رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 351242

تاریخچه استانبول را بخوانید

ساعت 24-استانبول از حدود سال ۶۶۰ قبل از میلاد آغاز میشود، زمانی که مهاجران مگارا (Megara)، شهر باستانی در یونان، تحت فرماندهی پادشاه خود بیاز(Byzas) این شهر را تاسیس کردند و به افتخار وی آن را بیزانتیم(Byzantium) نامیدند.

div>

به خاطر اهمیت استراتژیکی و اقتصادی این شهر، یونانی ها، ایرانی ها، اسپارت ها، مقدونی ها و رومی ها، قرن ها بر سر این شهر، با هم جنگیدند. در سال ۳۲۴ بعد از میلاد مسیح،کنستانتین (Constantine) امپراتور روم، امپراتور رقیب خود، لیسینیوس(Licinius)را در کریسوپلیس(Chrysopolis)،اوسکودار کنونی(Uskudar) شکست داد و تنها امپراتور روم شد.

بیشتر بخوانید: آفر تور استانبول

کنستانتین در سال ۳۳۰، بیزانسی (استانبول قدیم) را به عنوان پایتخت خود برگزید و آن را توسعه داد تا همانند روم، تمام هفت تپه آن را دربر گیرد و این شهر کانستنتینوپل نامیده شد، یعنی شهر کنستانتین هفتمین شاه عثمانی، سلطان محمد دوم در سال ۱۴۵۳ میلادی (۸۵۵)هجری قمری) شهر کنستانتینوپل را فتح کرد.

وی نام شهر را به اسلامبول(استانبول) یعنی جایگاه وفور اسلام تغییر داد و شروع به بازسازی قسمت های آسیب دیده شهر نمود. از دوران حکومت سلیمان یکم، به عنوان اوج شکوه و اقتدار حکومت عثمانی یاد شده است. همچنین دوران حکمرانی وی اوج شکوفایی هنر اسلامی در استانبول نیز بود. پس از برقراری جمهوری در ترکیه، آنکارا به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شد، ولی استانبول همچنان اهمیت خود را در اقتصاد، تجارت و گردشگری کشور حفظ کرد و به تدریج نوسازی های بسیاری در آن انجام شد. این شهر، به عنوان حلقه اتصال مرکز فرهنگ(European Capital of Culture) سال ۲۰۱۰ انتخاب شد و مناطق تاریخی آن در سال ۱۹۸۵ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها