رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 341248

بهمن دانایی بیر انجمن صنفی کارخانه های قند تحلیل کرد

دلخوریهای1396 و دلخوشی های 1397 صنعت قندوشکر

ساعت24-مقایسه‌گری به‌مثابه یک عمل ذهنی و یک واقعیت همواره در نهاد و ذات بشر وجود داشته است و با سپری شدن زمان و چرخیدن روزگار تنها مصداق‌های آن متفاوت خواهد شد.

دلخوری‌های1396 و دلخوشی های 1397 صنعت قندوشکر
r /> آدمی همواره در ذهن خود در حال مقایسه امروز خود با دیروزش، مقایسه امروز خود با امروز دوستان، آشنایان و خانواده و همکاران، مقایسه سرزمین خود با سایر سرزمین‌ها و مقایسه سازمان خود با سازمان‌های مشابه دیگر است. این مقایسه‌گری اگر بر پایه انصاف، کارشناسی و برای برطرف کردن کاستی‌ها و کجی‌ها باشد بهبود وضعیت را نوید می‌دهد و اگر برای این باشد که برخی هدف‌های غیراصولی برآورده شود روزگار را تباه می‌کند. اما مقایسه‌گری به‌انسان، سازمان و جامعه این امکان را می‌دهد که انتظارات و توقعات خود را نیز مطابق با عرف، قانون و توانایی‌ها از افراد و سازمان‌های دیگر تنظیم کند. از سوی دیگر مقایسه‌ها موجب می‌شود دلخوشی‌ها برای آدمی زاد و رشد کنند و او را برای رسیدن به هدف‌های بلندتر کمک کند و البته می‌تواند مایه دلخوری و رنج نیز باشد. البته مقایسه‌ها از طرف افراد معمولاً پیرامون علاقه‌های شخصی و بیشتر از آن یا همسنگ آن در حوزه فعالیت‌هایش شکل می‌گیرد.نگارنده نیز باتوجه به مسؤولیت و باتوجه به علاقه و دلسوزی‌ام برای صنعت و اقتصاد کشور به‌ویژه صنعت شریف قندوشکر از این قاعده خارج نیستم و عموماً با همکارانم در صنعت قند مقایسه‌های خود را در میان می‌گذاریم و بر اساس آن سطح انتظارات تخمین زده می‌شود. اگر صنعت قندوشکر امروز را با 10 سال پیش مقایسه کنیم، بدون تردید به یکی از دلخوشی‌های بزرگ می‌رسیم.دلخوش از اینکه به همت گروهی از پایدارترین کادرهای فعال در این صنعت و در نهادهای اداره‌کننده جامعه از مرگ تلخ و احتمالی یک صنعت جلوگیری شد. این یک شعف و شادمانی بزرگ است که هرگاه سال‌های سخت نیمه دوم دهه 80 با نیمه اول دهه 90 در ترازوی مقایسه قرار گیرد. در این دو مقطع گوناگون روندها و فرایندها با تفاوت‌های بنیادین مواجه شده و ایران توانست به تولید 2 میلیون تن شکر نزدیک شود. یکی دیگر از دلخوشی‌های فعالان صنعت قندوشکر وجود مناسبات کارشناسانه مبتنی بر احترام و اعتماد میان نهادهای دولتی مسؤول تولید قندوشکر به‌ویژه در بخش زراعت مواد اولیه این محصول یعنی چغندر و نیشکر است.بدون تردید و بدون تعارف باید تأیید کرد که میان نگاه مدیران امروز و اواخر دهه 80 تفاوت‌ها از زمین تا آسمان است و این یک امیدواری بزرگ برای آینده بهتر و دلخوشی‌های بیشتر است.توجه رئیس دولت به تولید شکر که همواره در سخنان خود به آن اشاره و از اینکه ایران توانسته است به مرزهای
نزدیک به خودکفایی برسد شادمان است نیز یک دلخوشی بزرگ است. نجات دادن کشت چغندرقند و به تبع آن نجات اراضی رو به موت کشاورزی کشور از نابودی که به‌سوی آن حرکت می‌شد یک دلخوشی بزرگ است. ادامه روند ممنوعیت واردات شکر در سال 1397 نیز یک دلخوشی و امیدبزرگ برای خانواده بزرگ صنعت قندوشکر کشور است. وقتی می‌شنویم که کارخانه‌های تعطیل‌شده شکر در دزفول و فسا از مرگ نجات پیدا کرده و کار تولید را آغاز کرده‌اند نیز به آینده صنعت قندوشکر امیدوار و بر ابعاد دلخوشی‌ها اضافه می‌شود. هنگامی که می‌شنویم مجلس موافقت می‌کند که تسهیلات مناسب برای احداث کارخانه‌های قند بدهد و امیدوار می‌شویم که سرانجام پس از سپری شدن 4 دهه رکود قرار است کارخانه‌های جدید شکر احداث شود بیشتر دلخوش می‌شویم. داشتن همراهان دلسوز، پایدار و کارشناس در صنعت قند که راه را بلدند و به این صنعت کمک کردند و می‌کنند نیز از دلخوشی‌های فعالان این صنعت است.
دلخوری‌هااز دیرباز تا امروز در طبیعت مادی و در اندیشه و ذهن‌های آدمیان و حتی در سرشت‌ آنان زشت و زیبا و خوب و بد به‌طور نسبی وجود داشته و خواهد داشت.خار در کنار گل، یأس در برابر امید، تاریکی در برابر روشنایی و حسادت در کنار رفاقت و... از مصداق‌های مفهوم یادشده است. به این ترتیب در کنار دلخوشی‌هایی که شماری از آنها را یادآور شدم، دلخوری‌هایی نیز وجود داشت و دارد که باید درباره آن‌ها نیز گفت‌وشنود کرد. یکی از بزرگترین دلخوری‌های صنعت قندوشکر از مدیران دولت یازدهم و دوازدهم این بود که برخلاف قاعده کارشناسی و برخلاف وعده‌ها و مقررات و دستور اکید معاون اجرایی رئیس دولت یازدهم، برخی از مدیران میانی به عمد یا به سهو - چون نتیجه یکی است – در اعلام به‌موقع نرخ توافقی تأخیر کرده و بدون‌توجه به اینکه هر روز تأخیر در زنجیره کار چه مصایبی دارد روزهای سختی را رقم زدند. درحالی‌که مقرر شده بود قیمت توافقی شکر در ابتدای سال یا نهایتاً شهریورماه اعلام شود اما این اتفاق نیفتاد و کار به 3 ماه بعد رسید که بازار از هیجان افتاد و انبار کارخانه‌ها پر از شکرهای تولیدی بود که نمی‌شد آنها را عرضه کرد چه اینکه به‌دلیل انباشت سه ماهه شکر تولیدی، قیمت شکر در بازار با 2500 تا 3000 ریال کمتر از نرخ مصوب مواجه شده بود. این سهل‌انگاری یا عمد متأسفانه به زیان تولید داخل و به سود دلال‌ها شد که کام‌شان را شیرین کردند. درحالی‌که انجمن صنفی کارخانه‌های قندوشکر بارها و بارها قبل از شروع بهره‌برداری و بلافاصله پس از بهره‌برداری از دولت خواست که قیمت‌ها را اعلام کند این اتفاق نیفتاد و همین دلخوری بزرگ کام تولید را تلخ کرد. درحالی‌که افزایش بی‌سابقه تولید و ثبت رکورد جدید یکی از دلخوشی‌های سال 96 بود اما زیانده شدن شرکت‌های قند به‌دلیل پیش‌گفته شده و باقی‌ماندن خستگی چندماه تلاش بر روح و روان مدیران، کارکنان و کشاورزان از دلخوری‌های بزرگ سال مذکور بود.از دیگر دلخوری‌های به‌وجود آمده در سالی که گذشت، گمارده شدن افراد کم‌تجربه و نابلد بر مسند برخی از پست‌های مهم مرتبط با تولید مواداولیه بود که مشکلات زیادی را برای کارخانه‌های قند ایجاد کرد. تداوم اینگونه انتصابات، در کوتاه‌مدت می‌تواند مسیر تولید را به بیراهه بکشاند. دقت بیشتر در انتخاب و نصب افراد در پست‌های اینچنینی، انتظار زیادی نیست. یادآور می‌شود که آزادسازی واردات بذر چغندرقند و به‌تبع آن، هرج و مرج در کشت چغندر، ازدیاد چغندرهای حاصل از کشت آزاد و مازاد بر ظرفیت بخش صنعت، ایجاد ضایعات اضافی، ورود دستگاه‌های سیاسی، امنیتی، انتظامی و قضایی به حریم کارخانه‌های قند و... از دستاوردهای اینگونه انتصابات است.
دلخوشی‌ سال 1397
اکنون و در زمستان 1396 و روزهای نزدیک به بهار و سبز شدن طبیعت، امیدواریم مدیران دولتی مرتبط با صنعت قندوشکر راه‌های کاهش دلخوری‌ها و افزودن بر دلخوشی‌ها و شادی‌ها را پیدا کرده و مسیر را هموار سازند. ایران می‌تواند با دقت و کارشناسی و اجتناب از تصمیم‌های نادرست به خودکفایی در تولید شکر برسد، مشروط بر اینکه ازا شتباه‌های گذشته درس بگیریم. مقایسه آنچه در نیمه دوم دهه 80 بر این صنعت حاکم بود و شرایط امروز که سفره ایرانیان و شیرینی و شربت آنها با شکر داخل تأمین می‌شود می‌تواند خرسندی پدیدار کند. در این زمستان و از همین‌جا از مدیران ارجمند و محترم درخواست می‌شود قیمت قندوشکر توافقی را در همین بهار امسال تعیین و به دستگاه‌ها ابلاغ کنید تا دلخوشی‌ها افزون بر دلخوری‌ها شود. این کار سختی نیست و انتظار معقول و منطقی است که به‌جای حرص خوردن در میانه سال 1397 که ممکن است بازار و صنعت و خانواده بزرگ کشاورزان زحمتکش را با التهاب مواجه کند در همین روزهای نخست سال کار را یکسره کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها