رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 354343

اخراجیهای دولت ترامپ

ساعت 24- ظاهرا اخراجی های دولت ترامپ تمامی ندارند. کمتر کسی تصور می کرد ویژگی دولت رئیس جمهور میلیاردر این باشد که هر چند وقت یک بار یکی از یارانش را کنار بگذارد. آخرین کسی که مجبور شد کاخ سفید را ترک کند، جان کلی است.

ترامپ
style="text-align:justify">ظاهرا اخراجی های دولت ترامپ تمامی ندارند. کمتر کسی تصور می کرد ویژگی دولت رئیس جمهور میلیاردر این باشد که هر چند وقت یک بار یکی از یارانش را کنار بگذارد. آخرین کسی که مجبور شد کاخ سفید را ترک کند، جان کلی است.

درگیری های تکراری و فزاینده میان رئیس جمهور و رئیس کارکنان او در هشت ماهی که کلی در کاخ سفید بوده به روندی همیشگی تبدیل شده است. ارزش، اعتبار و نفوذ کلی به شدت کاهش یافته بود. این مسئله ای غیرقابل قبول برای ژنرال تفنگدار دریایی بازنشسته ای بود که به ایجاد نظم شهرت داشت و آمده بود تا هرج و مرج ها را برچیند و یکپارچگی ایجاد کند. کلی دیگر چندان دور و بر دفتر بیضی دیده نمی شد و بسیاری از تماس های رئیس جمهور را بی پاسخ می گذاشت، حتی وقتی پای حضور رهبری خارجی در میان است.

در برخی از تصمیمات شخصی مهم از او مشاوره گرفته نشده بود و او حمایت و اعتماد برخی از کارکنان را از دست داده بود. چه در داخل و چه در خارج از کاخ سفید، اعتبار کلی از دست رفته بود. کلی آخرین نمونه از کسانی بود که به مدار ترامپ نزدیک شده و نمی توانند با او کنار بیایند. بقیه چه کسانی بودند؟ یورونیوز همه این افراد را فهرست کرده است.

استیون بنن (Stephen K. Bannon)

به عنوان استراتژیست ارشد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا فعالیت می کرد. او در دهه 1970 و اوایل دهه 1980 از افسران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود. در پنتاگون نیز کار می کرد. سپس به بازرگانی و مدیریت رسانه ای روی آورد. او در کارزار انتخاباتی 2016 میلادی ایالات متحده از مشاوران ترامپ بود. پس از اخراج وی از کاخ سفید، ترامپ در بیانیه ای گفت: «استیو بنن هیچ ارتباطی با من و ریاست جمهوری ام ندارد. وقتی او اخراج شد، نه تنها کارش بلکه عقلش را هم از دست داد.» با این حال بنن پس از ترک سمت خود به رسانه ها گفت: «گمان می کنم خارج از کاخ سفید می توانم موثرتر عمل کنم.»

کیتی والش (Katie Walsh)

معاون رئیس کارکنان کاخ سفید بود. او در کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده از مشاوران دونالد ترامپ بود. کیتی والش از طرفداران ترامپ و از وطن پرستان افراطی بود که از سمت خود برکنار شد. در مورد علت برکناری او سخنی به میان نیامده است.

اوماروسا مانیگو نیومن (Omarosa Manigault Newman)

او یک مجری و ستاره تلویزیونی برنامه های رئالیتی بود که به سمت مدیر اجرایی ارتباطات دفتر روابط عمومی دونالد ترامپ منصوب شد. با این وجود او در اوائل سال جاری میلادی وادار به استعفا شد. سارا سندرز سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید درباره خروج او از این سمت گفت: «او به دنبال یافتن فرصت های شغلی بهتر از سمت خود استعفا کرد.» کسی پرسیده بود مگر فرصت شغلی بهتری از مدیر ارتباطات دفتر روابط عمومی رئیس جمهور وجود دارد؟! البته که پاسخی به این سوال داده نشد.

هوپ هیکس (Hope Hicks)

دستیار سیاسی رئیس جمهور و مدیر ارتباطات استراتژیک کاخ سفید بود. او در نوجوانی به عنوان مدل کار می کرد و سپس به عنوان دبیر مطبوعاتی وارد حرفه رسانه شد. در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 هیکس که در سازمان ترامپ مشغول به کار بود به عنوان یکی از مشاورین مطبوعاتی وی وارد کارزار انتخاباتی شد. او که قدیمی ترین متحد سیاسی ترامپ بود در ماه مارس 2018 مجبور به استعفا از سمت خود شد. برخی ادعا کردند که وی را ترامپ روابط عاطفی پنهانی داشته است. دلیل اجبار او به ترک سمتش گفتن «دروغ های مصلحتی» بود اما برخی معتقدند علت اصلی استعفای او اختلاف نظرهای سیاسی میان او و ایوانکا ترامپ دختر رئیس جمهوری ایالات متحده بوده است.

راب پورتر (Rob Porter)

یک وکیل آمریکایی و منشی کاخ سفید بود که به دلیل آنچه «خشونت خانگی علیه همسرش» خوانده شده است، از سمت خود استعفا کرد. گرچه پس از ادعای جینی ویلوبی، همسر سابق راب پورتر در مورد آزارگری او، کاخ سفید از پذیرش این اتهام و اخراج او خودداری کرد اما به نظر می رسد پس از آن که ویلوبی کاخ سفید را متهم کرد که با حمایت از همسر سابقش در پی عادی سازی خشونت خانگی است، راب پورتر مجبور به استعفا از سمت خود شد. کار به جایی رسید که رئیس جمهور آمریکا نیز از او حمایت کرد و اتهام ها را ساختگی و مثل همیشه برای ضربه زدن به دولتش دانست. با این حال سرانجام بقیه نیز در انتظار راب پورتر بوده و او مجبور شد خیلی زود به سوی دروازه های خروجی کاخ سفید برود.

توماس باسرت (Thomas P. Bossert)

مشاور امنیت داخلی رئیس جمهوری آمریکا در زمینه مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم بود که همزمان با آغاز به کار جان بولتن، مشاور جدید امنیت ملی ترامپ از سمت خود استعفا کرد. او در بسیاری از فعالیت های رئیس جمهوری از جمله طرح ساخت دیوار در مرز مکزیک و آمریکا نقش داشت. ساخت دیوار مکزیک یکی از مهمترین شعارهای انتخاباتی ترامپ در دوران مبارزات سال 2016 بود. او اگرچه هنوز نتوانسته این وعده اش را عملی کند اما بارها از مکزیک خواسته هزینه این دیوارکشی را بپردازد. به هر حال دلیل استعفای توماس باسرت شرکت در مبارزه با تروریسم و حملات سایبری در سطوح بالاتر بیان شده است. کسی نمی داند این ادعا درست است یا نه.

راینس پریبس (Reince Priebus)

رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید بود. او به درخواست جان بولتون از سمت خود برکنار شد. پس از او جان اف. کلی ژنرال بازنشسته تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا این سمت را بر عهده گرفت. دونالد ترامپ گفته بود پریبس «یک مرد خوب» است. البته این عنوان گویا به کسی وفا نکرده و آنطور که شواهد نشان می دهد، کلی نیز به زودی مجبور است این پست را ترک کند.

شان اسپایسر (Sean Spicer)

استراتژیست سیاسی آمریکایی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید و اداره کننده ارتباطات دونالد ترامپ بود. شان اسپایسر از آغاز دولت دونالد ترامپ در ژانویه 2017 در مقام سخنگوی کاخ سفید فعالیت می کرد. رسانه های آمریکایی دلیل استعفای او را اختلاف نظر با رئیس جمهور آمریکا بر سر انتصاب آنتونی اسکاراموچی مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید عنوان کرده اند. با این وجود اسکاراموچی نیز تنها 10 روز پس از انتصاب از سمت خود کنار رفت.

شان اسپایسر یک راستگرای تندرو به شمار می رود و به نظر می رسد به دلیل عقاید افراطی خود از سمتش کنار گذاشته شده است. همچنین گفته می شود ترامپ از عملکرد شان اسپایسر رضایت نداشته است. او اعلام کرده است که در اواسط سال جاری میلادی کتابی در مورد دوران فعالیتش در کاخ سفید و همکاری با دونالد ترامپ منتشر خواهد کرد.

مایکل فلین (Michael T. Flynn)

مایکل تی فلین سپهبد بازنشسته نیروی زمینی ایالات متحده و مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی بود. او تنها یک ماه در این سمت فعالیت کرد. علت اخراج او «اشتباهات کاری» و «درگیری لفظی» با مایک پنس و سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در آمریکا عنوان شده است.

ریک دیربورن (Rick Dearborn)

ریک دیربورن معاون رئیس کارکنان کاخ سفید بود. او پس از حضور جان کلی از مقام خود به مرتبه پایین تر تنزل کرد و سرانجام مجبور به استعفا از سمت خود شد. وقتی جان کلی پا به کاخ سفید گذاشت بسیاری نوشتند که ژنرال قصد دارد هرج و مرج های کاخ سفید را به حداقل رسانده و حاشیه های دونالد ترامپ را جمع کند. به همین دلیل بود که تغییرات در افراد حاضر در کاخ سفید خیلی زود کلید خورد. ریک دیربورن یکی از همین افراد بود. بسیاری فکر می کردند کلی خلی زود او را به سمت در خروجی کاخ سفید راهنمایی کند اما او تا زمان عزل رسمی مدتی به کارش ادامه داد. به هر حال اگر جان کلی هم از کار برکنار شود احتمالا ریک دیربورن یکی از کسانی خواهد بود که بیش از همه از این اتفاق خوشحال خواهد شد.

روزنامه هفت صبح

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها