رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 341165

کمک‌های فناوری به بهبود وضعیت مبتلایان به پارکینسون

ساعت24- بیماری "پارکینسون"، برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر "جیمز پارکینسون"(James Parkinson) در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد و بنابراین نام این بیماری از نام وی برداشته شد.

div>

پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی است که باعث از دست دادن تدریجی کنترل عضلات می‌شود. علائم و نشانه‌های بیماری پارکینسون در ابتدا خفیف هستند و گاهی اوقات ممکن است نادیده گرفته شوند.

این بیماری همان لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است اما در جوانان هم دیده می‌شود شیوع آن در تمام مناطق دنیا یکسان است یعنی درصد شیوع بیماری با تغییر در منطقه خیلی فرق نمی‌کند. بطور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح‌کننده ماده‌ای به نام دوپامین(که یک انتقال دهنده عصبی) است رخ می‌دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در غده‌های قاعده‌ای مغز موجب علائم ترمور، سفتی عضلات و کندی حرکات می‌شود.

متوسط سنی که افراد دچار پارکینسون می‌شوند 62 سال است، اما افراد بالای ۶۰ سال تنها ۲٪ تا ۴٪ احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. داشتن یک عضو از خانواده که مبتلا به پارکینسون باشد اندکی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. مردان نسبت به زنان احتمال دارد بیشتر به بیماری پارکینسون مبتلا شوند.

علائم این بیماری عبارتند از:

ارتعاش و لرزش انگشتان دست و پا، دشواری در راه رفتن، کندی حرکت، ثابت و بی احساس شدن چهره، نداشتن تعادل، دشواری در بلند شدن از صندلی و ناتوانی در حس بویایی.

کمکهای فناوری به بیماران مبتلا به پارکینسون

1. طراحی دستکشی برای کاهش لرزش بیماران

تیم تحقیقاتی دانشگاه "وسترن" دستکشی ضد لرزش تولید کرده‌اند که به افراد مبتلا به پارکینسون اجازه می‌دهد تا کارهای روزانه خود را راحت‌تر انجام دهند. محققان معتقدند که طراحی نمونه جدید برای "دستکش‌های کنترل لرزش" تغییری اساسی برای بیش از شش میلیون فرد مبتلا به پارکینسون در جهان محسوب می‌شود.

2. ساخت عینک‌هایی برای برطرف کردن بیماری

یک عینک واقعیت مجازی بنام "تایمر دوباره" (Re-Timer)، برای مقابله با بیماری پارکینسون توسعه یافته است.این بیماری ناشی از نابودی سلول‌هایی در مغز است که حرکت و عملکردهای دیگر بدن را تحت تاثیر قرارمی‌دهند. یکی از مهم ترین نشانه‌های این بیماری اختلال در راه رفتن است که منجر به زمین افتادن فرد مبتلا به "پارکینسون" می‌شود. نحوه عملکرد این عینک نیز به نحوی است که تصویر واقعیت مجازی، که بیمار آن را مشاهده می‌کند، شامل "پله" و"نرده‌بان" است که از طریق عینک آن را به نمایی واقعی مبدل می‌سازد. این در حالی است که بیمار روی یک "تردمیل" در حال حرکت است.

3. ابداع روشی جدید برای ثبات در راه رفتن

میزان زمین خوردن در بزرگسالان مبتلا به بیماری پارکینسون، دو برابر بالاتر از بزرگسالان سالمی است که در سنین مشابه آنها هستند. یافتن راهبردهایی برای کاهش دفعات زمین خوردن این بیماران می‌تواند زندگی آنها را تغییر دهد. پژوهشگران آمریکایی، سیستمی با نام "Tethered Pelvic Assist Device" (TPAD) ابداع کرده‌اند که می‌تواند پس از تنها یک جلسه آموزش به بیماران پارکینسون در بهبود ثبات در راه رفتن کمک کند.

4. کفش‌هایی برای کمک به راه رفتن بیماران

"یخ‌زدگی" عموما در مراحل پیشرفته‌تر پارکینسون دیده می‌شود که نه تنها خسته کننده و ناخوشایند است، بلکه می‌تواند خطرناک هم باشد. در این حالت پاهای فرد هنگامی که در حال راه رفتن است، قفل می‌شود؛ اما بدن همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد و باعث می‌شود که تعادل فرد از دست رفته و زمین بخورد. محققان هلندی موفق به ساخت کفش‌های لیزری شدند که به راه رفتن بیماران پارکینسون در حالتی معروف به حالت "یخ‌زدگی" کمک می‌کند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها