رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 340070

قانونگذاران آمریکایی خواستار ممنوعیت فروش اس 400 روسیه به هر کشوری شدند

ساعت24-قانونگذاران آمریکایی خواستار ممنوعیت فروش اس 400 روسیه به هر کشوری شدند

تعدادی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به قائم مقام وزارت خارجه این کشور، درباره لزوم مقابله با فروش سامانه اس 400 روسیه به دیگر کشورها و اجرایی شدن هر چه زودتر قانون کاتسا تاکید کردند.

در ادامه کش و قوس‌ها درباره اجرایی شدن قانون کاتسا، حالا تعدادی از قانونگذاران آمریکایی نامه‌ای در این باره خطاب به قائم مقام وزیر خارجه آمریکا نوشتند؛ کسی که در حال حاضر و با توجه به برکناری وزیر خارجه سرپرستی موقت این وزارتخانه را برعهده دارد.

11 سناتور آمریکایی که در صدر آنها «رابرت منندز» نائب رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا قرار دارد، نامه‌ای را خطاب به «جان سولیوان» قائم مقام وزیر خارجه آمریکا نوشتند.

«کاتسا» یا همان «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها»، قانونی علیه ایران، روسیه و کره شمالی است تا از طریق تحریم با «اقدامات خطرناک و دشمنانه آنها در قبال آمریکا و متحدانش»، مقابله شود.

پس از تصویب آن در کنگره آمریکا با اکثریت بالا، رئیس‌جمهورهم آن را امضا و تبدیل به قانون کرد اما برخی از قانونگذاران از اینکه دونالد ترامپ از اجرای تحریم‌های روسی ذیل کاتسا سر باز می‌زند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

حالا 11 سناتور آمریکایی نامه ذیل را خطاب به سولیوان نوشتند:

«ما از ادامه همکاری و تعامل سنا با وزارت خارجه برای اجرای مفاد الزام آور وضروری قانون کاتسا استقبال می‌کنیم. همانطور که می‌دانید ما از عدم پیشرفت درباره اجرای بخش 231 این قانون که بر تحریم‌های ثانویه کسانی که تعاملات مهم با بخش‌های دفاعی و اطلاعاتی روسیه تصریح دارد، همچنان نگرانی داریم. با توجه به مسئولیت آنها در حمله به فرایند انتخابات 2016 آمریکا، تحریم‌های بخش 231(قانون کاتسا) به منظور از بین بردن درآمدهای این بخش‌ها در روسیه طراحی شدند.

ما امروز این نامه را می‌نویسیم و درباره گزارش‌ها در ارتباط با مذاکرات بین روسیه و برخی از کشورها برای فروش سامانه دفاع هوایی اس 400 و اینکه آیا این توافق‌ها شامل تحریم‌های کاتسا می‌شوند یا نه، منتظر یک تحقیق ویژه هستیم.

اوایل ماه جاری، مرکز مطالعات کنگره آمریکا گزارشی ترکیبی از فروش‌های احتمالی اس 400 روسیه به کشورهای جهان تهیه کرد.

البته با توجه به اینکه می‌دانیم گزارش‌های خبری درباره این موضوع شاید تصویر کامل و واضحی در این باره ارائه ندهند اما ما از شما درخواست داریم که یک تحلیل و ارزیابی دقیق و با جزئیات خواه به شکل محرمانه یا غیرمحرمانه درباره وضعیت مذاکرات جاری روسیه برای فروش اس 400 به چین، ترکیه، هند، عربستان سعودی، قطر و هر کشور دیگری ارائه دهید.

ما خواستار یک خلاصه جامع از تلاشهای دیپلماتیکمان برای ممانعت از هرگونه نهایی شدن فروش اس 400 هستیم. تحت هر شرایطی، فروش اس 400 معادل "تعامل مهم و قابل ملاحظه" (در بخش 231 قانون کاتسا) خواهد بود و ما توقع داریم هر گونه فروش اس 400 ذیل تحریم‌های بخش 231 کاتسا قرار گیرد.

ما همچنان نگران این موضوع هستیم که رهبری ارشد در این دولت (آمریکا) درباره تلاشهای دیپلماتیک با دیگر کشورهای جهان به منظور اجرای کاتسا، اولویت بندی نمی‌کند. ما انتظار و توقع داریم که به طور مرتب به ما درباره تلاش‌های وزارت خارجه در ارتباط با اجرای تحریمها گزارش داده شود.

ما آماده پاسخ شما و تداوم گفتگوهایمان درباره لزوم پاسخگو کردن روسیه بابت نفوذ شرورانه‌ و تجاوزگری نظامی‌‌اش در اوکراین هستیم».

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها