رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 341104

زنگ خطر چاقی کودکان به صدا درآمد

ساعت 24-امروز مشکل چاقی و اضافه وزن محدود به بزرگسالان نیست و این مشکل روندی صعودی و رو به رشد در کودکان نیز داشته ، به طوری که چاقی کودکان در قرن حاضر به یکی از چالش‌های جهانی تبدیل شده است.

چاقی نوزادان
div>

تعداد نوزادان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی و همچنین کودکان از ۳۲ میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۱۹۹۰ به ۴۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ افزایش داشته است. حتی در کشورهای آفریقایی به تنهایی تعداد کودکان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی از چهار میلیون به ۹ میلیون نفر افزایش یافته است. بر اساس آمارجهانی بیش از ۸۱ درصد از کودکان سنین پیش دبستانی دارای اضافه وزن در کشورهای در حال توسعه بوده که سهم قاره آسیا بیش از ۴۱ درصد است، این در حالی است که روند افزایش چاقی در کشوهای فوق به نسبت کشورهای توسعه یافته نیز سرعت بیشتری داشته و ۳۰ درصد سریع‌تر است. اگر روند کنونی اضافه وزن و چاقی در کودکان بدون هیچ افزایشی پیش رود، در کمتر از ۱۰ سال آینده بیش از ۷۰ میلیون کودک درسطح جهان دارای اضافه وزن یا چاقی خواهند بود.

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که بیشترین شیوع چاقی کودکان در غرب آسیا و شرق اروپا و منطقه مدیترانه است. در ایران نیز بر اساس مطالعات کشوری انجام شده روی کودکان و نوجوانان شش تا ۱۸ ساله، در حال حاضر میزان کمبود وزن و اضافه وزن و چاقی از میزان یکسانی برخوردار است. به طوری که ۱۳.۹ درصد کمبود وزن و ۱۳.۴ درصد اضافه وزن دارند. اضافه وزن در استان‌های شمالی کشور و در چهارمحال و بختیاری بیشتر است در حالی که در استان‌های جنوبی به ویژه سیستان و بلوچستان کمبود وزن بیشتر یدده می‌شودو همچنین پسرها از اضافه وزن و چاقی بیشتری نسبت به دختران برخوردارند.

با توجه به کاهش سن ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، این روند افزایش چاقی در دنیا و کشور زنگ خطری است که باید قبل از بروز معضلات جدی‌تر نسبت به پیشگیری و یافتن چاره و درمان آن اقدام کرد و به همین دلیل نقش والدین به عنوان ستون اصلی غیرقابل چشم‌پوشی است.

دکتر رویا کلیشاری در کتاب « پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان» می‌گوید که عوارض چاقی کودکان و نوجوانان تنها محدود به اضافه وزن نیست و تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که چاقی و اضافه وزن در کودکی و نوجوانی با بروز عوارض متعدد در سیستم‌های مختلف بدن مانند فشار خون، اختلال در سطح چربی‌های خون و دیواره رگ‌های خونی، افزایش سطح انسولین و بروز سندروم متابولیک و دیابت نوع ۲، عوارض کلیوی، مشکلات تنفسی، افزایش خطر کیست‌های تخمدان در دختران و کاهش توان جنسی در پسران و مشکلات استخوانی عضلانی مرتبط است.

کاهش وزن در بروز یا درمان بیماری های مختلف تاثیر زیادی دارد. برای مثال می‌تواند ۵۵ درصد در کاهس استرس و افسردگی، ۸۲ درصد در کاهش بیماری‌های قلبی،۸۵ درصد از مرگ ومیر،۸۳ درصد در بهبود دیابت نوع ۲، ۹۵ درصد در بهبود کیفیت زندگی، ۵۷ درصد در بهبود میگرن و ۳۷ درصد در کاهش التهاب کبدی موثر باشد.

دلایلی همچون وضعیت دوران بارداری مادر، وراثت و ژنتیک، تغذیه دوران شیرخوارگی، اختلالات غددی و هورمونی، مصرف دارو، رژیم و عادات غذایی، کم تحرکی، میزان خواب، علل روحی و روانی و مشکلات خانوادگی در این بروز چاقی کودکان موثر است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها