رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 354513

ایرلند درباره عدم حصول توافق برگزیت به لندن هشدار داد

ساعت24-نخست وزیر جمهوری ایرلند از لندن خواست راه‌حلی قانونی و قابل اجرا برای مشکل مرزی این کشور و ایرلندشمالی بیابد تا توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حاصل شود.

سخنگوی دولت انگلیس گفت که حزب حاکم در حال مباحثه با نمایندگان پارلمان این کشور بر سر لایحه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) است.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته سخنگوی «ترزا می» نخست وزیر انگلیس، تصمیم نهایی برای این لایحه طی هفته‌ آینده در مجلس عوام به رای گذاشته خواهد شد.

انگلیس در حال مذاکره بر سر موضوع خروج این کشور از اتحادیه اروپا است و مذاکره‌کنندگان داخل بریتانیا و داخل اروپا بر سر موضوعاتی اختلاف نظر دارند که از آن جمله، ماندن در اتحادیه گمرکی و مسئله مرزی ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است.

روزنامه «ایندیپندنت» نوشت، «لیو وردکار» نخست‌وزیر جمهوری ایرلند هشدار داده است احتمال عدم دستیابی به توافق در گفت‌وگوهای برگزیت وجود دارد و لندن باید سعی خود را برای یافتن راه حل قانونی و قابل اجرا برای مشکل مرز جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی، که تنها مرز خاکی بریتانیا با اتحادیه اروپاست، به کار گیرد.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا شرکت کردند و تنها ۵۱ درصد از کل شرکت‌کنندگان به خروج رأی دادند و ۴۹ درصد دیگر مخالف برگزیت بودند.

کشورهای تفویض اختیار شده از جمله اسکاتلند و ولز به لندن پیشتر هشدار داده بودند تا به گونه‌ای که اختیار و قدرتشان حفظ شود، برای پیش‌برد مذاکرات برگزیت با اروپا به توافقی درون بریتانیا برسند. اسکاتلند و ولز بارها هشدار داده‌اند، برنامه دولت ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا تهدیدی علیه اختیارات آنان است.

ایرلندشمالی هم چندین دور مذاکره با لندن برگزار کرده است تا اختیارات خود حتی در صورت باز بودن تنها مرز خاکی بریتانیا با اروپا یعنی مرز با جمهوری ایرلند را از دست ندهد.

از ماه می سال ۲۰۱۷ تا کنون که مذاکرات برگزیت میان لندن و بروکسل در جریان است، چندین دور مذاکره برگزار شده است. این مذاکرات در ابتدا با پیشرفت چندانی همراه نبود تا اینکه بریتانیا پذیرفت معادل ۵۰ میلیارد یورو به اتحادیه اروپا پرداخت کند و مذاکرات از اندکی پیشرفت برخوردار شد. انگلیس بعد از پایان فرصت دوساله مذاکرات در ماه مارس سال ۲۰۱۹، دو سال نیز دوره گذار برگزیت را پشت سر خواهد گذاشت.

انتهای پیام/ق

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها