رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 355108

یک بانک آلمانی از بیم تحریم‌ها پرداخت ارزی خود به ایران را متوقف میکند

ساعت24-درحالی‌که اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران تلاش می‌کند، یک بانک بزرگ آلمانی اعلام کرد که پرداخت ارزی خود به ایران را متوقف می‌کند.

خبر7789

به گزارش دویچه وله، بانک تعاونی مرکزی آلمان که دومین بانک آلمان از نظر میزان دارایی محسوب می‌شود، اعلام کرد همه پرداخت‌های مرتبط با ایران را متوقف می‌کند. این بانک پیشتر به‌طور گزینشی و پس از بررسی‌های دقیق برخی پرداخت‌های خارجی مرتبط با ایران را بر عهده گرفته بود.

این در حالی است که اتحادیه اروپا، از جمله آلمان به عنوان مهم‌ترین عضو این اتحادیه در پی یافتن راه‌های عملی برای حمایت از شرکت‌های اروپایی طرف معامله با ایران هستند. سخنگوی بانک تعاونی مرکزی آلمان که مقر آن در شهر فرانکفورت قرار دارد روز شنبه، ۱۹ ماه مه اعلام کرد که پرداخت‌های مالی مرتبط با ایران خود را متوقف می‌کند.

علیرغم تلاش دولت‌های اروپایی برای حفظ تعاملات مالی و بازرگانی خود با ایران و از این طریق ترغیب تهران برای ماندن در توافق هسته‌ای، شرکت‌ها و موسسات اروپایی برای ادامه رابطه خود با ایران در صورت بازگشت تحریم‌های آمریکا به شدت دچار تردید هستند.

برخی از این شرکت‌ها مانند زیمنس آلمان و توتال فرانسه اعلام کرده‌اند که ممکن است قراردادهای خود با ایران را متوقف کنند. توتال اعلام کرد که در صورت عدم برخورداری از معافیت در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا، قادر به ادامه فعالیت در ایران نخواهد بود. شرکت زیمنس نیز اعلام کرد پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، این شرکت نمی‌تواند همکاری تجاری جدیدی با تهران انجام دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز هشتم ماه مه سرانجام خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد. ترامپ هم‌چنین از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران پس از سه تا شش ماه آینده خبر داد. این تصمیم وی با مخالفت و انتقاد بسیاری از کشورها به‌ویژه طرف‌های دیگر توافق مواجه شده است. انگلیس، آلمان و فرانسه به علاوه روسیه و چین با ابراز تاسف نسبت به این اقدام بر ادامه پایبندی خود به توافق هسته‌ای تاکید کرده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز مایل است توافق هسته‌ای با ایران را زنده نگه دارد. در این راستا مجموعه‌ای از پیشنهادها را به کشورهای عضو ارائه کرده است که از منافع مادی شرکت‌های اروپایی در صورت روبرو شدن با تحریم‌های آمریکا حفاظت می‌کند.

با این حال، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفته است حمایت از موسسات اروپایی طرف قرارداد با ایران به معنای این نیست که اروپا به متحد ایران در برابر آمریکا تبدیل خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد اتحادیه اروپا درگیر یک جنگ راهبردی- تجاری با آمریکا بر سر برجام و ایران نخواهد شد.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها