رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 338877

سمنان در یک نگاه

ساعت 24-سمنان مرکز استان سمنان و از شهرهای کهن ایران محسوب می‌شود که مملو از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در دل خود است.

1
در مسیر تهران به خراسان با شهر تاریخی سمنان روبه‌رو می‌شویم، این شهر تاریخی با آب و هوای خشک و معتدل خود به شهر اخلاق معروف است که مردمان خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد. برای آشنایی بیشتر این شهر زیبا و تاریخی با ما باشید.

سمنان یکی از شهرها و مرکز استان سمنان و شهرستان سمنان است. این شهر در جنوب رشته‌کوه البرز و شمال دشت کویر در راه تهران به خراسان واقع شده است. همسایگان این شهر از سمت شرق شهرهای دامغان و شاهرود، از شمال درجزین، مهدیشهر و شهمیرزاد و از غرب سرخه است. سمنان ۲۱۶ کیلومتر تا تهران فاصله دارد و متصل به راه‌آهن سراسری تهران-مشهد است، همچنین، سمنان دو فرودگاه تجاری و نظامی دارد.

در سال ۱۳۹۱، جمعیت سمنان بالغ بر ۱۹۶۵۲۱ نفر بود و دومین شهرستان پرجمعیت استان سمنان محسوب می‌شود. مردمان سمنان به زبان فارسی و زبان سمنانی صحبت می‌کنند.

اقلیم سمنان

شهر سمنان آب و هوایی گرم و خشک دارد، مناطق کوهستانی و دشت سمنان حاشیه شمالی و جلگه‌های آبرفتی و دشت کویر حاشیه جنوبی این شهر را تشکیل می‌دهند. جهت وزش باد اکثرا از شمال غربی و شمال است.

شهر سمنان

میانگین دمای سالانه هوا ۱۸٫۱ درجه سانتی‌گراد است، دمای ۳۱٫۵ درجه سانتی‌گراد بالاترین متوسط روزانه دما در این ایستگاه است که به ماه تیر مربوط می‌شود و ۴ درجه سانتی‌گراد کمترین دما و مربوط به ماه دی است. به‌طور کلی میانگین حداکثر روزانه دما از بهمن تا تیر افزایش پیدا کرده و از تیر تا بهمن کاهش می‌یابد.

شهر سمنان

تاریخچه

این شهر در دوران باستان قسمتی از چهاردهمین ایالت تاریخی ورن (ورنه) از تقسیمات شانزده‌گانه اوستایی بود. سمنان در طول دوران امپراطوری هخامنشی پارس، از عظمت، اهمیت و شکوه بالایی برخوردار بود. منطقه‌ای که سمنان را رهبری می‌کرد، با حمله اسکندر که باعث شد امپراتوری هخامنشی سقوط کرده و امپراطوری سلوکی در ایران به وجود آید، به عنوان کومش شناخته شد. پس از تشکیل امپراطوری اشکانیان سمنان شکوه و رونق بیشتری گرفت.

سمنان در دوران باستان

محله‌های سمنان

محله‌های اسفنجان (اسپنژان)، لتیبار یا سی‌سر، شاهجو یا جهادیه کنونی، ناسار، زاوغان، کوشمغان، کدیور، عمرانکو و ملحی از ۷ محله مشهور و قدیمی سمنان است.

شهر سمنان

لباس محلی

عواملی مانند شرایط اقلیمی و جغرافیایی، معیشت، آداب و باورهای دینی و اجتماعی در پوشاک سنتی مردمان هر دیار تاثیر به سزایی دارد. پوشاک زنان و مردان و کودکان سمنان تحت تاثیر همین عوامل به وجود آمده و در طول تاریخ تغییر پیدا کرده است.

پشمینه لباس ساکنان نقاط کوهستانی در سمنان بوده و زنان پارچه‌های پشمی (چقا)، پاپیچ و… دوخته و شال گردن، شال کمر، دستکش و جوراب و غیره را از پشم ریسیده شده می‌بافتند.

لباس محلی سمنان

سرپوش مردانه، تن پوش تابستانی مردانه، تن پوش زمستانی مردانه، پاپوش مردانه و لباس محلی که شامل نوعی سرپوش موسوم به چارقد، طرح و جنس و رنگ و اندازه مخصوص به خود را داشت، لباس محلی مردان بوده است.

پیراهنی که در اصطلاح «شوی» نام دارد، لباس محلی اکثر زنان سمنانی بود. شلیته نیز از دیگر لباس‌های محلی زنان سمنانی محسوب می‌شود.

لباس محلی سمنان

سوغات سمنان

متنوع بودن آب و هوای سمنان در سوغاتی‌های آن نیز موثر بوده و باعث تنوع آنها می‌شود. انواع محصولات کشاورزی مرغوب نظیر انار، انجیر، بادنجان و انگور سوغاتی‌های فصلی سمنان را تشکیل می‌دهد.

نان‌های سنتی متنوعی در این شهر پخته می‌شود. یکی از کیک‌های معروف سمنان بخسمات نام دارد که از دویست سال پیش تاکنون پخت می‌شود. از دیگر سوغاتی‌های معروف سمنان می‌توان به کماچ، شیرمال، نان های خانگی، نان پیاز اشاره کرد که در سفر به سمنان باید حتما این نان‌ها را امتحان کرد.

سوغات سمنان

صنایع دستی

یکی از جلوه‌های فرهنگ غنی ایران، که در اشکال مختلف به چشم می‌خورد، صنایع دستی هستند که ایرانی بودن ما را به دیگر مردمان جهان یادآوری می‌کند. با توجه به مواد اولیه در دسترس و هنرمندی هموطنانمان هنری به وجود می‌آید. در این میان شهر سمنان نیز صنایع دستی‌های مخصوص به خود را دارد.

صنایع دستی سمنان

سفال و سرامیک، دستباف‌ها، پلاس و کرباس، پارچه‌های پشمی، چادرشب‌های ابریشمی و پشمی، نمدمالی، گلیم‌بافی و قالی‌بافی از صنایع دستی این شهر زیبا است.

صنایع دستی سمنان

دیدنی‌های سمنان

از جاذبه‌های تاریخی و باستانی سمنان می‌توان به مسجد جامع سمنان، مسجد جامع زاوقان سمنان، مناره سلجوقی مسجد جامع، مسجد امام سمنان، گرمابه پهنه، دروازه ارگ سمنان، بازار سمنان، بازار شیخ علا الدوله، قلعه‌های سارو و گورستان سنادره، خانه‌های تاریخی تدین و عمارت و باغ امیر اشاره کرد.

مسجد جامع سمنان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها