رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 348579

ردگیری اثر کاهش نرخ سود روی بازار مسکن

ساعت24-با تصمیم روز گذشته شورای پول و اعتبار سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم به ۸ درصد کاهش یافت که در این خصوص یک کارشناس بازار مسکن عقیده دارد این کاهش قیمت می‌تواند بروی افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

مسکن

روز گذشته شورای پول و اعتبار در راستای تحرک بخشی به بازار مسکن و حمایت از خانه اولی‌ها و نیز نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یک را کاهش داد.

براساس تصمیم شورای پول و اعتبار سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای استفاده خانه اولی‌ها در بافت‌های فرسوده از ۸ درصد به ۶ درصد و برای سایر مناطق شهری از ۹.۵ درصد به ۸ درصد کاهش پیدا کرد.

با کاهش نرخ سود وام خانه اولی‌ها در بافت‌های فرسوده از این پس زوج‌های جوان در تهران ۱۲ ماه پس از سپرده‌گذاری در حساب صندوق پس‌انداز یکم می‌توانند از وام ۱۶۰ میلیون تومانی و اقساط ماهانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومانی آن استفاده کنند که این رقم در مقایسه با اقساط وام با نرخ ۸ درصد حاکی از کاهش حدود ۱۷۰ هزار تومانی اقساط ماهانه دارد.

همچنین سود تسهیلات بافت فرسوده با نرخ ۶ درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله بالغ بر ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که در مقایسه با وام ۸ درصدی نزدیک به ۲۶ میلیون تومان کاهش پیدا می کند.

لازم به ذکر است که میزان اقساط ماهانه وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن یکم با سود ۸ درصد یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان بوده که حدود ۱۳۰ هزار تومان از وام با نرخ سود ۹.۵ درصد کمتر است.

در همین راستا محسن عدالت خواه کارشناس بازار مسکن در خصوص تاثیر کاهش سود تسهیلات بر روی بازار مسکن خاطرنشان کرد: کاهش سود تسهیلات زمانی خوب است که این تصمیم هزینه‌های دولت را افزایش ندهد و فشاری را بر دولت تحمیل نکند.

وی افزود: با وجود کاهش سود تسهیلات هنوز هم عده‌ای توان خرید مسکن را ندارند و بسیاری از افراد با اقساط بالای تسهیلات مشکل خواهند داشت.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه احتمال تاثیر کاهش سود تسهیلات بروی قیمت مسکن وجود دارد اظهار کرد: کاهش سود تسهیلات این خطر راهم دارد که می‌تواند بر روی افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار باشد.

با این تفاسیر باید دید این کاهش سود در بازار فعلی مسکن که اغلب افراد قدرت خرید و پرداخت اقساط آن را ندارند می تواند گره ای از مشکلات مردم باز کند یا اینکه با افزایش قیمت دوباره، توان مردم را در خرید باز هم کمتر خواهد داد.

میزان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها