رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 347942

آزادی «سامی عنان» از زندان، کابوس ژنرال السیسی

ساعت24-دو روز پیش رسانه‌های مصر از تمدید حبس موقت ژنرال «سامی عنان» رئیس ستاد مشترک سابق مصر که قرار بود نامزد انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری شود، خبر دادند.

دو روز پیش رسانه‌های مصر گزارش داد که سامی عنان از اتهام تخلف از قوانین نظامی برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2018 که به پیروزی «عبدالفتاح السیسی» منجر شد، تبرئه گشت اما حبس موقت وی به اتهام جعل مدارک رسمی تمدید شد.

«ناصر أمین» وکیل حقوقی سامی عنان تبرئه و آزادی موکل خود در ارتباط با اتهام تخلف از قوانین نظامی را اعلام و تأکید کرد که حبس عنان به اتهام جعل مدارک رسمی تا چهار روز دیگر تمدید شد.

در حالیکه «حازم حسنی» سخنگوی عنان در این باره تأکید کرد که وی هیچ سند رسمی ویژه انتخابات را جعل نکرده است اما عنان به ارائه مدارک جعلی به کمیته ملی انتخابات متهم شده است.

حسنی تصریح کرد که در سال 2012 با اطلاع وزارت دفاع مصر اسامی همه اعضای سابق شورای عالی نیروهای مسلح در فهرست واجدین شرایط رأی‌دهی ثبت شد و همه توانستند در انتخابات آن دوره شرکت نمایند.

وی در پاسخ به اتهامات وارده علیه رئیس سابق ستاد مشترک ارتش مصر گفت که عنان گفته بود به شرط موافقت نیروهای مسلح در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد خواهد شد.

عنان دیماه سال گذشته رسما نامزدی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری که فروردین ماه امسال برگزار شد، اعلام کرده بود اما شورای نظامی این اقدام عنان را بر خلاف قوانین نظامی دانسته و تأکید کرد که وی بایستی در ابتدا موافقت این شورا را جلب می‌کرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، ناظران معتقدند که هدف از اتهامات وارده به عنان کنار گذاشتن وی از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری است و سه ماه قبل نیز پس از اعلام نامزدی در انتخابات او را بازداشت کرده و اتهام نقض قوانین نظامی را به وی وارد کردند.

در همین رابطه «مجدی حمدان» نایب رئیس حزب الجبهه الدیمقراطیة می‌گوید که اتفاقاتی که برای عنان رخ داد در راستای بازداشت چهره‌های مهم نظامی برای برگزاری انتخابات به نفع یک نامزد مشخص بود و این رفتار آنها نیز اهانت به نظامیان مصری و شهروندان بود که با هدف ممانعت از اجرای اصلاحات و اقتصادی صورت گرفت.

حمدان همچنین ضمن تمجید از دیدگاه عنان در قبال بحران‌های داخلی و خارجی و اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که عنان بر خلاف السیسی که بدون برنامه و دیدگاه روشن وارد رقابت‌های انتخاباتی شد، دیدگاه‌هایی درباره بحران‌های داخلی و خارجی بیان کرد.

حمدان همچنین تسلیم شدن عنان در برابر فشارها برای آزادیش را بعید دانست و گفت که عنان پس از آزادی گزینه‌های زیادی دارد و حتی می‌تواند به روند انتخابات اعتراض کند.

نگرانی السیسی از آزادی عنان

«سلیم عزوز» نویسنده و روزنامه‌نگار مصر در این باره می‌گوید که دو عامل باعث می‌شود السیسی مأموریت خود علیه عنان را تکمیل نماید:

نخست به دلیل کینه‌ای که از عنان به دل دارد زیرا وی به خود جرأت داده و وارد انتخابات ریاست‌جمهوری برای رقابت السیسی شده است و دوم اینکه دلایل اصلی بازداشت عنان همچنان به قوت خود باقی است.

عزوز اظهار داشت که السیسی برای اصلاح قانون اساسی به منظور فراهم شدن زمینه نامزدی خود در انتخابات بعدی اقدام خواهد کرد و در نتیجه آزادی سامی عنان و تبرئه کامل وی به منبع خطری برای او در انتخابات آتی تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/م

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها