رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 348769

روزنامه قطری: عادل الجبیر «هذیان‌گو» و «احمق» است

ساعت 24- روزنامه قطری، وزیر امور خارجه عربستان سعودی را فردی هذیان‌گو و نابخرد توصیف کرد.

عادل+الجبیر.jpg
style="text-align:justify">روزنامه الشرق قطر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی را فردی هذیان‌گو و نابخرد توصیف و تاکید کرد که برای هر دردی جز درد حماقت و نابخردی، درمانی وجود دارد.

این روزنامه روز چهارشنبه (امروز) در واکنش به سخنان روز سه‌شنبه وزیر امور خارجه عربستان سعودی که گفته بود قطر باید هزینه جنگ در سوریه را بپردازد، نوشت: بر اساس بیت شعری معروف که امروز به ضرب المثل در میان مردم تبدیل شده است، «برای هر دردی درمانی هست جز درد حماقت». این سخن تقریبا نمود نمایان سخنان عادل الجبیر، وزیر امور خارجه رژیم عربستان سعودی است که پا را از هرگونه حدود منطق، موازین و عرف بین المللی فراتر گذاشته است.

الشرق با اشاره به سخنان عادل الجبیر افزود: او دیروز در قامت سخنگوی کاخ سفید ظاهر شد و قطر را تهدید کرد که چنین کاری در تاریخ روابط بین کشورهای عربی و منطقه [خلیج فارس] بدعتی تازه به شمار می‌رود که در آن یکی از کشورهای منطقه کشور دیگر آن را با تکیه بر کشور سومی تهدید می‌کند.

این روزنامه افزود: این سخنان وزیر امور خارجه رژیم عربستان سعودی تحریف موضع همان کشور ثالث [آمریکا] و تداوم هذیان‌گویی‌هایی است که دچار آن شده است و البته که بیانگر سیاست نامتوازن و بی ثبات وزارت خارجه عربستان نیز به شمار می‌رود، سیاستی که از زمان اعمال محاصره ظالمانه علیه قطر، عربستان دچار آن شده است.

این روزنامه قطری در ادامه خاطر نشان کرد: الجبیر دیروز در قامت سخنگوی کاخ سفید قرار گرفت و سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را تحریف کرد و از قطر خواست بهای حضور نیروهای آمریکایی را در سوریه و اعزام نیروهای آن را به این کشور، پرداخت کند. او قطر را تهدید کرد که اگر چنین نکند، آمریکا پایگاه خود را از قطر خارج خواهد کرد.

این روزنامه در ادامه افزود: هفت نکته در سخنان الجبیر نهفته است که اولین آن‌ها این است که کشورهای تحریم کننده به صورتی واضح و روشن به ثروت قطر چشم طمع دارند. در این رابطه الجبیر بارها به اقتصاد شکوفای قطر اذعان کرده است. عربستان تلاش می‌کند برای به تحلیل بردن دارایی و ثروت قطر آن را وارد ماجراجویی‌های خود کند. دومین نکته نهفته در سخنان او این است که عربستان تلاش می‌کند پای قطر را به هر موضوعی بکشاند و این نشان دهنده این است که برخلاف ادعایی که سعودی‌ها شب و روز بر زبان جاری می‌کنند، موضوع قطر موضوعی بسیار کوچک نیست بلکه موضوعی بسیار حائز اهمیت است. سومین نکته در این باره این است که سخنان الجبیر تحریک واضح، اما بدون فایده علیه قطر با هدف فرار از پرداخت هزینه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه است که واشنگتن قبلا به صورت مستقیم و آشکار پرداخت آن را از ریاض درخواست کرده است. چهارمین نکته نهفته در این سخنان آن است که وجود پایگاه «العدید» آمریکا در قطر، باعث نگرانی عربستان است. پنجمین نکته نهفته در این سخنان آن است که سخنان الجبیر نشان داد دلیل اصلی تحریم قطر استقلال رای این کشور در مسائل منطقه‌ای است در حالی که آنان دوحه را مطیع سیاست‌های خود می‌خواستند. ششمین نکته در این باره این است که این سخنان نشان می‌دهد که کشورهای تحریم کننده قطر در طرح خود برای ایجاد اختلاف بین آمریکا و قطر شکست خورده اند. هفتمین نکته نیز در این سخنان آن است که اقتصاد کشورهای تحریم کننده به علت سیاست‌های نادرست و غلط آن‌ها در وضع نابسامانی است و آن‌ها می‌خواهند کسی دیگر هزینه مورد درخواست آمریکا از آن‌ها را پرداخت کند.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها