رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 349645

غاری که در تابستان هم یخ هایش آب نمی شود

" نینگیو "بزرگترین غار در چین  در کوههای ایالت شانکسی با 85 متر عمق  به شکل میله بولینگ در کنار کوه قرار گرفته است

غار
img alt="" height="371" src="http://www.saat24.news/d/2018/04/29/3/403371.jpg" width="660" />

دیوارها و کف غار" نینگیو " پوشیده از لایه های ضخیم یخ است که از کف تا سقف قندیل بسته است حتی در تابستان در حالی که بیرون غار دمای بالایی دارد درون غار همچنان قندیل های یخی از سقف تا کف آویزان است و این از ویژگی های خاص این غاراست .

در سراسر قاره اروپا ، آسیای مرکزی و آمریکای شمای بسیاری از این نوع غارها دیده می شوند که در طول سال زمستانی اند . بیشتر این غارها در مناطق سردتر قرار دارند مثل آلاسکا، ایسلند و روسیه ، که زمستان طولانی در مناطق به شکل طبیعی سبب سرد و یخی بود ن غارها می شود اما غارهای یخی حتی در مناطق آب وهوایی گرم نیز دیده می شوند .

بیشتر این غارها به حفره های سرد معروفند . این غارها در زمستان به راحتی بوسیله دودکش هوای سرد را به درون غار عبور می دهند اما در تابستان هوای گرم به دلیل سبک بودن به درون غار راه پید ا نمی کند.

یخ های داخل غاربه صورت تدافعی در مقابل هوای گرم عمل می کنند و همین سبب ثبات درجه دما درون غار می شود . هوای گرمی که وارد غار می شود قبل از اینکه محیط را گرم کند بلافاصله در برخورد با یخ سرد می شود هوای گرم مقداری از یخ ها را آب می کند اما دمای محیط غار همچنان ثابت می ماند و برعکس در زمستان وقتی هوای سرد وارد غار می شود آب های موجود داخل غار یخ می زنند و از سرمای بیش از حد غار پیش گیری می شود .

نحوه ایجاد غارها به این صورت است که باید در دوره زمانی خاص مقدار کافی آب موجود باشد . در زمستان باید کوهها پوشیده از برف باشند و در تابستان هوا به اندازه کافی گرم باشد تا برف هارا آب کند اما هوای گرم تا حدی باشد که وارد غار نشود به این ترتیب باید تعادلی بین عوامل برای ایجاد غار یخی و حفظ آن فراهم باشد .

بزرگترین غار یخی دنیا "ایسریزنفلت "(Salzburgاتریش، 40 کیلومتری جنوب سالزبورگ((Werfen در"ورفن"( (Eisriesenewelt)قرار دارد و ارتفاع این غار بیش از 42 کیلومتر است.

غار یخی دی کورا (Decorah) در لوای امریکا یکی از بزرگترین غارها ی امریکای مرکزی است . این غار در طول پاییز و اوایل زمستان نسبتابدون یخ باقی می ماند درمدتی که هوای سرد زمستان وارد غار می شود و دمای سنگ های دیوار را پایین می آورد ودر بهار وقتی برفها شروع به آب شدن می کنند آب حاصل از برف ها به درون غار راه پیدا می کند و به دیوار سرد غار می رسد ودر ماههای خرداد و تیر ضخامت قندیل های یخی به بیشترین حد می رسد وتا آخر شهریور حتی وقتی دمای بیرون بالاست این قندیل ها باقی می مانند .

مشابه همین پدیده در معدن یخی (Condersport)در پنسیلوانیا دیده می شود ، حفره کوچکی که در طول ماههای تابستان شکل می گیردو در زمستان آب می شود .

غار نینگیو در چین (Ningwu)

غار ننیگیو در چین (Ningwu)

غار نینگیو در چین

غار نینگیو در چین

غار نینگیو در چین

غار نینگیو در چین

غار نینگیودر چین

معدن یخی پنسیلوانیا
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها