رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 340038

تحلیل رییس اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ایران از سال 1396 و چشم انداز 1397

چراغ امید با شعار و تعارف روشن نمی ماند

ساعت24-ارزیابی کارشناسانه، منصفانه و بر پایه عقل متعارف، نشان میدهد سال 1396 برای ایرانیان، برای اقتصاد این مرز و بوم و حتی برای سیاست، سال درخشانی نبوده است. درصورتچرای که سختگیری نکنیم و باخوشبینی به سال 1395 نمره بدهیم آن را سال متوسط ارزیابی خواهیم کرد.

خبر7
r /> در حوزه سیاست داخلی متأسفانه روش قدیمی مبارزه میان کاندیداهای ریاست جمهوری به جای اینکه به تقویت نقش نهاد دولت منجر شود، تضعیف این نهاد نیرومند در قانون اساسی را به دنبال داشت. روش قدیمی مبارزه سیاسی در ایران این است که کاندیداها به جای ارائه برنامه نیرومند، سازگار، رو به آینده و کارساز خود همه تلاش خود را برای تخریب رقیب به کار گرفتند و به این ترتیب شهروندان رأی سلبی دادند تا اینکه رأی ایجابی دهند. در اقتصاد، اما سال 1396 برای ایرانیان دستاورد بزرگی نداشت. رشد اقتصادی حداکثر 4 درصدی در سال 1396 چیزی نیست که جوانان ایرانی را برای پیدا کردن شغل مناسب با تحصیلات، با ثبات و با درآمد کافی را به آینده امیدوار کند. رشد اقتصادی ایران همچنان پرنوسان و با سرعت پایین محقق میشود و ایران را در برابر رقبای منطقه ای خودش در شرایط نامناسب قرار میدهد. در سطح سیاستهای اقتصادی نیز شاهد سال چندان خوبی نبودیم. دولت دوازدهم نتوانست سیاستهای پولی، ارزی و تجاری قابل قبولی اتخاذ و اجرا کند. کاهش دستوری نرخ بهره و افزایش دستوری این نرخ منجر به بی اعتمادی فعالان اقتصادی شد. سیاستهای ارزی نامستحکم دولت دوازدهم و بانک مرکزی نیمه دوم امسال را با بدترین رخدادها مواجه کرد که نتیجه آن برگشت پلیس و نیروی قضایی وامنیتی به بازار ارز بود. در حالی که رئیسجمهور محترم و رئیس بانک مرکزی چندین بار تاکید کردند نرخ ارزهای معتبر روندی کاهنده خواهد داشت اما این اتفاق نیفتاد و اعتماد عمومی به داوریهای بالاترین مقام اجرایی و بالاترین مقام ارزی سست شد. افزایش پرشتاب نرخ ارز در نیمه دوم امسال سایر بازارها را از تعادل نسبی قبلی بیرون کرد و اکنون در اسفندماه 1395چشم انداز روشنی از استحکام در بازار ارز دیده نمی شود. با توجه به اهمیت فوق العاده ای که بازار ارز بر سایر بازارها و حتی تورم عمومی دارد این بازار آشفته در ماه آخر سال هیچ روزنه امیدی برای بهبود سال 1397 را نمیدهد. سیاستهای تجاری نیز در سال 1396 چندان چنگی به دل نزد. داستان تحولات ثبت سفارشها، ماجرای دگرگونی درنرخهای تعرفه، ادامه فعالیت سازمانهای نظارتی در بازار و دخالت در سازوکار عرضه وتقاضا و کارکرد قیمت از مصایب سیاستهای تجارتی داخلی و خارجی 1396 بودند.
چراغ امید


مصایب و گرفتاریهای اقتصاد ایران شوربختانه پرشمارند و هر کدام از آنها نیازمند اصلاح ساختار. اما این اتفاق نمی افتد مگر اینکه اراده ای برای این اصلاح در ساختارها پدیدار شود. این اراده باید مستظهر به قانون، خواست اکثریت جامعه ایرانی، مصلحت مقامهای ارشد نظام سیاسی و بر پایه افزایش رفاه شهروندان سراسر کشور باشد. این اراده اگر در سال 1397 به شکل عملی و اجرایی ایجاد نشود و ذهنیت عمومی ایرانیان در کلیت خود اصلاح ساختارها نباشد، نمی توان. اگر قرار بر این باشد – که باید باشد و راهی جز این نداریم – ایران در سال آینده و سالهای پس از آن روی ریل درستی قرار گیرد و سیاست، اقتصاد، دیپلماسی و امور اجتماعی آن روندی بالنده را تجربه کند باید به لحاظ ذهنی چند کار انجام شود. به این معنی که باید دل و ذهن ایرانیان به ویژه اداره کنندگان جامعه عبور از تعارضهای پایان ناپذیر و حرکت در مسیر وفاق وتفاهم باشد. اگر علاقمندیم قدرت اقتصادی بالایی داشته باشیم، اگر تمایل داریم بر ابعاد ثروت اقتصادی خود بیفزاییم، اگر دوست داریم کشوری باشیم ردی باشی که جامعه جهانی به آن احترام میگذارد باید یادمان باشد در ایران اندوهگین، ایران بدون انگیزه و ایران ساکن و ساکت به جایی نمیرسیم، باید ایران و ایرانیان سربلند، آباد، قوی و سرپنجه باشند تا گروهها و احزاب و افراد سیاسی و علاقمندان به کسب ثروت به هدفشان برسند. از سرزمین دچار سکوت و سکون که هر گروهی ساز خود را میزند و راه خود را می رود و در این حرکت خود اعتنایی به انسجام و اقتدار ملی ندارد آتشی گرم نمیشود که خود را در پرتو آن قرار دهیم و جان بگیریم. سال 1397 را یک سال درخشان در تاریخ ایران سازیم و کاری کنیم آیندگان وقتی به آن نگاه میکنند احساس غرور و خوشحالی کنند. این اتفاق نمی افتد جز اینکه آن را در باورهایمان نهادینه کرده و با آرامش و آسایش به محقق شدن آن کمک کنیم. باور کنیم در دنیای امروز امکانات مادی و سرمایه ای قابل اعتنایی وجود دارد که با اصلاح نگاه به جهان میتوان از آن برای تامین منابع مالی استفاده کرد. سالانه صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورها انجام می شود و نباید سهم ایران از این رقم هنگفت حتی به یک درصد نیز نرسد.در دنیای امروز ابعاد گسترده ای از تحولات تکنولوژیک در عرصه صنعت،خدمات، حمل و نقل، هواپیمایی، کشتیرانی، مدلهای اداره سازمان و بنگاه وجود دارد و ایران باید بتواند از این عامل پیشرفت در اقتصاد استفاده کند. ایران باید رفتاری نشان دهد که ضمن حفظ استقلال کشور اما در حوزه جذب سرمایه، تکنولوژی و همکاریهای منطقهای و بینالمللی تنها بماند و این تنهایی موجب تضعیف جایگاه آن در منطقه و جهان باشد. تجربه نشان داده است اقتصاد نیرومند، بالنده و مستحکم، بیش از هر عامل دیگری در گسترش اقتدار ملی به کار می آید و اتکای کامل به مسائل سیاسی و نظامی برای پیشرفت در سطح جهان نمیتواند کارساز باشد.
سال 1396 را با همه دلخوریها و دلخوشیهای ریز و درشت و خاطره های نیک و بد و رخدادهای بهت انگیز و غم انگیز پشت سر گذاشته ایم. جشن نوروز 1397 فرصت مناسبی برای بازنگری در کارنامه یک ساله خودمان و کشورمان از ابعاد گوناگون است. همه کسانی که به سربلندی ایران عزیز توجه دارند و دلشان برای پیشرفت این آب و خاک میزند باید سال 1397 را به سال خوشبختی و تلاش وکار بیشتر تبدیل کنند. میتوان و باید چراغ امید را در دل زنده نگه داشت و اجازه نداد ناامیدی و درجا زدن برذهن و دل حاکم شود. به امید روزهای بهتر و شاداب تر برای همه فعالان اقتصادی و مدیران کشور. به امید آنکه بخش خصوصی ایران با همه دلخوریها از نهاد دولت وبا همه نامهربانیهایی که دیده است یکپارچه و متحد برای اعتلای نام ایران عزیز وتوسعه اقتصادی ملی گامهای بلندتر بردارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها