رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 339372

واکنش هابه رویکرد منتخب ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا

توافق هسته ای را نادیده می گیرد و جنگ تجاری را دامن می زند

ساعت24-برکناری رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا و جایگزین شدن او با مایک پومپیو رییس سازمان سی آی ای امریکا یکی از مهمترین خبرهایی است که این روزها در رسانه های دنیا منتشر شده است.

خبر0
رییس دستگاه دیپلماسی خارجی امریکا در شرایطی از کارش برکنار شد که در یک سفر در کشورهای افریقایی بود و حتی از این تصمیم ترامپ خبر نداشت. اما تغییر وزیر امور خارجه امریکا که به زعم شماری از سناتورهای دموکرات امریکایی تصویری از بی ثباتی در اوضاع سیاسی امریکا و نا توانی دولت در اداره کشور و تعامل با دنیای خارج است باعث شد تا مقامات ایران و کشورهای اروپایی هم واکنش نشان دهند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت:آقای ترامپ عادت غیر قابل پیش بینی بودن دارد و این عادت را حفظ کرده است. این دولت قابل اطمینان نیست و هیچ کس مایل به مذاکره با دولتی غیر قابل اعتماد و موقتی در امریکا نیست.فدریکا موگرینی رییس روابط خارجه اتحادیه اروپا هم از این برکناری خرسند نیست زیرا نگران تاثیر آن روی توافق هسته ای ایران و غرب است . گفته می شود رییس تازه دیپلماسی امریکا دیدگاه های سخت گیرانه ای در مورد مساله ایران دارد و از همان ابتدای امضای توافق هسته ای با آن مخالف بوده است. دونالد ترامپ هم با همین طرز تلقی کارش در کاخ سفید را آغاز کرد و به همین دلیل این نگرانی وجود دارد که بر کناری تیلرسون و روی کار امدن رییس تازه دیپلماسی در امریکا روی وضعیت توافق هسته ای ایران تاثیر منفی داشته باشد . باید در نظر داشت که برخی از رسانه های امریکایی این نگرانی را کاملا بی دلیل می دانند زیرا بر این باور هستند که سیاستهای مهم و تاثیر گذاری مثل توافق هسته ای ایران و غرب یا مذاکره با کره شمالی در کمیته های مهم سیاسی در کشور وضع می شودو تغییر رییس دستگاه دیپلماسی نمی تواند تاثیر قابل توجهی در این زمینه داشته باشد . صحت این ادعا از طرف مقامات ارشد امریکایی تایید نشده است .
روزنامه گاردین نوشت: سیاست مداران کشور آلمان بر این باور هستند که برکناری تیلرسون و روی کار آمدن فردی که دیدگاه های نزدیک تری به ترامپ دارد می تواند بستر را برای ایجاد یک جنگ تجاری تمام عیار بین اروپا و امریکا فراهم کند.آنها بر این باور هستند رکس تیلرسون که سابقه ای طولانی در مدیریت شرکت اکسون‌موبیل دارد و یک بیزینس‌من بسیار موفق است ، مخالف اصلی افزایش تعرفه های تجاری بود که ترامپ آنها را تصویب کرده است . او مخالفت خود با آغاز جنگ تجاری را رسما اعلام کرده بود و همین اختلاف نظر بود که زمینه را برای برکناری تیلرسون فراهم کرد.یکی از روزنامه های برلین در روز گذشته توییتی از رییس جمهوری امریکا را منتشر کرد با این مضمون که بسیاری از کشورهایی که با ما در عرصه تجارت به بدترین شکل رفتار می کنند ، کشورهای به ظاهر دوست ما هستند . وی در ادامه توییتش به سیاستهای مرسدس بنز در بازار امریکا اشاره کرد و از آنها به شدت انتقاد کرد. این برکناری بعد از انتقاد شدید تیلرسون از مقامات روسیه به دلیل مرگ مامور سابق سازمان اطلاعات روسیه در لندن و دخترش انجام شد و برخی برکناری او را به حمایت ترامپ از ولادیمیر پوتین نسبت می دهند.پات مک فادن وزیرسابق کار در بریتانیا با اشاره به رابطه ترامپ با ولادیمیر پوتین گفت:زمانی که کاخ سفید می گوید از دوستان و شرکای نزدیکش حمایت می کند،از نظر ما کاملا به این حرف معتقد است و آن را اجرا می کند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها