رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 339982

باند بورس، برملا شد

ساعت24 -دستگاه‌های نظارتی و حراستی همیشه وظیفه‌ای دشوار داشته‌اند. دشواری کار زمانی برای عموم مردم روشن می‌شود که به گلوگاه‌های حساس نزدیک شده و بر بخش یا بخش‌های پنهان در تاریکی مانده نور می‌افکنند.

بورس تهران
به گزارش آرمان، عده‌ای که از ترکیب نسبت خانوادگی و رانت‌ اطلاعاتی برای خود سپری غیر قابل نفوذ ساخته بودند، پس از مدت‌ها رصد، در تور افتادند. آنها با دستکاری در نمادها و شاخص‌ها برای خود زمینه‌ای متمرکز و چه بسا خانوادگی فراهم کرده بودند و اکنون زنگ به صدا درآمده که 18 متهم بورس شکل و ظاهر باندی هم به خود می گیرد در این زمینه فعالیت می‌کردند که ممنوع‌الخروج شدند. این خبر را مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی اعلام کرد که امسال به‌رغم اینکه سال خوبی برای بورس رقم خورد و شاخص کل بورس تا نزدیک 100‌هزار پیش رفت، اما همچنان بازار سرمایه ایرانی از عدم شفافیت رنج می‌برد. بورس دماسنج اقتصاد یک کشور است و بالا و پایین شدن شاخص‌های بورس نشان‌دهنده سقوط یا صعود اقتصادی است، اما در ایران نمی‌توان چندان به شاخص‌های بورس اتکا کرد و یکی از مهم‌ترین دلایل این عدم اطمینان وجود چنین افرادی در این سیستم گسترده است.

دستکاری در شاخص‌ها

هرچند مسئولان دستکاری در شاخص‌های بورس را تکذیب می‌کنند، اما با برافتادن تشت رسوایی این افراد می‌توان به آینده امیدوار بود. آینده‌ای که طبق گفته این مسئولان کسی به شاخص‌ها و نمادها دست درازی نکند و اجازه داده شود که بازار سرمایه و مکانیسم‌های تجربه شده آن گرهی از گره‌های اقتصادی این کشور باز کند. علاوه بر این، بسته ماندن طولانی مدت برخی نماد‌ها مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده است. امسال تلاش شد اصلاحات جدی در حوزه بورس انجام شود. با توجه به کاهش سود بانکی پیش‌بینی می‌شد‌ درصد قابل توجهی از سرمایه مردم به بورس برود. هر چند در این زمینه وضعیت بهتر شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از شهروندان پول خود را جای اینکه در بازار سرمایه ببرند در بازار‌های غیر متشکلی چون ارز و طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با تمام این تفاسیر وضعیت بورس در سال 96 نسبت به قبل بهتر بود. معاون بورس تهران عنوان کرد که سال ۹۶ از سال‌های ۹۵ و ۹۴ برای اهالی بازار سرمایه سوددهی بیشتری داشته است.

به گزارش ایسنا، روح‌ا... حسینی مقدم درباره بازدهی بورس تهران در سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: امسال نسبت به سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۴ بورس تهران رشد داشت. در سال ۹۶ بازار سرمایه وضعیت بدی نداشت و ما نسبت به صنایع اثرگذار در بازار رشد بدی نداشتیم. او ادامه داد: اولین پیش‌بینی در آمد هر‌سهم شرکت‌ها که سال ۱۳۹۵ برای سال ۹۶ ارائه شد سه بار تعدیل شد. یک بار ۸ درصد، یک بار ۶‌درصد و یک بار نزدیک ۵‌درصد تعدیل مثبت داشتند. معاون بورس تهران افزود: این تعدیل‌های مثبت نشان می‌دهد وضع سودآوری شرکت‌ها تعدیل مثبت پیدا کرد قطعا این تاثیرش را روی جیب سهامدار می‌گذارد.

وی افزود: ما در سال ۹۶ تغییری در دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها داشتیم و الان دو ماه است ما داریم با این مکانیزم جدید کار می‌کنیم باید آثار آن را روی نقد شوندگی ببینیم. دیگران هم دقیقا بدانند اطلاعات کجاست. او تاکید کرد: با دستورالعمل جدید امیدوار هستیم تفسیر از مقررات از بین برود و همچنین نقد شوندگی و شفافیت توامان افزایش پیدا کند. حدود دو ماه پیش پس از مدت‌ها بحث درباره توقف و بازگشایی نمادها در بازار سرمایه، دستورالعمل توقف و بازگشایی نماد‌ها تغییراتی کرد و از آن تاریخ به بعد نماد‌هایی که بسته می‌شوند با توجه به دستورالعمل جدید بازگشایی خواهند شد. در ماه‌های گذشته رئیس سازمان بورس بارها وعده داده بود که نمادهای بورسی در کمتر از ۹۰دقیقه بازگشایی شوند.

بازداشت به اتهام دستکاری

همزمان مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار، از دستور قضائی مبنی بر ممنوع‌الخروجی ۱۴ متهم بورسی خبر داد. به گزارش «آرمان» و به‌نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدعلی شیری‌زاده گفت: این متهمان بورسی اخیرا در یکی از پرونده‌ها که در آن ظن دستکاری و استفاده از اطلاعات نهانی می‌رفت، از طریق مرجع قضائی ممنوع‌الخروج شدند.

او افزود: این اقدام پس از آن انجام شد که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه در یکی از نمادهای بورسی مجموعه‌ای از فعالیت‌های غیرمجاز در حال انجام است، به سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. البته مجموعه‌ای از عناوین و جرایم عمومی هم در پرونده احراز شد. این موارد نیز اعلام شد، اما در مورد جرائم عمومی طبق ماده ۵۲ قانون بازار، وظیفه ما اعلام جرم است.

شیری‌زاده با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جرایم بورسی به‌عنوان شاکی وارد می‌شود، گفت: افرادی که در نماد بورسی مورد نظر اقدام به دستکاری و استفاده از اطلاعات نهانی کرده‌اند در سطح گسترده فعالیت داشتند و ما در این خصوص شکایت خود را در دادسرا به ثبت رسانده‌ایم. به‌گفته او همه اشخاصی که در این پرونده متهم هستند، عمدتا با همدیگر روابط فامیلی سببی و نسبی دارند و به‌صورت «سازمان یافته» فعالیت کرده‌اند. به‌این معنی که تمامی متهمان با برنامه‌ریزی و به‌صورت هماهنگ اقدامات خود را انجام داده‌اند و جرائم متعددی را مرتکب شده‌اند.

شیری‌زاده افزود: بر‌اساس بررسی‌های اولیه بازپرس، متهمان اصلی فعال در نماد بورسی مورد نظر حدود ۳۸ نفرند، لذا بازجویی‌ها از این تعداد به‌صورت منظم و پیوسته در حال انجام است و تحقیقات قضائی در خصوص آنها ادامه دارد و به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: از طرفی این ظن وجود داشت که متهمان با توجه به تخلفات متعددی که مرتکب و موجب ضرر و زیان افراد زیادی شده بودند، ممکن است از کشور متواری شوند.

شیری‌زاده توضیح داد: از آنجا که بعضی از این متهمان دارای توابع دوگانه بودند، سازمان بورس سریعا اقدام و از طریق مرجع قضائی، 18 نفر را که نقش مهم‌تر و موثرتری داشتند، ممنوع‌الخروج کرد. بدیهی است در هفته‌های آتی پس از تکمیل تحقیقات قضائی، متهمان مزبور جهت اقدامات بعدی قضائی به دادسرا احضار شوند و نتیجه نهایی به اطلاع عموم خواهد رسید. سازمان بورس در راستای ارتقای سلامت بازار و توسعه بازار شفاف و کارا، شکایات متعددی به طرفیت اشخاص متخلف و مجرم در محاکم مطرح کرده و از این پس اطلاعات اقدامات سازمان به اطلاع عموم خواهد رسید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها