رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 348568

ضرورت تغییر الگوی مصرف آب

ساعت24-رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری بر تغییر الگوی مصرف آب تاکید کرد.

laquo;سیدطاهر نوربخش» چهارم اردیبهشت ماه در هم‌اندیشی سازگاری با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب با حضور اصحاب رسانه چهار محال و بختیاری و مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی، اظهار کرد: آبِ قابل برنامه‌ریزی آبی است که براساس آن برنامه و تقویم کشت به کشاورز داده می‌شود و تقویم کشاورزی تعریف می‌شود تا براساس این آب کشاوری انجام شود.

وی با اشاره به این‌که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، افزود: تغییر روش مصرف آب از سنتی به مدرن، افزایش راندمان آبیاری در تمام بخش‌ها، جداکردن آب شرب از بهداشت و سایر مصارف از راهکارهایی است که می‌تواند در استان اجرا شود.

نوربخش خاطرنشان کرد: پساب یک منبع آب کدر است که می‌تواند با بازچرخانی در صنعت استفاده شود.

وی با بیان این‌که از 120 هزار هکتار اراضی آبی استان، به‌علت خشکسالی 10 هزار هکتار از مدار خارج شد، ادامه داد: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به ویژه آبیاری قطره‌ای، نوین و زیر سطحی، افزایش بهره‌وری، کاهش محصولات پرآب‌بر و جایگزین کردن کشت حفاظتی، نشاء و آوردن محصولات کم‌آب‌بر از راهکارهای کاهش مصرف آب هستند.

نوربخش گفت: تغییر الگوی مصرف با انجام آبیاری در شب به جای روز که شرکت برق نیز نرخ مصرف برق را در این ساعات با نرخ عادی محاسبه کند، از دیگر موارد کاهش مصرف آب خواهد شد.

وی یادآور شد: ارائه برنامه جامع مصرف آب در بخش کشاورزی، ترویج آبیاری زیرسطحی، نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌ها، محدود کردن کشت‌های بهاره، توقف کشت با نیاز آبی بالا نیز راهکارهایی هستند که قابل اجرا هستند.

نوربخش اظهار کرد: کشاورزانی که آبیاری میکرو، تیپ و قطره‌ای انجام دهند به ازای هر هکتار کشت، مبلغ 10 میلیون تومان را بلاعوض دریافت خواهند کرد.

«محمدعلی محمدی»، معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان نیز گفت: روان آب‌ها باید مدیریت شود که اگر این امر صورت گیرد حتی یک بوته نیز موجب نفوذ آب به زمین خواهد شد و به حفظ روان آب کمک خواهد کرد.

وی افزود: تقویت پوشش گیاهی یک اصل است به‌نحوی که اگر انجام شود تک تک درخت‌ها نقش آبگیر خواهند داشت و موجب می‌شوند بارندگی جذب زمین شود.

محمدی تصریح کرد: اکنون 3.7 برابر ظرفیت مراتع استان در چهارمحال و بختیاری، دام وجود دارد.

وی با بیان این‌که مردم وابستگی شدیدی به منابع طبیعی دارند، ادامه داد: در استان 8.5 برابر توان سرزمین بهره‌برداری وابسته به عرصه‌های طبیعی است.

محمدی ادامه داد: در آبخیزداری و آبخوان‌داری باید طوری عمل شود تا فرسایش خاک به حداقل برسد و این امر نیازمند هزینه است.

وی گفت: برخی بیماری‌ها همانند زوال بلوط در سال‌های خشکسالی طغیان می‌کند و این بیماری اکنون نزدیک به 50 هزار هکتار از نگل‌های استان را درگیر کرده که وقتی هوا سرد باشد این بیماری قارچی فعال نیست و اگر قارچ در ریشه درخت نفوذ کرد باید درخت قطع شود.

«هومان خاکپور» فعال محیط زیست نیز گفت: بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است و ایران در میان 20 کشور صادرکننده دنیا رتبه نخست را دارد.

«وحید خلیلی»، رئیس جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد تسهیل‌گر است که حول محور اطلاع‌رسانی برای سازگاری با خشکسالی در شرایط اقلیمی جدید نشست‌هایی را انجام خواهد داد و مهم‌ترین وظیفه ما در این مأموریت، فرهنگ‌سازی برای سازگاری با خشکسالی است.

وی با بیان این‌که برای نهادینه کردن و فرهنگسازی در یک زمینه باید از ظرفیت رسانه‌های مجازی، مکتوب، سینما، هنر و همه ظرفیت‌های جذاب و مردم‌پسند استفاده کرد، افزود: در این زمینه تقسیم‌بندی مخاطبان نیز اهمیت دارد که جهاد دانشگاهی در برنامه‌های پیش روی خود، به دانش‌آموزان، دانشگاهیان، روحانیون و... اطلاع‌رسانی خواهد کرد تا از این ظرفیت نیز به‌درستی استفاده شود.

خلیلی با بیان این‌که زمین یک موجود زنده است و همگان به طبیعت بدهکار هستیم، افزود: زمین و طبیعت برای همه ما قابل احترام است، و گاهی ممکن است در گردش خود دچار کسالت شود که در این مواقع، زمان مراقبت انسان فرا می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که تغییر اقلیم امری طبیعی است، گفت: اکنون که با کاهش نزولات آسمانی مواجه هستیم و عمری از زمین و بهره‌های طبیعت استفاده کردیم هنگام پاسخگویی به مواهب زمین و مدیریت مصرف آب است.

خلیلی خاطرنشان کرد: عمری است همه ما از طبیعت ارتزاق می‌کنیم و اصل مشاغل استان کشاورزی، باغداری و دامپروری است که همه در طبیعت صورت می‌گیرد پس لازم است در حفظ طبیعت کوشا باشیم و در این زمینه الگوساز شویم.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها