رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 340195

ابتکار: روحانی برای کاهش مشکلات مردم با سختی برنامه‌های دولت را به پیش میبرد

ساعت 24-سیزدهمین دوره اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار توسط مرکز صلح و محیط زیست برگزار و از بین دانشوران و تلاشگران عرصه محیط زیست در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی، فرهنگی و فناوری که به فراخوان این مرکز پاسخ مثبت داده بودند براساس رای ‏هیات داوران تقدیر شد.

معصومه ابتکار
معصومه ابتکار در مراسم اعطای این جایزه که با حمایت خانواده مرحوم تقی ابتکار در سالروز درگذشت وی برگزار می شود، در یادبود پدر گفت: آیاتی از قرآن کریم با صراحت بر ضرورت محزون نشدن انسان‌ها تاکید دارد و پدرم همیشه این آیات را متذکر می شدند که انسان‌ها با وجود همه مشکلات نباید ناامید شوند، چرا که یاس و ناامیدی مانع پیشرفت می شود.

موسس و رییس هیات مدیره مرکز صلح و محیط زیست اظهار کرد: همه افراد در زندگی با فراز و فرودهای فراوانی مواجه می‌شوند و مسئولان نیز در حوزه کاری خود با چنین مشکلاتی روبه رو هستند؛ آقای روحانی رئیس جمهور هم با سختی برنامه‌های دولت تدبیر و امید را به جلو می‌برند تا مشکلات مردم رو به کاهش باشد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از سخنان خود به سختی های کار غیردولتی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه جامعه مدنی سرمایه ملی ماست، گفت: آسیب، سختی و مشکلات برای همه انسان‌ها بوده و هست، اما با شکیبایی و استقامت و تلاش می‌توان مشکلات و آسیب‌ها را بر طرف کرد.

وی گفت: در حوزه‌هایی مانند زنان و خانواده بیش از ۲۷۰۰ سازمان مردم نهاد (سمن) و در محیط زیست حدود ۹۰۰ تشکل دولتی و غیردولتی در کشور وجود دارد..همه این سازمان‌ها و فعالان جزو سرمایه‌های ملی کشور به حساب می‌آیند که برای توسعه، آبادانی و حل مشکلات ایران تلاش می‌کنند

برگزیدگان سیزدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار چه کسانی هستند؟

جایزه پژوهشگر پیشکسوت به دکتر محمدرضا مسعودی نژاد، استاد دانشگاه شهید بهشتی به دلیل سال‌ها تدریس و تحقیق در زمینه محیط زیست و چاپ بیش از ۱۰۰ مقاله در مجلات معتبر داخلی و بین‌المللی و اختراعات متعدد اعطا شد.

جایزه پژوهشگر جوان به دکتر مجتبی امینی، عضو هیات علمی دانشگاه مراغه به دلیل اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک داخلی و خارجی و مقالات متعدد و اختراعات زیست محیطی تقدیم شد.

جایزه تلاشگر بخش تشکل‌های مردم نهاد به موسسه مردم نهاد زیستمان به دلیل فعالیت‌های ارزنده محیط زیستی در تمامی زمینه‌ها به ویژه پویش پاکسازی رودخانه مرداب آستارا و نجات تالاب استیل آستارا اعطا شد.

لوح تلاشگر بخش تشکل‌های مردم نهاد به انجمن مردم نهاد دیده بان طبیعت اردبیل به دلیل فعالیت‌های ارزنده محیط زیستی در تمامی زمینه‌ها تقدیم شد.

لوح تلاشگر بخش تشکل‌های مردم نهاد را به موسسه مردم نهاد زیست بوم کیش به دلیل فعالیت‌های ارزنده محیط زیستی در تمامی زمینه‌ها اعطا شد.

لوح خبرنگار برتر به الهه موسوی به دلیل تلاش مجدانه در انعکاس خبر و گزارش‌های زیست محیطی تقدیم شد.

لوح تقدیر تلاشگر فرهنگی جوان به مهدی توحید پور به دلیل فعالیت پیوسته و موثر در زمینه بهره‌گیری از حس ششم(هنر) در بهبود و ارتقای کیفیت محیط زیست کشور اعطا شد.

لوح تقدیر تلاشگر جوان دکتر عباس عاشوری به دلیل فعالیت موثر در زمینه حفظ محیط زیست، شناخت گونه‌های جانوری و گیاهی تالاب‌های کشور برای اولین بار و همچنین انتشار مقالات علمی تقدیم شد.

لوح تقدیر تلاشگر جوان به دکتر سالار ارشادی به دلیل فعالیت موثر در زمینه حفظ محیط زیست، تالیف کتاب «آلاینده‌های احتراق، چگونه تولید و کنترل می‌شوند؟» اعطا شد.

لوح تقدیر صنعتگر نمونه زیست محیطی به دکتر هانی دیزبند مدیر عامل شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر به دلیل تلاش‌های ارزنده در حفظ محیط زیست و دستیابی به استانداردها و بهبود مستمر فعالیت‌های زیست محیطی تقدیم شد.

لازم به ذکر است برنامه‌ریزی برای اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار که در زمان درگذشت مشاور علوم و فنون رییس جمهور وقت حجت الاسلام سید محمد خاتمی بود، توسط خانواده آن زنده یاد از سال ۱۳۸۰ و پس از درگذشت و فقدان وی آغاز شد. این جایزه تا سال ۱۳۸۴ توسط فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران که مرحوم دکتر تقی ابتکار عضو پیوسته آن بودند به انجام رسید. با تاسیس مرکز صلح و محیط زیست به عنوان نهادی غیردولتی، از سال ۱۳۸۴ برگزاری این مراسم جزو فعالیت‌های مرکز قرار گرفته و تاکنون دوازده دوره اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار صورت پذیرفته است که شب گذشته نیز سیزدهمین دوره آن با حضور معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری برگزار شد.

ابداعات، اختراعات و طرح‌هایی برای جلوگیری از آلودگی یا تخریب محیط زیست، خلاقیت‌ها (نظری و کاربردی) و ابتکاراتی که با اجرای آن آلودگی و تخریب محیط زیست کاهش پیدا کنند، ارائه طرح‌های علمی که موجب نجات گونه‌های کمیاب و در معرض خطر انقراض گیاهان و جانوران شوند و فعالیت‌هایی که به سبب آن دانش زیست محیطی جامعه ارتقا و فرهنگ زیست محیطی در سطحی فراگیر اشاعه یابد از مهمترین شاخص‌های ارزیابی فعالیت‌های دانشوران و تلاشگران برای اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار از سوی مرکز غیردولتی صلح و محیط زیست به شمار می‌آیند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها