رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 348167

تیم اقتصادی دولت هیچ تحلیلی از شرایط ندارد

خروج 19میلیارد دلاری ارز وسختگیری چین ، امارات و ترکیه در آشوب ارزی

ساعت24-بازار ارز ایران از روز 20 فروردین امسال به محاق رفت. دولت حسن روحانی در این روز سیاستهای ارزی جدیدی را جانشین سیاست ارزی قبلی کرد و انقلاب ارزی از بالا تدارک دیده شده را برپا کرد.

خبر9789
براساس این انقلاب ارزی دولتی بود و هست که دادو ستد ارز های معتبرجهان در ایران یکسره در چنگ دولت افتاده است. در حال حاضر در هیچ صرافی خرید و فروش ارز انجام نمی شود و صادرکنندگان نیز بلاتکلیف هستند که آیا باید دلارهای به دست آمده خود را به قیمت دولت فرموده به بانکها بفروشند یانه. از سوی دیگر واردکنندگان کالا برای خرید ارز باید به بانکها مراجعه کنند و ارزبگیرند اما دلار 4200 تومانی دولتی هنوز عرضه نشده است. در چنین شرایطی است که اقتصاددانان و آگاهان به مسایل اقتصاد ایران دیدگاه خود را نسبت به سیاستهای ارزی بیان می کنند. محمد قاسمی معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش مجلس یکی از اقتصاددانان ایرانی است که به دلیل داشتن اطلاعات مناسب و ارتباطات با نهادهای دولت و مجلس در این باره سخن گفته و باوردارد که تیم اقتصادی دولت شامل وزیر اقتصاد ، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس کل بانک مرکزی در باره رخدادهای ارزی اخیر تحلیلی ندارند و شرایط پدیدار شده را به خوبی تحلیل نکرده اند. این اقتصاددان ایرانی که در نشست انجمن مدیران صنایع درتهران صحبت می کرد افزود در این وضعیت که بازار ارزاز تعادل بیرون شده و فعالان اقتصادی و مردم نمی دانند چه اتفاقی دارد می افتد تیم اقتصادی دولت دوازدهم هیچ توضیحی در باره دلایل این به هم ریختگی به مردم نمی دهد . وی یکی از دلایل احتمالی که موجب عدم تعادل در عرضه و تقاضای ارزشده است را تغییرات در حساب سرمایه ارزی نسبت داد و گفت درحالی که حساب سرمایه ارزی در سال1395 معادل10 میلیارد دلار مثبت بود در سال 1396با 9میلیارددلار منفیبسته شده است. معنای این رخدا د خروج 19 میلیارددلار از حساب ارزی ایران است. مدیران دولت باید دراین باره به شهروندان توضیح بدهند. با ارایه تحلیل های متناقض در باره دلایل جهش نرخ تبدیل دلار به ریال ایران از سوی مقامهای اقتصادی راه به جایی نمی بریم. قاسمی به یک تشکیلات و سازماندهی جدیدتاسیس شده از سوی امارات متحده عربی ، عربستان و آمریکا برای اقدام علیه انتقال ارز به ایران اشاره کرد و گفت این سازماندهی جدید راه ورود دلار به ایران از طریق صرافی های فعال دردبی را مسدود کرده است و هربنگاه یا نهاد یا صرافی که با ایران دادو ستد ارزی کند را مشمول جریمه می کند. از سوی دیگر رهبران اقتصادی در چین نیز به بهانه مبارزه با پولشویی برایران سخت گیری کرده و در مسیر انتقال ارز حاصل از صادرات پتروشیمی تنگنای واقعی درست کردند. این نیز یک عامل دیگر برای کاهش سرعت عرضه ارز به ایران بود. در ترکیه نیز موضوع هالک بانک و محاکمه مدیران این بانک به اتهام اخلال در تحریم ایران راه عرضه ارز به ایران راتنگ تر کرد. اینها بخشی از دلایل عرضه کمتر ارز به بازار بود که موجب به هم خوردن تعادل بازار شد.
نقدینگی ، نرخ بهره و تقاضای تازه
قاسمی در باره سمت تقاضای ارز و اینکه از این ناحیه نیز بازار تحت فشار قرارگرفت به رشد نقدینگی بالا در ایران اشاره کرد و گفت وقتی در شهریورماه 1396 دولت نرخ بهره بانکی را با زور از 20 درصد به 15 در صد تقلیل داد سرمایه های زیادی از بازار پول به بازارارز کوچ کردند. و این برنرخ تبدیل دلار به پول ایران اثرگذاشت. این افزایش نقدینگی که منشا آن کسری بودجه دولت است به بازار مسکن نیز آسیب زدو حالا قیمت هرمترمربع مسکن ددر تهران به 20 میلیون تومان هم رسیده است.
پیش بینی
قاسمی با اشاره به مغایرت های موجوددر آمارهای ارایه شده از سوی مرکز اآمار و بانک مرکزی در باره نرخ رشد 1396 و اینکه موتوررشد اقتصادی کدام بخش بوده است تصریح کردد دراین وضعیت پیش بینی روند شاخص ها کار دشواری است. اما با همه این مسایل پیش بینی ما این است که نرخ تورم درسال 1397 به حدود 11.5 درصد برسد. نرخ تبدل هردلار به ریال ایراننیز در پایان 1397 معادل 47500ریال خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها