رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 341245

تیراول جنگ تجاری شلیک شد

زمانه برعکس شد ه و حالا کمونیست ها مدافع تجارت آزاد شده اند

ساعت 24-دونالد ترامپ تیر اول را برای شروع یک جنگ تجاری با اهداف پیدا و پنهان با چین شروع کرد و زمانه را دگرگون کرد. در زمانه پیش از ترامپ ، آمریکا و روسای جمهوری آن ترویج دهنده تجارت آزاد با جهان بودند و چینی ها یک نمونه خوب از یک اقتصاد رانتی دولتی و بهره برنده از تجارت غیر آزاد با استفاده از تثبیت نرخ یوان به حساب می آمدند .

زمانه برعکس شد ه و حالا کمونیست ها مدافع تجارت آزاد شده اند
r /> حالا اما رهبر حزب کمونیست چین از مزیت های تجارت آزاد سخن می گوید و اصرار دارد که درهای تجارت چین را باز و بازتر خواهد کرد و ترامپ اصرار دارد باید چین مازاد تجارت خود با آمریکا را کاهش دهد. این داستان را اما کمتر فرد آگاهی باور می کند مگر اینکه چینی ها تجارت داخلی را نیز آزادکنند و ازهمه مهمتر دستکاری در نرخ یوان را که همان تعرفه گذاری است را رها کنند. با این شرایط بود که ترامپ تیر نخست را برای شروع جنگ تجاری شلیک کرد.
مازاد 357میلیارددلاری
بیم از امکان جنگ تجاری میان آمریکا و چین باعث سقوط ارزش سهام در بازار های آسیا شده است.چین هشدار داده است که سقوط ارزش سهام در بازارهای آسیا بی‌اعتمادی به سیاست آمریکا را نشان می دهد.هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه، ۳ فروردین گفت تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره وضع تعرفه گمرکی میلیارد دلاری بر واردات کالاهای چینی نشان‌دهنده تکبر آمریکا و خلاف منافع هر دو کشور است.چین فهرستی از یک صد و بیست و هشت کالای آمریکایی را منتشر کرده که می‌گوید می‌تواند بر واردات آنها تعرفه ۳ میلیارد دلاری وضع کند.وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است که این تعرفه‌ها را در دو مرحله اعمال خواهد کرد. چین در نظر دارد ابتدا ۱۵ درصد تعرفه بر ۱۲۰ محصول از جمله لوله‌های فولادی، میوه های خشک و شراب ببندد و در مرحله دوم ۲۵ درصد تعرفه بر گوشت خوک و آلومینیوم بازیافتی وضع کند.این فهرست فقط چند ساعت پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد بر واردات کالاهای چینی به آمریکا تا ۶۰ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بسته می‌شود.اما وزارت بازرگانی چین گفته است امیدوار است از جنگ تجاری میان دو کشور از طریق گفت و گو جلوگیری شود.آقای ترامپ با امضای فرمانی درباره تعرفه برخی کالاهای چینی، گفت بالا بردن تعرفه‌های گمرکی "اقدامی متقابل" در برابر موانع تجاری توسط چین برای وارد کردن کالاهای آمریکایی است.واردات کالاهای چینی توسط آمریکا میلیاردها دلار بیشتر از صدور محصولات آمریکایی به چین است که سال گذشته منجر به کسری ۳۷۵ میلیاررد دلاری تجارت با چین شده است.آقای ترامپ ضمن امضای حکم خود در باره اعمال تعرفه های مالیاتی بر کالاهای چینی گفته است از چین خواسته است خیلی زود مازاد تجارت خود با آمریکا را تا ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش دهد.
درهای باز پینگ وتثبیت نرخ یوان
رئیس‌جمهوری چین در مراسم بازگشایی این کنگره از تلاش‌ها برای مقابله با فساد در نهادها و دستگاه‌های دولتی ستایش کرده و تاکید کرده پکن «درهای خود را به روی جهان نخواهد بست» و اقتصاد چین بیش از گذشته پذیرای جهان خواهد شد.شی جین‌پینگ، در جمع ۲۳۰۰ تن از نمایندگان حزب کمونیست از سراسر چین، که در پکن گردآمده‌اند، گفته است «گشایش، پیشرفت را برای ما ارمغان خواهد آورد… چین درهای خود را به روی جهان نمی‌بندد، ما فقط بازتر و بازتر خواهیم شد».سخنان رهبر جمهوری خلق چین به‌عنوان بدیلی برای سیاست‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده برآورد شده‌است. رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند این اظهارات نشان می‌دهد پکن قصد دارد، با درپیش‌گرفتن سیاست «نخست: آمریکا» از سوی دونالد ترامپ، خود را به عنوان «پیش‌رو» در جهانی‌سازی معرفی کند.شی جین‌پینگ گفته است همه کسانی که در آن کشور داد و ستد می‌کنند، «برابر تلقی خواهند شد».این سخنان اما، منتقدانی در اروپا و آمریکا دارد که می‌گویند در عمل این‌طور نیست. گزارش‌ها حاکی‌ست شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در مورد عدم دسترسی به بعضی از بخش‌ها و اجبار در شراکت فناوری با رقبای داخل چین، انتقادهای مختلفی را مطرح کرده‌اند. دونالد ترامپ، که قرار است ماه آینده به چین سفر کند، در حال حاضر دستور به انجام تحقیقاتی در مورد نحوه برخورد با «مالکیت معنوی» در چین داده‌است. حقوق فکری یا مالکیت معنوی به صاحبان فکر یا مبتکران، حق بهره‌وری از ایده خود را می‌دهد و هرچند عملا یک شی مادی نیست، قابل داد و ستد است.رئیس‌جمهوری چین در بخش‌های دیگری از سخنرانی خود، خواستار توسعه بیشتر در بخش فناوری شده و گفته کشورش ارتشی در سطح جهانی ایجاد خواهد کرد.شی جین‌پینگ گفته است «با کوششی سخت در زمانی دراز، سوسیالیسم چینی، وارد عرصه‌ای نو شده‌است؛ اکنون دوره تاریخی تازه‌ای در توسعه کشور ما آغاز می‌شود».تازه‌ترین کنگره حزب کمونیست چین در حالی برپا می‌شود، که این کشور همچنان با انتقادهای گسترده‌ای در مورد برخورد با آزادی‌های سیاسی، عقیدتی، سانسور، فشار بر روزنامه‌نگاران و فضای مجازی و جامعه مدنی روبه‌رو است. رهبران حزب کمونیست چین چنددهه است که حاضر به آزادسازی نرخ تبدیل ارزهای معتبر به یوان نیستند و این کار به معنای تعرفه گذاری به حساب می آید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها