رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 348580

واکنش«آسوشیتدپرس» به لفاظیهای ترامپ علیه ایران همزمان با سفر ظریف به نیویورک

ساعت24-رییس جمهور آمریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود ایران را تهدید کرد و مدعی شد: اگر تهران آمریکا را تهدید کند هزینه آن را مانند معدود کشورهایی که قبلا این هزیته را پرداخت کرده‌اند خواهد پرداخت.

ترامپ
به گزارش «آسوشیتدپرس»، همزمان را سخنرانی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نیویورک در روز سه‌شنبه، ترامپ هم در کاخ سفید با همتای فرانسوی خود یعنی امانوئل ماکرون دیدار داشت. ماکرون از طرف فرانسه، آلمان و بریتانیا درصدد است تغییراتی که اهداف ترامپ در قبال توافق هسته‌ای را تامین می‌کند، دنبال کند. تعداد کمی باور دارند که چنین راه حلی تا ۱۲ می‌یعنی پایان زمانی که ترامپ برای کشورهای اروپایی تعیین کرده پیدا شود.

در این گزارش به اظهارات ترامپ در دیدار با ماکرون اشاره شده که گفته «هیچ کس نمی‌داند من قرار است ۱۲ می‌چه کنم. اگرچه آقای رییس جمهور (ماکرون) شما ایده بسیار خوبی دارید.»

ترامپ مدعی شده اگر قرار باشد او از توافق خارج شود باید ببیند آیا یک توافق جدید با پایه‌های مستحکم ممکن است یا خیر چون این توافق پایه‌های سستی دارد.

وی ایران را تهدید کرد و در اظهاراتی‌بی‌اساس گفت: «اگر تهران آمریکا را تهدید کند هزینه آن را مانند معدود کشورهایی که قبلا این هزینه را پرداخت کرده‌اند خواهد پرداخت. »

نویسنده این گزارش نوشت: « ایران سعی می‌کند خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای را، کلاهبرداری بزرگ ایالات متحده نشان دهد و همزمان نزدیک‌ترین متحدان اروپایی ترامپ در اروپا سعی می‌کنند رییس جمهور آمریکا را متقاعد کنند که از توافق خارج نشود. آمریکا و مقامات اروپایی گفته‌اند در مواجهه با دو تقاضای عمده ترامپ یعنی مساله موشکی و بازرسی‌های هسته‌ای به پیشرفت‌های خوبی رسیدند. اما مذاکرات در خصوص سومین درخواست او یعنی حذف بندهای موسوم به بند غروب در برجام به جایی نرسیده‌ است.»

در این گزارش به عدم موافقت ایران با هر گونه تغییر در توافق هسته‌ای اشاره و گفته شده که « ایران تحمیل هر تقاضایی ورای توافق انجام گرفته را غیرمنصفانه می‌داند. استراتژی ترامپ بر پایه این فرض بنا شده که اگر آمریکا و اروپا به طور یک جانبه درخواست‌های جدید را بپذیرد، ایران هم عقب‌نشینی کرده و به طور داوطلبانه این تقاضا‌ها را می‌پذیرد تا از منافع آن سود ببرد. در توافق برجام ایران محدودیت‌های هسته‌ای را در ازای برداشته شدن تحریم‌ها پذیرفت.»

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس مشاوران نزدیک ترامپ می‌گویند « شرایطی که برای ترامپ جهت حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد قابل پیش‌بینی نیست. در نتیجه معلوم نیست اگر اروپایی‌ها هم به نتیجه‌ای برسند باز ترامپ راضی باشد.»

ظریف در مصاحبه با آسوشیتدپرس تاکید کرده اعتبار آمریکا در خطر است.

وی گفته ایران از تنش‌های کمتر در شبه جزیره کره استقبال می‌کند اما ترامپ به جهان نشان می‌دهد که آمریکا قابل اعتماد نیست. آن‌ها آماده‌اند که هر چیزی که شما به آن‌ها دادید را بگیرند و بعد بر سر وعده‌هایی که در توافق به شما دادند دوباره مذاکره کنند. بعید است چنین کاری آمریکا را به یک شریک در هر توافق بین‌المللی تبدیل کند. متاسفانه این مساله به توافق هسته‌ای محدود نمی‌شود. این شامل توافق پاریس و توافق شراکت پاسفیک و بسیاری از تعهدات دیگر آمریکا نیز هست.

بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، ایران بار‌ها تاکید کرده برنامه هسته‌ای‌اش صلح آمیز است و قرار نیست به سمت ساخت بمب اتم برود. با این حال ظریف در مصاحبه خود خطاب به کسانی که نگران حرکت تهران به سمت بمب هستند، گفت: «این افراد در صورتی که هیچ محدودیتی در غنی‌سازی و فرایندهای مربوط به آن وجود نداشته باشد چیز‌های بیشتری برای ترسیدن دارند. از نظر کسانی که سر و صدای زیادی درباره برنامه هسته‌ای ایران داشتند چنین وضعیتی بسیار متفاوت خواهد بود.»

ظریف گفت: «اگر ترامپ توافق هسته‌ای را‌‌ رها کند، ایران نیز می‌تواند تصمیم بگیرد از پیمان جهانی منع گسترش سلاح موسوم به ان پی تی که با هدف توقف اشاعه بمب اتم امضا شده بود خارج شود. ایران این پیمان را چند دهه پیش امضا کرده و ظریف گفته ایران تصمیم قطعی برای خروج از آن ندارد ولی «این یکی از گزینه‌هایی است درباره آن فکر می‌کند»

ظریف با آسوشیتدپرس در محل رزیدانس سفیر ایران در سازمان ملل گفت‌و‌گو کرد. این دیپلمات ارشد ایرانی در سفر یک هفته‌ای خود به نیویورک تلاش می‌کند توافق هسته‌ای را نجات دهد و آمریکا را در صحنه جهانی مقصر اصلی برای خروج از این توافق معرفی کند.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها