رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 341161

دشتهای خشک و رودخانه های تشنه ، ایران دیگری را صدامی زنند

ایران باید قطب تجارت شود تا تولیدکننده محصولات آب بر

ساعت 24-دشتهای تشنه باران دیرباوران دیروز و روزهای پیش از آن نیز که کم آبی در ایران را باور نمی کردند و ان را اخبار آلوده به آب هراسی می پنداشتند حالا با دیدن زاینده رود خشک در مرکز ایران و تالابهای ازدست رفته در مناطق گوناگون و رشد روزافزون دشتهای خشک شده درجای جای ایران با شرایط تازه ای مواجه شده اند که تصورش را نمی کردند.

دشتهای خشک و رودخانه ایرن دیگری را صدا می کنند
r /> دشتهای تشنه باران دیرباوران دیروز و روزهای پیش از آن نیز که کم آبی در ایران را باور نمی کردند و ان را اخبار آلوده به آب هراسی می پنداشتند حالا با دیدن زاینده رود خشک در مرکز ایران و تالابهای ازدست رفته در مناطق گوناگون و رشد روزافزون دشتهای خشک شده درجای جای ایران با شرایط تازه ای مواجه شده اند که تصورش را نمی کردند. برخی ناآرامی های اجتماعی –اقتصادی که به مرور رنگ و طعم سیاست را به خود می گیرداین روزها درگوشه کنار ایران و درمیان ساکنان درون این سرزمین دیده می شود و همچنین ادامه ترس از برخوردآبی با افغانستان وبرخی دیگر از همسایه ها نیز مزید برعلت شده و چشمها را به خود خیره کرده است. . تولید و توزیع ادبیات اقتصادی و سیاسی سرچشمه گرفته از خشکسالی و پیامدهای آن در سالهای اخیر نیز راه را برای دست کم فکر کردن به موضوع ضروذت دگرگونی های ساختاری درزندگی اقتصادی ایرانیان هموار کرده است. ادامه فاش گویی دلایل و پیامدهای خشکسالی درایران که حالا به نظر می رسد در رسانه های ایرانی جلیگاه بلندی پیدا کرده اند و آرام آرام به سویی می رویم که زندگی در شرایط کم آبی را تجربه کنیم حرفها و حدیث های تازه ای ارا در میان نخبگان و دلسوزان به این مرزو بوم یجاد می کند.در ادامه همین مباحث بود که همین دیروز که سازمان ملل متحد خبرداد فهر چند نام ایران در صدر کشورهایی که به شدت درگیر بحران کم‌آبی هستند نیامده است اما روزگار خوبی هم ندارد . عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست ایران نیز ، به مناسبت روز جهانی آب در پیامی ویدئویی، با اشاره به کمبود آب در سراسر جهان و ایران گفت: سال گذشته یکی از بدترین سالهای آبی طی ۵۰ سال گذشته در ایران بوده است.رضا راعی، رییس گنجینه ملی آب هم با اشاره به کاهش بارندگی در ایران گفته است: وضعیت منابع آبی کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته وضعیت چندان مناسب‌تری ندارد و ایران چند دهه است که در خشکسالی قرار دارد و هر ساله با شرایطی سخت‌تر و بدتر نسبت به قبل وارد خشکسالی می‌شود.موسسه گنجینه ملی آب ایران وابسته به وزارت نیرو با هدف حفظ، احیا و معرفی آثار و بناهای مربوط به آب و به منظور ارج نهادن به نبوغ پیشینیاندر تاریخ ایران در سال ۱۳۷۴ پایه‌گذاری شد. سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا، همزمان با روز جهانی آب، در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به بحران‌های ناشی از کمبود آب و خشکسالی در سراسر جهان تاکید کردند که دست کم ۱۲۴ میلیون نفر در سراسر جهان در معرض قحطی ناشی از خشکسالی قرار دارند.همچنین در این بیانیه تاکید شده است که کشورهایی که با بحران ناامنی شدید درگیر هستند، از جمله کشورهای یمن، نیجریه (شمال نیجریه)، کنگو، سودان جنوبی و میانمار در صدر این فهرست کشورهای ناامن و درگیر بحران ناشی از کم‌آبی قرار دارند.در سال ۲۰۱۶، نهادهای سازمان ملل متحد، شمار افرادی که در سراسر جهان در معرض خطر قحطی ناشی از خشکسالی قرار داشتند را ۱۰۸ میلیون نفر در سراسر جهان ارزیابی کرده بودند اما گزارش اخیر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که این آمار در حال افزایش است.اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد بطور مشترک تاکید می‌کنند که در سال جاری کشورهای أفغانستان، حمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، نیجریه، چاد سودان جنوبی، سوریه، یمن، لیبی و ساحل مرکزی (نیجر و مالی) به شدت با بحران تولید مواد غذایی و ناامنی درگیر هستند.
دگرگونی بنیادین در زندگی اقتصادی ایران
آنهایی که چشمهایی بازتر و گوش هایی تیز تر دارند واز چندسال پیش این روزهای سخت ناشی از خشکسالی و کم آبی در ایران را می دیدند امروز نیز آینده را زودتر می بینند و نسبت به ماهیت زندگی اقتصادی ایران در آینده ای که دیگر چندان هم دورنیست هشدار می دهند. دلسوزان به این مرزو بوم باوردارند ایران شاید باید این واقعیت را زودتر از انتظارات قبلی بپذیرد که کشاورزی به روش و با ماهیت امروز دیگر جایی در این کشورندارد. تولید محصولاتی که مصرف آب آنها برای تولید درواحد سطح به لحاظ طبیعت محصول بیشتر از میانگین منطقه و جهان است را باید برای همیشه کنارگذاشت. شاید بهتر است حتی به این فکر کنیم که می توان و باید به جای اینکه ایران یک کشوربا محوریت کشاورزی شود به سوی این برود که یک کشور دارای جایگاه بلند و اجتناب ناپذیر برای جهان درحوزه تجارت جهانی شود. این یک دگرگونی بنیادین خواهدبود که هرچه زودتر به آن بیندیشیم جایگاه بلندتری در تجارت جهانی خواهیم داشت. اگر این داستان برای مدیران ارشد اداره کننده ایران و سیاستمداران و روشنفکران بیست سال پیش آشکار شده بود شاید امروز وضعیت ایران چیز دیگری بود. اکنون نیز اگر به هردلیل در این مسیر حرکت نکنیم شاید دیگر بیست سال زمان نداشته باشیم و روزی برسد که دشتهای تشنه و روخانه های خشک جایی برای ادامه حیات برای ایرانیان باقی نگذارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها