رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 347964

محجوب: شعار مصرف کالای ایرانی با توان ریختن پول به جیب کارگران محقق میشود

ساعت24-یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ضعیف‌ترین عامل در قیمت تمام شده کالا دستمزد کارگری است، گفت: اگر توانستند به جیب کارگر پول بریزند کلان اقتصاد ملی دچار تحول می‌شود و شعار مصرف کالای ایرانی تحقق پیدا می‌کند.

محجوب
علیرضا محجوب در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت هفته کارگر برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تغییرات و محدودیت‌های حقوق کارگران و اینکه برخی کارفرمایان نسبت به افزایش حقوق ۲۰ درصدی انتقاد دارند؟ با بیان اینکه سال ۱۳۸۲ ما با کارفرما و دولت تفاهم داشتیم که سالی ۱۰ درصد علاوه بر تورم اعمال شود، گفت: پس اتفاق خاصی نیفتاده است زیرا تاکنون فقط یک ۱۰ درصد بالای تورم در دوران خاتمی پرداخت شد و این هم دومین باری است که این امر اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: پس هنوز ما سه ۱۰ درصد دیگر طبق آن توافق طلبکار هستیم، امروز کسانی‌ همان تعقیباتی را می‌کنند که ما از سال ۸۲ انجام دادیم که از سال ۸۴ منقطع شد بنابراین زبان نمایندگان کارگر همان زبان گذشته است و شخصیت حقوقی آن‌ها تغییر نکرده است.

محجوب با بیان اینکه نمایندگان کارگر ناچار به ایستادگی بودند زیرا درخواست جامعه کارگر از آن‌ها این بود، خاطرنشان کرد: ‌نمایندگان کارگری پایمردی و مقاومت کردند تا به هدف نزدیک شدند و ۱۰ درصد دومی که سال‌ها مغفول مانده بود را گرفتند.

این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: ‌ هنوز ۳۰ درصد دیگر ادا نشده باقی مانده است بنابراین طبق توافق قبلی نمایندگان کارگران حق دارند که سال دیگر این مطالبه را داشته باشند.

محجوب اظهار داشت: کارگران به واسطه قراردادهای موقت قدرت چانه‌زنی قراردادی را ندارند و چانه‌زنی عمومی می‌ماند که در اینجا در این چانه‌زنی عمومی افراد مسلط و با تجربه‌ای وجود دارند اما در آنچه شورای عالی کار انجام داده مقاومت دولت بیش از کارفرما بود یعنی دولت از کارفرما سخت‌گیرتر بود، در این باره آقای ربیعی هم همکاری کرد. وزرای اقتصاد و صنعت دولت را مجاب کردند و دولت در این باره تصمیم‌گیری کرد.

نماینده مردم تهران افزود: آقای روحانی هم در این باره همکاری کردند. در پیام نوروزی ایشان هم این همراهی را دیدیم که کارگر ایرانی و کالای ایرانی این بار با هم مطرح شد. بدنه دولت در این باره بیش از کارفرما مقاومت داشت اما وزرای صنعت و اقتصاد گفتند راهی نیست و دولت را مجاب کردند. این دولت امسال یک قدم جلوتر از دولت‌های قبل برداشت و یک سهم از آن پنج سهم را اضافه کرد.

محجوب با تاکید بر اینکه در قیمت تمام شده کالا، ضعیف‌ترین عامل دستمزد کارگری است، بیان کرد: میانگین دستمزد در این باره برای کارگران پنج درصد و ۵۶ صدم درصد در قیمت تمام شده نقش داشتند. علت اینکه کالای داخلی بر روی زمین می‌ماند این است که کارگران و مزد بگیران قدرت خرید ندارند. اگر توانستند به جیب کارگر پول بریزند کلان اقتصاد ملی ما دچار تحول می‌شود و شعار مصرف کالای ایرانی اتفاق می‌افتد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مشکلات ارزی چه تاثیری بر وضعیت تولیدکنندگان می‌گذارد؟ گفت: خانه کارگر با اقتصاددانان و صاحب‌نظران در این باره مشورت کرد. ما معتقدیم حجم نقدینگی افزوده شده است، بنابر اعتقاد صاحب‌نظران این نقدینگی زاییده دولت نیست یعنی دولت آقای روحانی این حجم نقدینگی را افزایش نداده ولی خود قربانی این موضوع است اما چه کسی پشت صحنه است که موجب شده دولت قربانی شود.

وی در خصوص چرایی ایجاد این نقدینگی، افزود: بانک‌ها مانند بانک‌های تمام دنیا پول قدرتمند آفریدند. به محض اینکه امکان تحقیق و تفحص را در بانک مرکزی و بانک‌هایی که درخواست آن را داشتیم به ما بدهند گزارش آن را بیان می‌کنیم. تا زمانی که این گزارش به جریان نیفتد نمی‌توانیم چیزی اعلام کنیم.

محجوب گفت: اما باور ما این است بانک‌ها پول پرقدرتی به جریان انداختند، این پول در چرخه چرخید، از بانک‌ها وام گرفته شد و به سوی موسسات مالی روانه شد. بعد از شکست این موسسات مالی، افراد پول‌شان را بیرون کشیدند و در کار بورس، سکه و ارز سرمایه‌گذاری کردند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سیاست‌های دولت در خصوص ارز، تصریح کرد: در خصوص سیاست‌های محدودکننده دولت باید گفت در برخی موارد شاید اگر ما هم بودیم این کار را می‌کردیم اما با تمام احترام به دولت و مجلس باید گفت تا بازرگانی خارجی دولتی نشود، نخواهیم توانست در بازار قیمت ارز را مهار کنیم در واقع اعمال فعلی ما موقتی است و در آینده نزدیک قدرت خرید نیروی کار مورد تهدید تورم قرار خواهد گرفت.

خبرنگاری از محجوب پرسید موجی راه افتاده که خانه کارگر فعالیت حزبی انجام می‌دهد که وزیر بهداشت هم به این موضوع اشاره کرد، در این باره توضیح دهید که وی بیان کرد: این تشکیلات صنفی است و هر کسی غیر از این ادعا کند نشر اکاذیب کرده، بنا نداریم حزبی تاسیس کنیم، ما حزب نیستیم. حزب را حزب اسلامی کار می‌شناسیم، ما نمی‌توانیم دو حزب باشیم و دنبال تاسیس حزبی نیستیم، حزب تاسیس نکردیم و تاسیس هم نخواهیم کرد. ما به فعالیت‌مان ادامه می‌دهیم تا یک راه قانونی جلوی ما بگذارند یا تعطیل‌مان کنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: بی‌اطلاعی ایشان به این میزان است که اساسنامه را مطالعه نکردند. ایشان مصاحبه کردند و این موضوع را تکرار کردند که اگر منابع تامین اجتماعی را به ما بدهند بهتر اداره می‌کنیم.

محجوب تاکید کرد: موضوعات اصلی ربطی به این حواشی ندارد. ما چیزی به ایشان نگفتیم ولی ایشان هر چه خواستند گفتند و آنچه فرمودند از پاسخ خارج بود. اصل موضوع برای ما مهم است، ایشان چیزی مطالبه می‌کنند که در جیب تامین اجتماعی نمی‌تواند وجود داشته باشد، به این هم قانع نیستند چون عدد ندارند. حداقل کار عذرخواهی به جامعه کارگری است. اگر برای کاری که نمی‌توانید انجام دهید کناره‌گیری نمی‌کنید عذرخواهی کنید. به جامعه ۴۰ میلیونی کارگری حمله می‌شود و پولی که در جیب‌شان نیست مطالبه می‌شود. ژست طلبکار گرفتن کار آسانی است.

نماینده مردم تهران گفت: ما در کمیسیون بحث کردیم و ایشان در تعرفه مخالفت می‌کردند ولی دوباره تعرفه جدید مطالبه می‌کنند. اعداد را نمی‌شناسند شاید در زندگی شخصی‌شان فقر را تجربه نکردند.

دبیرکل خانه کارگر در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک روز جهانی کارگر، گفت: روز ۱۱ اردیبهشت را که روز یادبود و بزرگداشت کارگران است گرامی می‌داریم. امیدواریم جهان متوجه این معنا باشد که کارگران به دنبال صلح هستند و حقوق خود را مطالبه می‌کنند، حقوقی که در برخی مواقع به طور ظالمانه‌ای مصادره شده است. روز کارگر روز حق‌خواهی است، این هفته کارگر هم تلاشی برای همین حق‌خواهی است. امیدواریم در جریان راهپیمایی‌های این هفته احقاق حق هدف اساسی ما باشد.

محجوب ادامه داد: شعار حمایت از کالای ایرانی که مترادف با کار برای کارگر ایرانی است موضوعی است که در تمام برنامه‌ها دیده شده است. برای رسیدن به مرزهای ایده‌آل مصرف زمان زیادی وجود دارد ولی اگر اشتغال فرزندان‌مان و نیروی کار خود را می‌خواهیم باید بدانیم راهی غیر از این نیست.

در ادامه این نشست، صادق‌فر معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار ضمن تشریح برنامه‌های هفته کارگر، گفت: برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی باید هم در حوزه مدیریت برنامه‌ریزی شود و هم مردم به این موضوع توجه کنند. بحث مشارکت همگانی در تحقق این شعار مهم است. از سویی در خصوص تولیدکنندگان که موضوع کیفیت و قیمت مهم است و هم مصرف‌کننده که کالای ایرانی را خریداری کند.

وی ادامه داد: البته در بخش دیگر دولت هم باید حمایت کند و مجلس قوانین تسهیل‌کننده در این باره را وضع کند. بخش خصوصی هم در این خصوص فعال باشد. حمایت از کالای ایرانی باید در تک تک ما نهادینه باشد. شعاری که عمل به آن به بیان جامعه‌شناسان می‌تواند موجب کاهش معضلات اجتماعی هم باشد.

صادق‌فر با اشاره به برنامه‌های امسال هفته کارگر، گفت: ما سعی کردیم در برنامه‌های امسال نسبت به برنامه‌های سال‌های پیش دو تفاوت وجود داشته باشد. ما بحث مربوط به مشارکت و گفتمان‌سازی را اضافه کردیم. از نخبگان و صاحب‌ نظران خواستیم که در این باره مشارکت کنند.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها