رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 348480

تحلیلی بر عبور نفت برنت از مرز ۷۵ دلاری

ساعت24 - طلای سیاه در بازارهای جهانی روز گذشته نیز به رشد خود ادامه داد و قیمت نفت برنت از مرز ۷۵ دلار بر بشکه عبور کرد. نفت به دنبال ریسک‌های ژئوپلیتیک و کاهش ذخایر انبارهای نفتی، برای سومین روز متوالی افزایش یافت و سطح بیشترین قیمت ظرف سه سال گذشته را حفظ کرد.

قيمت نفت
div style="text-align:justify">

دنیای اقتصاد: طلای سیاه در بازارهای جهانی روز گذشته نیز به رشد خود ادامه داد و قیمت نفت برنت از مرز ۷۵ دلار بر بشکه عبور کرد. نفت به دنبال ریسک‌های ژئوپلیتیک و کاهش ذخایر انبارهای نفتی، برای سومین روز متوالی افزایش یافت و سطح بیشترین قیمت ظرف سه سال گذشته را حفظ کرد.

بهای نفت خام آمریکا(WTI) در لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۷ به وقت تهران) ۲۸سنت رشد کرد و به ۹۲/ ۶۸ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت نیز با افزایش ۲۰ سنتی ۹۱/ ۷۴ دلار بر بشکه معامله شد، با این حال این نوع نفت در ابتدای معاملات به قیمت ۲۷/ ۷۵ دلار بر بشکه نیز رسید. نفت در حال حاضر در بیشترین سطح از نوامبر ۲۰۱۴ قرار دارد و اختلاف قیمت نفت برنت و WTI به بیش از ۶ دلار بر بشکه رسیده است. این مقدار بیشترین سطح ظرف بیش از سه ماه گذشته است.

ریسک‌های ژئوپلیتیک

نگرانی‌های ژئوپلیتیک چند ماهی است که بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده و حال با هرچه نزدیک‌تر شدن به موعد مقرر اعلام موضع ترامپ درخصوص برجام، ریسک‌ها بیشتر شده و قیمت نفت را در سطوح بیشتری نگه داشته است. تاماس ورگا، تحلیلگر PVM می‌گوید؛ در حال حاضر همه به این باور رسیده‌اند که آمریکا از برجام خارج می‌شود و این مهم‌ترین‌ عامل رشد‌های اخیر قیمت نفت برنت است.کارشناسان انتظار دارند که در صورت خروج آمریکا از برجام تولید و صادرات نفت ایران بین ۳۵۰ هزار تا یک میلیون بشکه کاهش یابد و این به معنای کاهش شدیدتر عرضه جهانی نفت است. ریسک کاهش تولید نفت ایران در حالی مطرح است که توافق اوپک و متحدانش توانسته حدود ۹۷ درصد از مازاد عرضه موجود در بازار نفت را از بین ببرد و آنطور که آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود اعلام کرده ذخایر انبارهای نفتی کشورهای OECD حداکثر در پایان ماه جاری میلادی به متوسط ۵ساله خود خواهد رسید. با وجود اینکه به نظر می‌رسد «ماموریت اوپک» انجام شده است، اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر به پایان رسیدن توافق نفتی اوپک و متحدانش مشاهده نمی‌شود. عربستان اعلام کرده که به دنبال ادامه طرح کاهش تولید در سال ۲۰۱۹ است و وزیر نفت امارات روز دوشنبه گفت که همه کشورهای ائتلاف نفتی باید تا پایان سال جاری میلادی به توافق پایبند بمانند. اوپک و ۱۲ کشور خارج از اوپک از جمله روسیه از ژانویه ۲۰۱۷ توافق کاهش تولید را اجرا کردند.

اما احتمال بازگشت تحریم‌ها علیه ایران تنها ریسک سیاسی بازار نیست. در ماه‌های اخیر تنش‌ها بین دو قدرت خاورمیانه، ایران و عربستان در یمن افزایش یافته که نگرانی از وقوع جنگ در منطقه را به دنبال داشته است. خاورمیانه مرکز تولید نفت‌خام جهان است و هرگونه تهدیدی در این منطقه موجب نگرانی از سمت عرضه می‌شود. حال شامگاه روز دوشنبه درگیری‌ها در یمن افزایش یافت و این عامل موجب رشد قیمت‌ها در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه و معاملات روز گذشته شد. صبح دوشنبه ائتلاف عربی ضد یمن، یک منطقه مسکونی در خاک یمن را مورد حمله موشکی قرار داد که کشته و مجروح شدن حداقل ۹۰ غیرنظامی را در پی داشت. یمن نیز در یک اقدام تلافی‌ جویانه شامگاه روز دوشنبه دو موشک با هدف تخریب یکی از پایانه‌های نفتی آرامکو پرتاب کرد. اما مقامات عربستان اعلام کردند که سامانه دفاع موشکی این کشور، دو موشک شلیک شده را قبل از اصابت منهدم کرده‌اند. با این حال این تحرکات سیگنال افزایش تنش‌ها در منطقه را به بازار نفت صادر کرد. یکی دیگر از ریسک‌های موجود کاهش عرضه نفت ونزوئلا است. تولید نفت این کشور ماه گذشته به کمتر از ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ابتدای سال جاری نزدیک به ۳۰۰ هزار بشکه کمتر است. آشفتگی سیاسی و اقتصادی مهم‌ترین‌ عامل افت تولید در این کشور است. کارشناسان انتظار دارند افت تولید ونزوئلا ادامه داشته باشد.

همچنین شاهد نرمش بیشتر مواضع ترامپ در برابر روسیه و چین هستیم. این را ویل یون، تحلیلگر بازارهای کالایی هیوندایی فیوچرز به بلومبرگ می‌گوید. به‌طور مثال، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته از لغو تحریم‌ها علیه شرکت راسل، غول فلزات روسی خبر داد. این موضوع موجب افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در نفت شده است.همچنین رشد تولید نفت آمریکا عامل دیگری است که بر قیمت‌ها فشار می‌آورد. تولیدکنندگان شیل با پشتوانه افزایش قیمت‌ها به شدت تولیدات خود را افزایش داده‌اند، تولید نفت این کشور ظرف یک سال گذشته ۴/ ۱ میلیون بشکه افزایش یافته و در حال حاضر از مرز ۵/ ۱۰ میلیون بشکه در روز عبور کرده است.

کاهش مجدد ذخایر انبارهای نفتی

کاهش مازاد نفت موجود در انبارهای نفتی به یقین یکی از مولفه‌های رشد قیمت نفت در ماه‌های اخیر بوده است. حال به نظر می‌رسد به مدد تداوم توافق اوپک کاهش سطح ذخایر انبارهای نفتی همچنان ادامه دارد. بر‌اساس نظر‌سنجی بلومبرگ، ذخایر انبارهای نفتی آمریکا هفته گذشته ۲۵/ ۲ میلیون بشکه کاهش یافته است؛ نظرسنجی رویترز نیز نشان از کاهش ۶/ ۲ میلیون بشکه‌ای این ذخایر دارد. ذخایر انبارهای نفتی آمریکا در حال حاضر نسبت به مارس ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۰ درصد(۱۰۸ میلیون بشکه) کاهش یافته است. آمار دقیق ذخایر نفتی آمریکا شامگاه هر چهارشنبه به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها