رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 335691

یادداشت شرم‌آور جانسون: عربستان عامل ثبات و میانه‌روی در خاورمیانه است

ساعت24-وزیر خارجه انگلستان در یادداشتی مملو از تملق، ولی‌عهد عربستان را عامل «اصلاحات» در عربستان توصیف کرد و ریاض را عامل «میانه‌روی و ثبات در خاورمیانه» خوانده است.

در آستانه سفر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی به لندن و بالا گرفتن دوباره اعتراضات به تصمیم انگلستان برای میزبانی از این مقام سعودی متهم به ارتکاب جنایات جنگی در یمن، وزیر خارجه انگلستان در یادداشتی مملو از عبارات تملق‌آمیز درباره بن سلمان و پادشاهی سعودی، سفر ولی‌عهد عربستان را «نقطه عطفی» در روابط دو کشور توصیف کرده و نوشته است که باید از بن سلمان حمایت کرد.

او در ابتدای این یادداشت که در نشریه «تایمز» منتشر شده، ابتدا به دیدار ۷۳ سال پیش «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر وقت انگلستان با «ملک عبدالعزیز» بنیانگذار پادشاهی عربستان اشاره کرده و نوشته است که اگر آن دیدار فصل نخست روابط دو کشور بود، سفر آتی بی‌سلمان، «صفحه‌ای تازه» در روابط میان لندن و ریاض خواهد بود.

جانسون در این یادداشت که برخی منتقدان انگلیسی آن را «شرم‌آور» خوانده‌اند، با اشاره به انتقادات صورت‌گرفته از احتمال سفر بن‌سلمان به لندن، عربستان را «مرکز قدرت» خاورمیانه و «یکی از قدیمی‌ترین دوستان بریتانیا در این منطقه» توصیف کرده و نوشته است: «در هشت ماهی که محمد بن سلمان ولی‌عهد شده، دقیقا همان اصلاحاتی را در دستور کار قرار داده که ما همواره خواهان آن‌ها بودیم.»

او با بیان اینکه بن سلمان و پدرش امکان رانندگی زنان و حرکت به سمت رعایت حقوق زنان را فراهم کرده‌اند، نوشته‌ است که حکومت سعودی «وعده داده» که «مبلغان تفکرات افراطی را از میان بردارد.»

جانسون که کشورش یکی از بزرگترین فروشندگان سلاح به عربستان است، در ادامه می‌نویسد: «اکنون بدترین پاسخی که بریتانیا می‌تواند بدهد، این است که کناری نشسته و تمامیت پادشاهی را مورد انتقاد یا سرزنش قرار دهد؛ در حالی که برعکس، ما باید در تمام طول این مسیر در نقش مشوق او ظاهر شویم.»

او در بخشی از این یادداشت به آنچه که به نظر می‌رسد دلیل اصلی همراهی تمام‌قد لندن با ریاض باشد، اشاره کرده است: «[اگر ما با سران عربستان دیدار نکنیم] نمی‌توانیم منافع ملی بریتانیا را تأمین کنیم. به یاد داشته باشید که هزاران شغل در بریتانیا به صادرات ما به عربستان سعودی وابسته است. این صادرات در سال ۲۰۱۶ به ۶.۲ میلیارد یورو رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۰، ۴۱% افزایش یافته است.»

وی در عباراتی که بازتاب منفی زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته، با یادآوری همکاری‌های اطلاعاتی دو کشور، عربستان را یک «متحد»، «و عمدتا عامل ثبات و میانه‌روی در خاورمیانه» توصیف کرده است.

جانسون در ادامه نوشته است: «امروز، بریتانیا و عربستان سعودی در حال همکاری برای مقابله با رفتار مخرب ایران در خاورمیانه و پایان دادن به جنگ در یمن هستند. پارسال شاه سلمان تصمیمی بلندنظرانه برای آشتی با دولت تحت رهبری شیعیان در عراق اتخاذ کرد، که این تصمیم می‌تواند به بازگشت ثبات به عراق پس از شکست داعش کمک کند.»

او در پایان نوشته است که در جریان سفر بن سلمان به لندن، با او درباره تلاش برای «حل و فصل مسالمت‌آمیز» بحران یمن هم گفت‌وگو می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها