رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 340060

همه چیز درباره دم نوش های گیاهی لاغری / بلایی به نام کاهش وزن‌ مناسبتی

ساعت 24-احتمالا اغلب کسانی که گرفتار چاقی و اضافه وزن هستند در طول زندگی شان یک بار به کاهش وزن های ضربتی و مناسبتی فکر کرده اند، روش هایی که مبتنی بر رژیم های غذایی غلط و کم خوری های افراطی، مصرف داروهای غیر مجاز لاغری و ... هستند، اما آن طور که دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران می گوید این روش ها به هیچ عنوان پایدار نیستند و با فاصله زمانی کوتاهی چاقی با مقادیری بیش از وزن روز اول به بدن آن فرد باز خواهد گشت.

2
دکتر محمد هاشمی متخصص بهداشت عمومی و دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی درباره راه حل های مختلف لاغری که این روزها میان گروهی از مردم رواج پیدا کرده است توضیحات خواندنی داده است. از عمل های زیبایی لاغری بگیریم تا دم نوش های گیاهی لاغری که به گفته او هیچ کدام به تنهایی نمی تواند درمانی برای چاقی باشد.

هاشمی به جام جم آنلاین گفت: ما باید دیدگاهمان را نسبت به چاقی تغییر دهیم، کسانی که برای رفع اضافه وزن به پزشک مراجعه می کنند اغلب انگیزه درستی در این خصوص ندارند و زیبایی و تناسب اندام برایشان از همه چیز مهم تر است، درصورتی که علم امروز ثابت کرده چاقی به خودی خود یک بیماری ست و می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری های جدی غیر واگیر مانند دیابت، فشارخون، چربی خون، مشکلات ارتوپدی، برخی از سرطان ها و انواع سکته های قلبی و مغزی شود.

وی افزود: افراد باید برای دستیابی به سطح بالاتری از سلامتی نسبت به چاقی‌شان اقدام کنند به همین دلیل «کاهش وزن های مناسبتی» در بیشتر موارد نتایج خوشایند و پایداری را به دنبال ندارد. ما باید نوع انگیزه برای لاغری را تغییر دهیم و به دلیل مناسب های متفاوت تصمیم به کاهش وزن نگیریم.

هاشمی کاهش وزن در فاصله زمانی کوتاه را گزینه ای اشتباه دانست و گفت: لاغری در مدت زمان کوتاه می تواند به سلامت بدن آسیب جدی وارد کند، یک کاهش وزن منطقی و صحیح بین 0.5 تا 1 کیلو در هفته است البته آن هم باید همراه با رعایت یک رژیم درست و فعالیت بدنی متناسب با وضعیت زندگی و سن فرد باشد.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران خاطرنشان کرد: روش های کاهش وزنی که سریع فرد را لاغر می کند یا حاصل از رژیم های غذایی غلط و کم خوری های افراطی است و یا نتیجه مصرف داروهای غیر مجازست که بی شک سلامت فرد را به شدت به خطر می اندازند. کاهش وزن حاصل از این روش ها به هیچ عنوان پایدار نیست و با فاصله زمانی کوتاهی با مقادیری بیش از وزن روز اول به بدن آن فرد باز خواهد گشت.

وی ادامه داد: افراد زیادی دوست دارند به دلیل مناسبت های مختلف لاغر شوند و با توجه به آمار بالای مبتلایان به اضافه وزن، زمینه برای فریبکاری برخی افراد نیز افزایش پیدا کرده است و با ارائه روش های عجیب و غریب لاغری در فاصله زمان کوتاه به فکر سودجویی هستند. این روش ها که عمدتا از منابع غیر قانونی تبلیغ می شوند دارای 2 دسته هستند.

هاشمی اشاره کرد: یک دسته از آنها روش هایی هستند که اساسا هیچ تاثیری ندارند، دسته دیگر، روش هایی هستند که فرد را سریع لاغر می کند اما غافل از اینکه دارویی که مصرف کردند کاملا غیر مجاز بوده است.

این متخصص، داروهایی که در بازار چاقی و لاغری فروخته می شوند را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته داروهایی هستند که هورمون های تیروئیدی با مقادیر بالا در ترکیبشان موجود است و برای فرد یک بیماری به نام «پر کاری تیروئید» را ایجاد می کند. این بیماری می تواند باعث کاهش وزن شود ولی در عین حال عوارض بسیار شدیدی از جمله سکته های قلبی و صدمه به سیستم ایمنی بدن به همراه دارد.

وی این نوع کاهش وزن را بیمارگونه دانست و متذکر شد: افراد پس از قطع این دسته از داروهای غیرمجاز لاغری به سرعت به وزن اول خود و حتی بیشتر از آن باز می گردند.

هاشمی گروه دوم داروهای لاغری را در گروه «آمفتامین ها» دسته بندی کرد و گفت: امروزه این داروها با نام «شیشه» در میان مردم شناخته شده اند و با کاهش دادن شدید اشتها در فرد باعث لاغری می شوند. کم خوری مفرط در مصرف کنندگان به مرور زمان سوء تغذیه و تهی شدن ذخایر تغذیه ای بدن را در پی دارد، علاوه بر آن با قطع این داروهای اعتیاد آور وزن به حالت اول نیز باز می گردد.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود: استفاده کردن از چنین روش های لاغری برق آسایی که با دارو یا رژیم های سخت انجام شود باعث اختلال در روند سوخت و ساز بدن خواهد شد، به این مفهوم که متابولیسم عادی افراد از حالت نرمال ( طبیعی) خارج می شود.

وی توصیه کرد: ما عمل های زیبایی برای لاغری را رد نمی کنیم بلکه آنها را مکملی در کنار سایر روش های عملی می دانیم به شرطی که فرد شیوه زندگی خود را اصلاح کرده باشد.

به گفته هاشمی، انجام عمل های لیپولیزر و لیپوساکشن به تنهایی تکاپوی نیاز فرد برای لاغری را برآورده نمی کند.

این متخصص در رابطه با داروهای گیاهی لاغری هم گفت: برخی از ترکیب های گیاهی وجود دارد که می تواند باعث کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن شود، اما این ترکیبات به تنهایی برای لاغر شدن افراد کفایت نمی کند به عبارتی دیگر، تکیه کردن به مصرف دمنوش ها برای لاغر شدن یک روش کاملا اشتباه است و به نتیجه مناسب نمی انجامد، ضمن اینکه اساسا این دسته از دمنوش های لاغری روی تمامی افراد تاثیر ندارد بلکه تنها روی برخی موثر است.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران خاطرنشان کرد: یک اشتباه رایجی که به عنوان یک باور غلط در ذهن عموم مردم وجود دارد بی خطر بودن محصولات گیاهی است. افراد تصور می کنند که اگر محصولی منشاء گیاهی داشت بنابراین مصرف خودسرانه آن مجاز و بی خطر است.

جام جم آنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها