رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 347581

مامور خاطی گشت ارشاد تعلیق از خدمت شد/ علی مطهری: اقتدار پلیس نباید آسیب ببیند/ ذوالنور: ناجا برای برخورد با ماموران متخلف حساسیت لازم را دارد

ساعت24-ویدئوی درگیری مامور گشت ارشاد با چند زن در یکی از پارک‌های تهران در روزهای گذشته فضای مجازی را پرکرده است. یکی از نمایندگان مجلس حالا از تعلیق مامور خاطی خبر داده است.

خبر988
در واکنش به ویدئوی منتشر شده عده زیادی از چهره های سیاسی و هنری موضع گیری کردند. براساس فیلم منتشر شده ماموران تلاش می کنند این خانم را بازداشت کنند اما با مقاومت وی روبه رو می شوند و در ادامه برخورد تند و زد و خورد مامور ناجا با یکی از زنان بوجود می آید.

دیروز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و جانشین فرمانده کل قوا در ناجا پس از وصول و ملاحظه گزارش نیروی انتظامی از اتفاقات صورت گرفته در یکی از پارک‌های تهران توسط ماموران گشت ارشاد، در یادداشتی خطاب به رئیس دفتر جانشینی فرماندهی کل قوا در امور ناجا نوشت: ضمن ارج گذاشتن به زحمات شبانه روزی و موثر نیروهای خدوم و زحمت کش ناجا که بر کسی پوشیده نیست و ضرورت برخورد با متخلفین به صورت قانونی، اقدامات معدود نیروها خارج از حوزه اختیارات و قانون موجب خدشه دار شدن تلاش و زحمات همه نیروها می شود.

رحمانی فضلی در ادامه تاکید کرد: با توجه به گزارش، ضمن رسیدگی کامل به تخلفات انجام شده توسط خاطی، اقدام خلاف قانون فرد مامور هم با سرعت در حوزه تخلفات انتظامی مورد بررسی و اقدام قانونی لازم صورت گرفته و نتیجه گزارش شود. او گفت: بدیهی است نحوه اقدام و نتیجه با توجه به طرح آن در افکار عمومی، برای عموم منتشر شود.

جانشین فرمانده کل قوا در ناجا گفت: ضروری است تمهیداتی اندیشیده شود تا این نوع اقدامات صورت نگرفته و با متخلفان به سرعت برخورد شود.

دستور وزیر کشور به پلیس برای برخورد با ماموران خاطی گشت ارشاد

انتقادات نسبت به رفتار ماموران

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهور نیز در ارتباط با فیلم برخورد مامور گشت ارشاد با یک دختر جوان گفت: فیلمی در روز پنجشنبه 30 فروردین 1397 در شبکه های اجتماعی پخش شد که مربوط به برخورد تند ماموران گشت ارشاد با یک دختر جوان در یکی از پارکهای تهران بود. رفتار ماموران با توهین و برخورد فیزیکی همراه بود. پخش این فیلم موجب بروز واکنش های فراوانی از سوی مردم و مسئولان و نیز جریحه دار شدن احساسات عمومی شد. بررسی اصول قانون اساسی نشان می دهد که اقدام ماموران یادشده با اصول مختلف این قانون از جمله بند 14 اصل 3، اصل های 8، 20، 32، 37، 39 ، بند 4 اصل 156 و به ویژه نصوص اصول 22 و 36 مغایرت آشکار دارد.

واکنش‌ها به انتشار فیلمی از نحوه برخورد مامور زن گشت ارشاد با یک دختر/ دستور وزیر کشور/ پلیس: این رفتار مورد تایید ما نیست

وی ادامه داد: بی تردید همه شهروندان باید از امنیت حقوقی و حق زندگی توام با رعایت حق کرامت، حیثیت و احترام برخوردار باشند و هیچ شخص خصوصی یا دولت، حق تعرض به زندگی، کرامت، شرافت و حقوق شخص دیگر ندارد (اصل 20 و 22 قانون اساسی).

جنیدی گفت: ماموران گشت ارشاد مجاز نیستند که به طور همزمان هم نقش ضابط انتظامی و هم نقش قاضی را ایفا کنند و در همه حال باید اصل حاکمیت قانون، حق امنیت حقوقی شهروندان اعم از زن و مرد (بند 14 اصل 3 واصل 20 قانون اساسی)، و در نتیجه، شان و منزلت فرد رعایت گردد.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز از کتک زدن یک زن از سوی گشت ارشاد انتقاد کرده و از پیگیری فراکسیون امید درباره این موضوع خبر داده است.

واکنش عارف به ویدئوی برخورد گشت ارشاد

واکنش علم الهدی به نحوه برخورد اخیر گشت ارشاد: ناجا نباید با خطای یک مامور زیر سوال برود؛ آن هم بابت مقابله با یک منکر شرعی/ واکنش به اتفاقات جنجالی در برج سلمان مشهد

واکنش کیهان به فیلم برخورد مامور زن گشت ارشاد با یک دختر

سیاوشی: مامور خاطی نیروی انتظامی در وضعیت انتظار خدمت قرار گرفت

طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویدئوی پخش شده درباره ضرب و شتم یک زن توسط مامور انتظامی گفت: در این قضیه عده ای ما را متهم به دفاع از بدحجابی می کنند اما بحث اصلا این نیست بلکه بحث بسیار مهم، امنیت زنان است که نباید در جامعه خدشه دار شود. سیاوشی ادامه داد: من با ناجا درباره قضیه پیش آمده صحبت کردم و آنها گفتند قرار نبوده چنین کاری صورت گیرد و رویه اینطور بوده که اگر شخصی پوشش خیلی خلاف عرفی داشت به او تذکر داده شود. ضمن اینکه مامور خاطی در وضعیت' انتظار خدمت' قرار گرفته است.

وی گفت: البته خوشبختانه اتفاقی هم در این رابطه افتاد که از دید مردم مغفول ماند. آن اینکه وزیر کشور تلویحا از جامعه عذرخواهی کرد و ناجا هم اعلام کرد که برخورد این مامور غلط بوده است.

ذوالنور: قطعا با خانمی که دوتار مویش بیرون است برخورد نمی شود

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در واکنش به انتشار فیلمی از برخورد نامناسب نیروی انتظامی با یک خانم، گفت: قطعا نیروی انتظامی با خانمی که دو تار مویش بیرون آمده برخورد نمی‌کند بلکه با کسانی که حالت هنجارشکنی دارند و در مقابل قانون مقاومت می‌کنند، برخورد می‌نماید. از آن طرف اگر پلیس سر چهارراه به ماشینی برای عبور نکردن از چراغ اخطار داد و او به ایست پلیس توجه نکرد و بعد یقه پلیس را گرفت قطعا پلیس دیگر او را ناز نمی‌کند.

ذوالنور: نیروی انتظامی برای برخورد با ماموران متخلف حساسیت لازم را دارد

ذوالنور با اشاره به محتوای فیلم منتشر شده از برخورد نیروی انتظامی با یک فیلم، گفت: فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده حاوی بخش‌های گزینشی و تقطیع شده از اتفاقی است که رخ داده چون طرف مقابل برخورد و درگیری داشته به شکلی که انگشت مامور شکسته و صورتش با چنگ زدن خون می‌افتد. همچنین عده‌ای هم از این جریان دفاع می‌کنند.

اقتدار پلیس نباید آسیب ببیند / هر دو طرف درگیری خطا داشتند

علی مطهری نیز در خصوص ویدیوی منتشره شده از برخورد مامور نیروی انتظامی با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران که بحث هایی را به دنبال داشته است، اظهار داشت: در این ویدیو چند نکته قابل توجه است. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: مقاومت این دختر همراه با توهین و هجوم در مقابل فرمان پلیس و عکس العمل پلیس در مقابل این مقاومت که البته توام با تندی و توهین بوده از نکات قابل توجه است و درواقع از هر دو طرف خطا داشته اند.

واکنش مطهری به ویدئوی گشت ارشاد:اقتدار پلیس نباید آسیب ببیند/هر دو طرف درگیری خطا داشتند

وی با بیان اینکه به نظر من پلیس باید مراقب باشد در اینگونه دام‌هایی که برای او پهن می‌کنند، گرفتار نشود، گفت: ممکن است بسیاری از این مسائل دام‌هایی باشندکه برای پلیس می‌گسترانند تا فیلم‌هایی را تهیه و در فضای مجازی قرار دهند، بهتراست که پلیس در اینگونه موارد به تذکر، آن هم با لحن ملایم و نرم اکتفا کند.

مطهری با تاکید بر اهمیت حفظ اقتدار پلیس ادامه داد: اقتدار پلیس نباید آسیب ببیند، وقتی پلیس به شهروندی دستوری می‌دهد-حال اینکه این دستور درست یا غلط باشد- آن شهروند باید اطاعت کرده و گوش کند و اگر تخلفی هم از پلیس می بیند، باید شکایت کند نه اینکه با توهین مقاومت کرده و احیانا حمله ور شود.

نمی‌گذارند طرح استیضاح وزیر کشور به صحن برسد

پروانه سلشحوری، نماینده تهران نیز از استیضاح رحمانی فضلی سخن گفت. سلحشوری درباره جمع‌آوری امضا و مطرح کردن استیضاح وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: نامه‌ای در خصوص استیضاح وزیر کشور از سوی نمایندگان امضا شده بوداما برخی از همکاران امضای خود را پس گرفتند و حتی به من هم اصرار کردند که امضایم را پس بگیرم که پس نگرفتم.

نماینده تهران در پاسخ به این سوال که طرح استیضاح وزیر قبل انتشار فیلم برخورد مامور گشت ارشاد بوده است،‌ گفت: بله،‌ این امضا جمع کردن قبل از قضیه انتشار فیلم بود و خیلی وقت است که این نامه را امضا کردیم.

سلشحوری خاطرنشان کرد: این سومین بار است که بحث استیضاح وزیر کشور مطرح می‌شود، اما هیچ کدام به صحن نمی‌رسد.

الف

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها