رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 339068

اقدامهای ضد تجارت آزاد ترامپ از کجا سرچشمه می گیرد؟

پرده جدیدی از جنگ تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا

ساعت24-به نظر می رسد شبح ناسیونالیسم – سوسیالیسم گروه نخست یاران ترامپ درجریان مبارزه انتخاباتی هنوز برسر کاخ سفید پرواز می کند و ذهن و دل رییس جمهور آمریکا از اسارت این دیگاه رها نشده است.

خبر0
اقدامهای ضد تجارت آزاد کاخ سفید برخلاف تصور، ادامه دار به نظر می رسد و هیچ نهادی نیز سد راه این اقدامها نمی شود. درحالی که گمان نمی رفت ترامپ این وعده انتخاباتی خودرا اجرایی کند اما او با وضع تعرفه برای واردات فولاد به آمریکا نشان دادنمی خواهد برگ برنده رای آوریاش را از دست بدهد و با تحریک احساسات شهروندان عادی که ببینید من برای شما کار ایجاد می کنم به فکر 4سال بعد نیز هست. باید منتظر اقدامهای دیگری در بستر ناسیونا لیسم اقتصادی باشیم؟. کارشناسان دویچه وله گزارشی از پرده جدید جنگ تجاری را تصویر کرده اند که می خوانید :
مذاکرات بین آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر تعرفه‌های گمرکی ادامه دارد. گفت‌وگوهای بین نمایندگان آمریکا و اروپا در بروکسل نتیجه روشنی نداشته است. ترامپ از امکان سازش با اتحادیه اروپا بر سر تعرفه‌های گمرکی سخن گفته است.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از پایان مذاکرات بروکسل در یک پست توییتری از احتمال لغو تعرفه‌های گمرکی ناظر بر واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهای عضو اتحادیه اروپا سخن گفته است. مشروط بر آنکه، اتحادیه اروپا نیز در اقدامی مشابه، تعرفه‌های گمرکی مربوط به واردات کالا از آمریکا را لغو کند.رئیس جمهور آمریکا در عین حال اروپا را تهدید کرده هرگاه در مبادلات بازرگانی خود با آمریکا محدودیت‌های گمرکی قائل شوند، آمریکا می‌تواند بر سر ورادات دیگر کالاهایی اروپایی و از جمله واردات خودرو نیز تعرفه‌های گمرکی وضع کند.ترامپ اخیرا از خودروهای ساخت آلمان نام برده بود. بدیهی است که در صورت اجرای چنین سیاستی، جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا وارد مرحله جدیدی خواهد شد.پیش از انتشار این پست توییتری، گفت‌وگوهای بین نماینده بازرگانی آمریکا، رابرت لایت‌هیزر و کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا، سیسیلیا مالم‌استروم، در بروکسل بدون کسب نتیجه مشخصی به پایان رسیده بود.هیروشیگه سکو، وزیر بازرگانی ژاپن نیز در گفت‌وگوهای بین نماینده بازرگانی آمریکا و کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا حضور داشت.اشاره ترامپ به لغو تعرفه‌های گمرکی اروپا از جمله به واردات خودروهای آمریکایی مربوط می‌شود. اروپا برای واردات خودروهای ساخت آمریکا تعرفه گمرکی ۱۰ درصدی تعیین کرده است. حال آنکه تعرفه گمرکی مربوط به واردات خودروهای اروپایی در آمریکا دو و نیم درصد است.
فشارهای اروپا
اتحادیه اروپا در برابر وضع تعرفه‌های جدید گمرکی آمریکا در ارتباط با واردات فولاد و آلومینیوم واکنش نشان داده است. آمریکا برای واردات فولاد تعرفه گمرکی ۲۵ درصدی و برای آلومینیوم تعرفه ۱۰ درصدی قائل شده است.این تعرفه‌های گمرکی شامل واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهای مکزیک، کانادا و استرالیا نمی‌شود. از این رو، در مذاکرات بین نمایندگان بازرگانی آمریکا و اتحادیه اروپا، موضوع معاف کردن واردات فولاد و آلومینیوم اروپا از تعرفه‌های یاد شده مطرح بوده است.
واکنش چین و ژاپن
هیروشیگه سکو، وزیر بازرگانی ژاپن نیز در دیدار با رابرت لایت‌هیزر، نماینده بازرگانی آمریکا، ناخشنودی کشور خود را نسبت به وضع این تعرفه‌های گمرکی ابراز کرد.او تاثیرات این جنگ تجاری را برای بازرگانی جهانی زیان‌بار خواند و از آمریکا خواست در تصمیم خود در این زمینه تجدید نظر کند.وزیر بازرگانی ژاپن تاکید کرد واکنش ژاپن به تعرفه‌های گمرکی مطابق قواعد تعیین‌شده از سوی سازمان تجارت جهانی است.سکو در عین حال به نماینده بازرگانی آمریکا گوشزد کرد که صادرات اتحادیه اروپا و ژاپن به هیچوجه تهدیدی برای "امنیت ملی" آمریکا نبوده و این کشورها در شمار متحدان آمریکا هستند.چین نیز نسبت به وضع تعرفه‌های گمرکی از سوی آمریکا واکنش نشان داده است. آمریکا معتقد است که چین بازار جهانی را از فولاد ارزان ساخت خود لبریز کرده است.چین در واکنش به سیاست بازرگانی جدید آمریکا اعلام کرده این سیاست را برای تجارت جهانی مضر تشخیص می‌دهد و در صورت اجرای آن، دست به اقدامات مشابهی خواهد زد.

جنان صفت, [۱۳.۰۳.۱۸ ۰۹:۰۹]
سلام روزخوش . این را تیتر دو موقیت یک کنید

جنان صفت, [۱۳.۰۳.۱۸ ۰۹:۱۰]
[ Photo ]

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها