دارد اگر آقای جهانگیری نتوانند این نقش را ایفا کنند، آیا اصلاح‌طلبان چه در قالب شورای عالی سیاستگذاری و چه مجموعه این جریان سیاسی به فرد دیگری برای جایگزین شدن با آقای جهانگیری فکر کرده اند؟

من مفروض اول شما را رد می‌کنم. آقای جهانگیری به عنوان دستور تشکیلاتی جبهه اصلاحات رابط این جریان و رهبری نشده اند. خودشان علاقه‌مند بودند و دوستان هم از ادامه این ملاقات‌ها چه توسط ایشان چه توسط هر فرد دیگری استقبال کرده اند. دوستان از آقای موسوی خوئینی‌ها هم که احساس می‌شود این زمینه را دارند درخواست کرده‌اند که با رهبری تقاضای ملاقات کنند. به این ترتیب ملاقات‌های آقای جهانگیری با رهبری مصوبه تشکیلاتی ساختاری نیست. بلکه دوستان علاقه‌مند بوده‌اند آقای جهانگیری به علت جایگاهی که داشته‌اند و مورد توجه رهبری بوده‌اند روابط‌شان ادامه پیدا کند. همانطوری آقای جهانگیری گفته‌اند بعد از انتخابات ۹۶ هنوز ملاقاتی بین ایشان و رهبری صورت نگرفته است؛ بنابراین اصلاح‌طلبان از هر اصلاح‌طلبی که بتواند فضای گفت‌و‌گو و آشتی ملی را رقم بزند استقبال می‌کنند و در بند این نیستند که به فرد، حزب یا جریان خاصی تعلق پیدا کند.

سوال دیگر این است که ملاقات‌های آقای جهانگیری با رهبری دستور تشکیلاتی نیست. آقای جهانگیری ماجرای آغاز ملاقات‌های خود با رهبری را اینگونه شرح داده‌اند که بعد از فوت آقای هاشمی رفسنجانی اصلاح‌طلبان کانال ارتباطی خود با رهبری را از دست داده‌اند و رهبری هم از خود آقای جهانگیری خواستند این نقش را ایفا کنند. آیا این نقشی که به آقای جهانگیری داده شده از سوی اصلاح‌طلبان هم پذیرفته شده است؟ این را از این بابت می‌پرسم که افرادی مثل آقای رهامی و منتجب نیا هم دیدار‌هایی با رهبری داشته‌اند.

بله. اصلاح‌طلبان از دیدار‌های پیوسته آقای جهانگیری به عنوان یک چهره شاخص اصلاح‌طلب با رهبری استقبال می‌کنند. اما اینگونه نبوده است که جایی تصمیم‌گیری شود که آقای جهانگیری نقش این رابط را ایفا بکند یا نکند. جبهه اصلاحات چه از ملاقات‌های آقای جهانگیری و چه از ملاقات‌های آقای موسوی خوئینی‌ها استقبال می‌کند. حتی اخیرا هم توصیه شده است که دکتر محمد صدر با توجه به انتصاب‌شان از سوی رهبری در مجمع تشخیص مصلحت تقاضای ملاقات و گفت‌و‌گو با رهبری داشته باشند. اصلاح‌طلبان، چون جمع‌بندی‌شان این است که در این شرایط جامعه باید به سمت تفاهم و آشتی ملی برود حتما از همه گفت‌و‌گو‌ها استقبال می‌کنند.

آقای صدر توصیه چه کسی بوده اند؟

خیلی از دوستان اصلاح‌طلب. از اسم بردن معذورم، اما این درخواست از آقای صدر بوده است. اما من باورم بر این است که، چون ایشان منصوب رهبری در مجمع تشخیص هستند اگر تقاضای گفت‌وگو کنند، بی‌جواب نخواهد ماند و فرصت گفت‌و‌گو و دیدار به ایشان داده خواهد شد.

علی رغم تکذیب‌های مقامات دولت، خیلی‌ها معتقدند بعد از انتخابات دولت به آقای جهانگیری روی خوش نشان نداده و از اختیارات ایشان کاسته شده است. این وضعیت می‌تواند برای آقای جهانگیری در انتخابات ۱۴۰۰ دردسرساز باشد؟

نه. به نظر من آقای جهانگیری موقعیت خودش را دارد و البته یکی از نقاط ضعف این است که در دولت دوم، آقای روحانی نقش ضعیف‌تری برای ایشان در نظر گرفته است. این یکی از اشتباهات بزرگ دولت و شخص آقای روحانی است. آقای جهانگیری پتانسیل بسیار بالایی برای پر کردن خلاء‌های کارشناسانه و مدیریتی دولت است که حتما در این زمینه دولت و شخص آقای روحانی متضرر خواهند بود تا آقای جهانگیری.

فرارو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها