رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 340225

واشنگتن‌پست: ترامپ برای تسهیل خروج از سوریه، از عربستان ۴ میلیارد دلار پول طلب کرده است

ساعت24-روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشته ترامپ از پادشاه عربستان خواسته ۴ میلیارد دلار به بازسازی مناطق تحت کنترل معارضین کمک کند تا شرایط برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور فراهم شود.

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که دولت آمریکا از عربستان سعودی خواسته ۴ میلیارد دلار به بازسازی مناطق تحت کنترل معارضین مسلح با هدف تثبیت کنترل این گروه‌ها بر این مناطق، کمک کند.

واشنگتن‌پست نوشته است: «در تماس تلفنی ماه دسامبر رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ با سلمان پادشاه عربستان سعودی، او ایده‌ای را مطرح کرد که معتقد است می‌تواند خروج ایالات متحده از سوریه را تسریع کند: درخواستی ۴ میلیارد دلاری از پادشاه. مقام‌های ایالات متحده می‌گویند در پایان این تماس، رئیس‌جمهور معتقد بود که معامله انجام شده است.»

بنا بر این گزارش، هدف آمریکا از درخواست از عربستان و دیگر متحدانش برای پرداخت پول، تقویت گروه‌های معارض دولت سوریه در مناطقی است که از کنترل داعش خارج شده‌اند. واشنگتن تلاش می‌کند تا از بازپس‌گیری این مناطق توسط دولت سوریه جلوگیری کند.

واشنگتن‌پست نوشته است تبرای ترامپی که همواره از اینکه واشنگتن تأمین‌کننده مالی عملیات‌ها باشد گلایه داشته، تقسیم هزینه‌ها با متحدان آمریکا، حائز اهمیت است. این روزنامه می‌افزاید: «در عین حال، ترامپ مشتاق این است که ایالات متحده را از جنگی خارج کند که پیشتر وعده داده به زودی به شکست داعش ختم می‌شود.»

بنا بر این گزارش، بر اساس طرحی که از ابتدا در دولت «باراک اوباما» تدوین شده بود، مأموریت نظامیان آمریکایی در سوریه صرفا مقابله با داعش بوده و این طرح همچنان پابرجاست، با این وجود اکنون در دولت ترامپ اختلاف‌نظرهایی درباره اینکه آیا باید سوریه را ترک کرد یا نه وجود دارد. برخی مقام‌های آمریکایی معتقدند که واشنگتن باید با هدف مقابله با ایران و ممانعت از گسترش کنترل دولت سوریه بر کشور، حضور خود را در شمال سوریه حفظ کند.

با این وجود، «جوزف ووتل» رئیس قرارگاه مرکزی ارتش آمریکا روز سه‌شنبه در نشستی در سنا با بیان اینکه به نظر می‌رسد «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در جنگ پیروز شده، در پاسخ به این سوال «لیندسی گراهام» سناتور ضدایرانی که پرسید «مأموریت شما در سوریه حل مسئله ایران-اسد-روسیه نیست؟ یعنی این کاری نیست که شما باید انجام دهید. صحیح است؟»، گفت: «همین‌طور است، سناتور.»

انتهای پیام/ق

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها