رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 354089

شرکت آلمانی زیمنس ایران را تحریم کرد!

ساعت24-مدیرعامل شرکت زیمنس در توییتی پیش‌دستانه اعلام کرده است: «نمی‌توانیم هیچ سفارش جدیدی از ایران بگیریم. باید واقعیت سیاسی را بپذیریم. من نگران نیستم، حجم فعالیت ما در ایران خیلی محدود است. باید بین منافع و ارزش‎هایمان تعادل برقرار کنیم». پیش‌تر وزیر خارجه آلمان هم اعلام کرده بود: «اگرچه کشورش خواهان کمک به شرکت‌های آلمانی سرگرم تجارت با ایران است، اما محافظت‌کردن از این شرکت‌ها در قبال آسیب ناشی از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه تهران، دشوار خواهد بود».

مپنا یکی از شرکت‌های همکار با زیمنس است. عباس علی‌آبادی، مدیرعامل این شرکت، درباره اعلام موضع توییتری مدیرعامل زیمنس می‌گوید: هنوز مواضع این شرکت رسما به ما اعلام نشده است.

او همکاری زیمنس و مپنا را فرصتی برای این شرکت آلمانی اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: زیمنس باید نگران باشد که نمی‌تواند با شرکت مپنا کار کند. زیمنس خیلی تلاش کرد که با ما کار کند. لذا اتفاقات اخیر یک محدودیت برای آنهاست و برای ما محدودیتی ایجاد نمی‌کند. ما در دنیا کار می‌کنیم و دو شرکت بزرگ می‌خواهند با هم کار کنند. این همکاری موردعلاقه دو طرف بوده و هست. ما مشکلی برای ادامه این همکاری نداریم و امیدواریم آنها هم مشکلات خود را حل کنند.
بهمن صالحی، مدیرعامل صانیر، نیز توقف فعالیت زیمنس در ایران را مسئله‌ای جدی نمی‌داند. او می‌گوید: با خروج زیمنس، ایران زمین‌گیر نخواهد شد، زیرا بعد از جنگ، سطح تکنولوژی در ایران بالا رفته است. با توقف همکاری زیمنس، میزان انرژی و زمانی که برای دستیابی به تکنولوژی روز دنیا باید صرف کنیم، کمی افزایش می‌یابد. صالحی ادامه می‌دهد: امروزه برای این کشورها را به مشارکت می‌گیریم که بتوانیم سرعت به‌روزکردن تکنولوژی را به بالاترین حد برسانیم و کمبودهای خود را در حوزه‌های مختلف جبران کنیم. آیا ایران همان‌طور که مدیرعامل زیمنس گفته، بازار جذابی برای این شرکت نیست و این‌قدر جذابیت ندارد که زیمنس برای باقی‌ماندن در ایران تلاش کند؟
مدیرعامل صانیر در پاسخ به این پرسش می‌گوید: جذابیت ایران برای زیمنس از ابعاد مختلف می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، اما مهم‌ترین وجهه جذابیت ایران برای این شرکت آلمانی این است که ایران بدون تعارف دروازه یا پیشرو استفاده از تکنولوژی نو در منطقه است و تکنولوژی‌های مختلف با تشویق و بازارسازی ایران، در منطقه ترویج می‌شوند. او ایران را ویترینی خوب برای ترویج تکنولوژی‌های روز، حتی برای کشوری نظیر عربستان که دسترسی مناسبی به تکنولوژی‌های روز دنیا دارد، معرفی می‌کند. به گفته صالحی، ایران‌ترانسفو به‌عنوان زیمنس خاورمیانه شناخته می‌شود و یکی دیگر از شرکت‌های ایرانی همکار با زیمنس است، همچنین الکتروکویر محصولاتی را تحت لیسانس این شرکت آلمانی تولید می‌کند و به دیگر کشورها می‌فروشد.
مدیرعامل صانیر تأکید می‌کند: برخی کشورهای دنیا هیچ‌گاه ایران را به‌عنوان بازار خود فراموش نمی‌کنند. حتی اگر تحت‌تأثیر رفتارهای سینوسی سیاسی در دنیا مجبور به ایجاد توقف در بازار ایران شوند، مفهومش قطع ارتباط و بستن بازار ایران نیست، بلکه در شرایط سیاسی مجبور هستند از دستورات سیاست‌مداران تبعیت کنند و در اولین فرصتی که پیش می‌آید به ارتباطات خود ادامه می‌دهند، زیرا ایران بازار باثبات منطقه است، حتی اگر در مناسبات سیاسی آن را ناامن نشان دهند.

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها