رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 342133

راه شکستن سلطه دلار بر اقتصاد ایران چیست؟

ساعت24-کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ایجاد تقاضای صوری و بی رویه برای دلار از دلایل مهم گذر قیمت این ارز از مرز ۵ هزار تومان است.

دلار
احسان رضایی درباره افزایش نرخ ارز از جمله دلار اظهار کرد: عوامل بازار همچنان یکه تازی کرده و نرخ تعیین می کنند. ایجاد تقاضای صوری، بی رویه و زائد برای دلار از اهم دلایل افزایش قیمت این ارز به شمار می روند.

وی در تشریح دیگر عوامل گذر قیمت دلار از مرز ۵ هزار تومان ، گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد که ریشه آن ایجاد تقاضای کاذب، افزایش تحریم ها و فقدان فرصت های لازم برای کسب سود بیشتر است.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه موارد فوق باعث تخلیه بازار ارز می‌شود، افزود: با این شرایط بستر لازم برای کسانی فراهم می‌شود که به دنبال غصب ارزش افزوده کاذب از جیب مردم هستند، از این‌رو سوداگران در بازار ارز سوداگری می‌کنند.

رضایی با تاکید بر ناتوانی دولت در تنظیم بازار، تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با دلار ۵ هزار تومانی گفته است؛ این نوسانات موقتی است و قیمت دلار پایین‌تر می‌آید، این در حالیست که مسئول اقتصادی دولت دوازدهم ایراد دارد، چراکه افزایش قیمت دلار ناشی از پیروی کردن قانون چسبندگی دستمزدهاست.

وی ادامه داد: در اقتصاد پس از روبرو شدن با افزایش قیمت‌ها به هیچ وجه امکان بازگشت به قیمت قبلی وجود نخواهد داشت و این امر از نتایج سیاست‌های اقتصاد آزاد است که مسئولان فکر می‌کنند با آزاد گذاشتن اقتصاد، مشکلات حل می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: مساله اصلی رویکرد منفعلانه بانک مرکزی در مواجهه با تحولات قیمت دلار است. بازار ارز باید شفاف شود و مشخص شود که چه کسی یا کسانی دلار می‌خرند و می‌فروشند.

رضایی افزود: باید با وضع مالیات بر سفته بازی در بازار دلار و افزایش هزینه سفرهای تفریحی به خارج از کشور تقاضای دلار را مدیریت کرد. پیش شرط این اقدام نیز ایجاد شفافیت اطلاعاتی در نظام پولی و مالی کشور است.

وی یادآور شد: چانگ اقتصاددان کره‌ای در کتاب تبهکاران نابکار می‌نویسد، در زمانی که کره جنوبی در مراحل اولیه توسعه بود، سفرهای خارجی و تفریحی ممنوع شده بود تا ارز بی دلیل از کشور خارج نشود. همچنین هزینه دلار برای هر چیزی غیر از مصارف صنعتی ممنوع بود.

کارشناس مسائل اقتصادی درباره راهکارهای موجود برای کاهش نرخ ارز و شکستن سلطه دلار بر اقتصاد ایران گفت: آمریکا از طریق دلار و اروپا از طریق یورو بر بازارهای پولی و مالی تسلط دارند. اقتصاد ایران نیز سایه سار همچون عروسک خیمه شب بازی، بازیچه دست آنهاست. درمان این بازار با آزادسازی اقتصادی صورت نمی‌گیرد بلکه با حذف دلار و یورو از سبد تقاضای ارز کشور و با ایجاد پیمان پولی دوجانبه و چندجانبه ممکن خواهد شد.

گفتنی است؛ از روزهای ابتدایی سال ۹۷، شاهد روند صعودی قیمت دلار هستیم، حتی در برخی مواقع قیمت این ارز از مرز ۵ هزار تومان نیز فراتر رفته است، به نظر می‌رسد معامله گران غیررسمی در روزهای ابتدایی سال جدید بازار را در دست گرفته اند و در نبود بازیگران بازارساز و وجود تقاضای مسافری قیمت را به سوی مرزهای بالاتر هدایت کرده اند.

البته اخباری مانند برگشت جان بولتون به کاخ سفید، خروج احتمالی آمریکا از برجام و تنش‌های منطقه‌ای با عربستان نیز در رشد قیمت دلار بی تاثیر نبوده اند.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها