رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 340065

متروپلیتین پلیس: منتقد پوتین در لندن به قتل رسیده است

ساعت24-متروپلیتین پلیس روز جمعه اعلام کرد که در پی انجام عملیات کالبدشکافی روی جسد فردی روس تبار و از منتقدان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه که سه روز گذشته در جنوب لندن درگذشت، مشخص گردیده که او به قتل رسیده است.

پلیس لندن علت مرگ «نیکولای گلاشکوف» را فشار در ناحیه گردن عنوان کرد و افزود: یگان ضد تروریست پلیس مشغول انجام تحقیقات بیشتر درباره این حادثه است.

منابع انگلیسی می‌گویند که او با بوریس برزوفسکی سرمایه‌دار روس و از مخالفان سرسخت پوتین که جسد او نیز در سال 2013 در لندن پیدا شد، رابطه نزدیکی داشته است.

به گفته این منابع، گلاشکوف پیشتر معاون خطوط هوایی روسی ایرفلوت و کارمند شرکت لوگو واز متعلق به برزوفسکی بوده است. برزوفسکی در سال 1999 با پوتین به اختلاف خورد و به یکی از مخالفان سرسخت او تبدیل ‌شد. وی سپس به انگلیس پناهنده شد، اما گلاشکوف در روسیه می‌ماند و به اتهام پول‌شویی و اختلاس راهی زندان می‌شود. او نیز پس از گذراندن دوره حبسش به انگلیس پناهنده ‌شد.

گلاشکوف پیشتر در گفت‌وگو با گاردین درباره مرگ برزوفسکی گفته بود اطمینان دارد که او به قتل رسیده و نسبت به ترور شدن اتباع روس در انگلیس ابراز نگران کرده بود.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که تنش‌ها میان لندن و مسکو بر سر مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس در انگلیس به‌شدت بالاگرفته است.

انگلیس ادعا می‌کند که ماده سمی استفاده ‌شده برای مسمومیت اسکریپال ساخت روسیه است و بر همین اساس تا سه‌شنبه گذشته به این کشور مهلت داده بود تا درباره چگونگی ورود آن به خاک این کشور توضیح دهد. نخست‌وزیر انگلیس پس از پایان مهلت یادشده در اقدامی یک‌جانبه خواستار اخراج 23 تن از دیپلمات‌های روس می‌شود.

بااین‌حال روسیه این اتهامات را رد کرده و می‌گوید که انگلیس قصد انحراف جامعه جهانی دارد.

'سرگئی اسکریپال' جاسوس اسبق روس و دخترش یولیا دو هفته پیش براثر تماس با یک ماده سمی اعصاب، بی‌هوش بر روی نیمکتی پیدا و در بیمارستانی در جنوب انگلیس بستری شدند و حال هردوی آن‌ها همچنین وخیم گزارش‌شده است.

وزیر امور خارجه انگلیس امروز در تازه‌ترین واکنش خود به این حادثه بیان داشت: ازنظر ما به‌احتمال‌زیاد این تصمیم ولادیمیر پوتین بوده که دستور استفاده از ماده سمی اعصاب را برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در خیابان‌های انگلیس و خیابان‌های اروپا صادر کرده است.

گاوین ویلیامسون وزیر دفاع انگلیس نیز روز گذشته طی اظهاراتی اهانت‌آمیز، اقدام روسیه را گستاخانه خوانده و گفته بود که این کشور بایستی «گم و خفه شود»

بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، انتظار می‌رود که این کشور نیز به‌زودی در اقدامی متقابل شماری از دیپلمات‌های انگلیسی را از این کشور اخراج کند.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها