رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 347973

خرچنگی با چهره کاملا شبیه به انسان!+تصاویر

ساعت 24-ما انسان ها همیشه به اطرافمان که با دقت نگاه می کنیم، اتفاقات و عجایب گوناگونی می بینیم. دریاچه صورتی، آبی که قرمز رنگ است، آتشی که پشت آبشاری روشن مانده و و و… حالا هم یکی از خلقت های غیر عادی و متفاوت را می خواهیم به شما معرفی کنیم و آن هم خرچنگ شبیه انسان است. شاید اگر هرکسی به سادگی از کنار این موجود می گذشت، پی به یک ویژگی متفاوتی که در آن وجود دارد، نمی برد، اما زمانی که به خرچنگ هیکه (قبیله ای در ژاپن) یا هیکگانی (Heikegani) با دقت بیشتری نگاه کنیم، متوجه می شویم که صورت این موجود، به طرز عجیبی شبیه به چهره انسان است.

2
خب! حالا وقت آن است که به سراغ موجودی عجیب برویم که برای برخی از مردم، متفاوت ترین ویژگی را در میان حیوانات دارد. در یک پارک ساحلی کوچک در نزدیکی پل کانمونکیو، در شهر ژاپنی شیمونوسکی، دو مجسمه برنزی از دو جنگجوی سامورایی که در مبارزه ای مرگبار گیر افتاده اند، وجود دارد. مجسمه ها در کنار نمونه هایی از توپ ها و کشتی ها قرار دارند. این بناT یادبود نبردی تاریخی است که سال ها پیش در این منطقه رخ داده است.

برگردیم به سال ۱۱۸۵، حدودا هشتصد سال پیش:

در آن سال، دو ناوگان قدرتمند، یکی که شامل قبیله هیکه، حاکمان امپراطوری ژاپن و دیگری میناموتو، که برای به دست آوردن تاج و تخت مبارزه میکردند، صبح روز یکم آوریل در خلیج کوچک به نام دان نو اورا (Dan-no-ura) در دریای داخلی ژاپن به هم رسیدند.

در این جنگ، صدها جنگجوی سامورایی زندیگی خود را از دست دادند و جنازه های آن ها، توسط امواج دریا، به دوردست ها و عمق آب کشیده شد. در انتهای روز میناموتو پیروز میدان شد؛ قبیله هیکه شکست خوردند و امپراطور ۶ ساله آن ها، توسط مادربزرگ خودش به دریا انداخته شد. مادربزرگ نمی خواست که او اسیر دست قبیله میناماتو شود.

مجسمه برنزی دو جنگجوی سامورایی

سپس میناماتو یوریتومی (Minamoto Yoritomo) به اولین شوگان یا حاکم نظامی ژاپن تبدیل شد.

جنگ دان نو اورا افراد زیادی را به قهرمان تبدیل کرد و حتما تعجب می کنید که یکی از آن ها همان خرچنگ شبیه انسان بوده است! این خرچنگ که به طرز عجیبی پوسته ای شبیه به یک فرد خشمگین و شاید یک سامورایی عصبانی دارد، همان قهرمانی است که از آن جنگ به یادگار مانده است. این معروف شدن داستان جالبی دارد:

داستان به زمانی بر می گردد که جنگجویان هیکه در طول این مبارزه کشته و غرق شدند. افرادی که شاهد این مرگ بودند، کاری می کردند که به اصطلاح روح این جنگجویان به این خرچنگ شبیه انسان منتقل شود و بدین ترتیب آن ها برای همیشه در پوسته خرچنگ جاودان شوند. این خرچنگ به هیکگانی یا هیکه نام گذاری شد که به همین قبیله برمی گردد. البته بعضی ها آن را خرچنگ سامورایی نیز می نامند.

خرچنگ شبیه انسان هیکه

کارل ساگان

اخترشناس و نویسنده معروف آمریکایی به نام کارل ساگان (Carl Sagan) می گوید که شاید این شباهت به دلیل انتخاب های مصنوعی باشد. حتما می پرسید که این عبارت به چه معنی است. آیا می توانید حدس بزنید که چرا باید چنین خرچنگی در این کشور زیاد باشد؟ در ادامه برای شما این موضوع را توضیح داده ایم.

کارل ساگان معتقد بوده که برای ژاپنی ها، این خرچنگ یک جورهایی با ارزش و قابل احترام بوده است. ماهیگیران ژاپنی، زمانی که خرچنگ شبیه انسان در تورهایشان به دام می افتاد، به هیچ وجه آن را نمی گرفتند، بلکه به دلیل احترام به قبیله هیکه و حتی ترس و یا هر چیزی که اسمش را بگذارید، آن را به دریا باز می گرداندند. این موضوع باعث می شد که دی ان ای این خرچنگ به مرور تکثیر بیشتری پیدا کند و در میان باقی خرچنگ ها که بیشتر شکار می شدند، تعداد بیشتری را به خود اختصاص دهند.

بهتر است بدانید که این خرچنگ ها چندان بزرگ نیستند. اندازه آن ها حدودا ۴ سانتی متر است و به طور کل می توان گفت که کسی آن ها را به عنوان غذا استفاده نمی کرد. پس شاید بتوان اینطور نتیجه گرفت که ماهیگیرانی که در ژاپن بودند، آن ها را به دلیل آن که درآمدی ازشان حاصل نمی شد، به دریا بازمی گرداندند. به هر حال انتخاب این که کدام مورد درست است را به عهده شما خواننده عزیز می گذاریم. در آخر، اشاره به این موضوع نیز مهم است که خرچنگ شبیه انسان در سراسر جهان یافت می شود و فقط مختص به ژاپن نیست.

خرچنگ هیکه

پوسته خرچنگ شبیه انسان

همانطور که اشاره شد، این خرچنگ، پوسته یا صدفی دارد که بسیار شبیه به عناصر صورت انسان است. می توان گفت که این خطوط، فرورفتگی و برآمدگی هایی که این ویژگی را به خرچنگ می بخشد، در حقیقت نقطه هایی هستند که عضلات این موجود را به پوسته سخت آن، متصل می کنند؛ با این حال آن ها بسیار شبیه به صورت آدم ها به نظر می رسند. جالب است بدانید که ما انسان ها عادت داریم که اشیاء و پدیده ها را شبیه به خودمان معنا کنیم. این پدیده روان شناختی به نام پاریدولیا شناخته می شود. برای مثال اینکه ما در شکل ابرها صورت یک انسان را می بینیم و یا همین جانداری که به سامورایی خشمناک نسبت داده می شود.

افسانه های باستانی

خرچنگ شبیه انسان یا همان خرچنگ هیکه را افراد زیادی مفید می دانند! وجود این خرچنگ باعث شده که بیش از پیش افسانه های باستانی ارزشمند دیده شوند و نیاز به ادامه دار بودن این افسانه ها در میان مردم و همگی بیشتر شود. علاوه بر آن، این خرچنگ ها باعث شدند که داشمندان به تئوری انتخاب، بیشتر علاقه نشان داده و تحقیقات دیگری روی آن انجام شود. به هر حال هنوز هم در میان افراد، این خرچنگ حالتی خاص و عجیب دارد که در میان حیوانات بی نظیر و خاص است. شما به کدام مورد اعتقاد دارید؟ آیا این خرچنگ واقعا روح سامورایی ها را در خود حمل می کند؟ آیا نتیجه تئوری انتخاب گسترش یافته و یا تنها به دلیل این مورد روانشناسی یعنی پاریدولیا به این شکل دیده می شود؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها