رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 339069

ایران عضو بلوک تجاری اوراسیا می شود

رویکرد به شرق از روی ناگزیری؟

ساعت24-آیا رفتار تند آمریکایی ها برای به انزوا کشاندن ایران اثر بخش بوده است ؟ در حالی که اروپا نیز همانند آمریکا بخواهد ایران را زیر فشار قرار دهد مقامهای سیاسی ایران ااز سر ناچاری یا به میل و با اشتیاق راه اقتصاد را به سوی شرق که درراس آن چین و روسیه و شماری کشورهای نه چندان نیرومنددرآن حضور دارند بازتر خواهند کرد .

خبر0
آسان گیری روسها برای حضور ایران دراتحادیه اوراسیا شاید جواب ایران باشد که می خواهد به غرب نشان دهد اگر راه ایران را مسدود کنند به شرق می رود. نکته تاریک داستان این است که کشورهای اوراسیا اقتصادهای نیرومند ندارند و نمی توان روی آنها برای کمک به اقتصاد ایران حساب ویژه بازکرد.در شرایطی که امریکا و اروپا با سن گ اندازی های مختلف زمینه را برای ممانعت از بهره برداری ایران از توافق هسته ای فراهم می کنند، ایران به سمت کشورهای اوراسیا روی آورده است و به نظر می رسد تلاشهای این کشور در ماه های اخیر در جهت توسعه روابط اقتصادی خود با آسیا و اروپای شرقی و روسیه به نتیجه رسیده است. خبر گزاری کشور روسیه اعلام کرد ایران در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در خواهد آمد. طبق این خبر عضویت ایران در این اتحادیه اقتصادی به دنبال تلاش ایران برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه و به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام شده در این زمینه اتفاق خواهد افتاد و این عضویت می تواند زمینه را برای افزایش حجم و ارزش تجارت دو جانبه را فراهم کند و فرصتهای سرمایه گذاری مشترک را به وجود آورد.
خبر گزاری tass روسیه با اشاره به اینکه مذاکرات مربوط به ایجاد منطقه ازاد تجاری بین کشورهای منطقه اوراسیا از سال ۲۰۱۵ اغاز شده است و این مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن است ، گفت: این بلوک تجاری در سال ۲۰۱۵ میلادی ایجاد شد و هدف اصلی ان کاهش تعرفه های تجاری بین اعضا است . در ابتدا توافق ها و مذاکرات بین سه کشور روسیه و بلاروس و قزاقستان انجام شد ولی سپس ارمنستان و قرقیزستان هم به کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات اضافه شدند. در سال ۲۰۱۶ کشور ویتنام رسما به عنوان اولین کشوری که عضو این منطقه جغرافیایی نیست، به عضویت این بلوک تجاری درآمد. خبر گزاری رسمی روسیه در هنگام انتشار خبر عضویت ویتنام در این اتحادیه نوشت: هدف اصلی شکل گیری این اتحادیه ایجاد ساز و کاری برای انتقال آزادانه کالاها ، خدمات، سرمایه و نیروی کار بین کشورهای عضو است و می تواند در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهای عضو تاثیر زیادی داشته باشد در واقع این اتحادیه ساختاری مانند ساختار اتحادیه اروپا دارد که انتقال نیروی کار و سرمایه را در کشورهای عضو تسهیل می کند ولی هدف اصلی و نهایی اش توسعه اقتصادی و افزایش حجم و ارزش تجاری کشورهای عضو است. رییس جمهوری روسیه رسما خبر از عضویت صربستان در این اتحادیه داده است و به نظر می رسد بسیار مشتاق است تا یک بلوک تجاری قدرتمند در مقابل بلوک تجاری اروپایی ایجاد کند و بستر را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی و تقویت جایگاه اقتصادی خود در دنیا فراهم کند.طبق گزارشهای اخیر بالغ بر ۴۰ کشور و سازمان بین المللی برای عضویت در این اتحادیه اعلام آمادگی کردند که از جمله این کشورها می تواند به چین و اندونزی و کشورهای امریکای جنوبی اشاره کرد.اخیرا مذاکراتی برای وارد شدن کشورهای کره جنوبی و مصر و هند در این اتحادیه تجاری هم آغاز شده است ولی هنوز این مذاکرات به نتیجه نرسیده است.عضویت ایران در اتحادیه تجاری می تواند راهی برای خارج شدن از فشار مالی ناشی از تحریم های غربی علیه کشور ایجاد کند و به توسعه اقتصادی کشور کمک کند . ضمن اینکه تقابل سیاسی روسیه به کشور امریکا در سالهای اخیر بسیار مشهود بوده است و حضور ایران و چین و روسیه در این بلوک تجاری و اقتصادی به معنای ایجاد یک بلوک اقتصادی قدرتمند دردنیا است که مخالف سیاستهای دولت کنونی امریکا هستند و شاید بتوانند در ساختار اقتصادی دنیا اثر گذار باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها