رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 341078

گسترش بحران در کمبریج آنالیتیکا با معلق شدن مدیر اجرایی

ترامپ را ترول‌های روسی آوردند یا انگلیسیها؟

ساعت 24- پس از گزارش دوم Channel 4 درباره نقش کمپانی «کمبریج آنالیتیکا» در پیروزی ترامپ در انتخابات 2016، مدیر اجرایی کمپانی از کار معلق شد.

کمپانی «کمبریج آنالیتیکا»
«الکساندر نیکس» مدیر کمبریج آنالیتیکا در این برنامه اعتراف کرد که به طور مستقیم با 40 هزار رای، موجب پیروزی ترامپ در سه ایالت شده‌اند.

موسسه «کمبریج آنالیتیکا» واقع در لندن، با ترکیب داده‌کاوی و تحلیل داده، روی فرایندهای انتخاباتی تاثیر گذاشته و سعی می‌کند به نفع جناحی که پول داده، آراء را بچرخاند.

مدیر این کمپانی انگلیسی تایید کرد که آنها تمام تحقیقات، دیتا، تحلیل‌ها، موضوعات هدف‌گذاری شده و کمپین‌های دیجیتال و تلویزیونی را انجام داده‌اند تا کاندیدای مورد نظرشان رای بیاورد.به گفته وی، دیتای تبلیغاتی به صورت «ایمیلِ خودنابودگر» به باکس کاربران ارسال و بعد از 2 ساعت به صورت خودکار پاک می‌شده است و بنابراین آنها دیتایی ندارند که در اختیار مقامات قضایی و سیاسی قرار دهند تا ابعاد رسوایی بهتر معلوم شود.

نکته جالب اینکه مدیر کمپین ترامپ به نام Steve Bannon، پیش‌تر قائم مقام «کمبریج آنالیتیکا» بوده است.

اولین نکته جنجالی در رسوایی کمبریج آنالیتیکا این بود که از دیتای کاربران فیس‌بوک در جهت اهداف انتخاباتی به نفع ترامپ سوء استفاده کرده است، بدون اینکه کاربران فیس‌بوک دراینباره اطلاعی داشته باشند. این رسوایی باعث شد تا خبر برسد که «الکس استاموس» مدیر امنیتی فیس‌بوک تصمیم به ترک این کمپانی گرفته تا شاید فشارها بر فیس‌بوک کمتر شود اما از آنجایی که فیس‌بوک متهم به گسترش اخبار جعلی است، این خبر که مدیران فیس‌بوک دو سالی بوده است که می‌دانستند که «کمبریج آنالیتیکا» از دیتای کاربران سوء استفاده می‌کند و به روی خود نیاورده‌اند؛ خشم مقامات سیاسی در آمریکا را برانگیخته است.

این‌که تاکنون ترول‌های روسی (اکانت‌های جعلی برای تشویق کاربران شبکه‌های اجتماعی به رای دادن به ترامپ) مسبب رای آوردن ترامپ در انتخابات 2016 بوده، اکنون کم‌رنگ شده و نقش «کمبریج آنالیتیکا» با سوء استفاده از دیتای کاربران به عنوان برگ برنده در انتخابات 2016، پررنگ شده،تا جایی که تبدیل به رسوایی شده است.

مقامات سیاسی بریتانیا از فیس‌بوک خواسته‌اند تا دیتای کمبریج آنالیتیکا را دستکاری نکنند تا تحقیقات در این زمینه مشخص شود.

«کمبریج آنالیتیکا» با کارمندان اغلب انگلیسی، زیرمجموعه SCL Group است که مقاطعه‌کار نظامی-حکومتی محسوب شده و همه نوع تحقیق و البته دخالت در تحقیقات از امنیت غذایی گرفته تا کمپین‌های سیاسی-انتخاباتی را برای تاثیرگذاری روی آراء انجام می‌دهد. SCL بیست و پنج سالی است که ایجاد شده و از سال 2013 نیز «کمبریج آنالیتیکا» را با کمک سرمایه‌گذار آمریکایی، رابرت مرسر، و استیو بنن (مدیر کمپین ترامپ) ایجاد کرد تا قبل از کمک به ترامپ، به کمک تد کروز، دیگر نامزد انتخابات 2016 آمریکا بشتابند.

پس از برنده شدن ترامپ در انتخابات، شمار مشتریان کمبریج آنالیتیکا چند برابر شد و الکساندر نیکس، از «سُس مخفی» و «پروفایل روان‌شناختی» صحبت کرد که به صورت ایمیل، کاربران را ترغیب به رای دادن به کاندیدای مورد نظر کرده و ایمیل نیز بعدا ناپدید می‌شود.

دادستان‌های ماساچوست و کنکتیکت تحقیقات مستقلی را آغاز کرده‌اند تا ببینند چگونه فیس‌بوک تخطی کرده و دیتای کاربران را بدون اجازه در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار داده است.

تنها نکته حائز اهمیت فعلا این است که تاکید روی ترول‌های روسی و برگ برنده ترامپ در انتخابات زیر سوال رفته و حالا نقش انگلیسی‌ها در روی کارآمدن ترامپ مطرح شده است.

(برنامه چنل فور علیه کمبریج آنالیتیکا و مدیرش / عکس زیر)

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها