رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 355226

پیام رییس سازمان ثبت احوال کشور به مناسبت روز ملی جمعیت

ساعت 24-رییس سازمان ثبت احوال به مناسبت فرارسیدن روز ملی جمعیت پیام تبریکی صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

"بسم تعالی

سیاست‌های کلی جمعیت پس از طرح نگرانی‌هایی که در زمینه‌ رشد جمعیت کشور در سال‌های آخر دهه‌ هشتاد شمسی و به ویژه پس از اجرای سرشماری 90 و کاهش میزان باروری کل کشور به کمتر از سطح جانشینی ایجاد شده بود، در 30 اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)‌ ابلاغ گردید.

تنظیم و ابلاغ این سیاست‌ها در سال‌هایی که کشور در گذار از موهبت جمعیتی (پنجره جمعیتی) و با صورت‌بندی اقتصاد مقاومتی در تلاش برای تحقق اهداف بلند خود در زمینه‌ تحقق پیشرفت وعدالت است، حاکی از جامع‌نگری مقام معظم رهبری و ضرورت توجه به استمرار جوانی، پویایی و بالندگی جمعیت با اقناع نخبگان است که در مقاطع مختلف مورد تأکید ایشان قرار گرفته است.

سازمان ثبت احوال کشور که از گذشته با فعالیت‌هایی نظیر انتشار اولین مجله علمی با موضوع جمعیت سعی در ارتقاء مباحث کارشناسی جمعیت در کشور داشته است و از سال ۱۳۸۹ تلاش کرده بود با استفاده از ظرفیت روز جهانی جمعیت،‌ موجب ایجاد جریانی برای بازاندیشی به مباحث جمعیتی در کشور حداقل به بهانه‌ی این روز باشد، در خردادماه ۱۳۹۳ ضرورت نام‌گذاری ۳۰ اردیبهشت به‌عنوان روز ملی جمعیت را به شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام نمود. با پیگیری انجام شده و مساعدت شورای عالی انقلاب فرهنگی نام‌گذاری این روز به تصویب رسید: روزی برای هم‌اندیشی درباره‌ جمعیت در ابعاد مختلف کمی و کیفی که در سیاست‌های کلی جمعیت مورد تأکید قرار گرفته است.

در فضای عمومی هنوز به ابعاد مختلف سیاست‌های کلی چنان که باید و شاید توجه نشده است. آن چه بیشتر به آن پرداخته‌ایم، ضرورت فرزندآوری و افزایش باروری کشور است. حال آن که سیاست‌ها به ابعادی که کمتر در معرض دید عمومی است اما بر زیست حال و آینده‌ی ایرانیان بسیار موثر است نیز به دقت پرداخته است. به عنوان نمونه، در بند ۹ سیاست‌ها بازتوزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیتی مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی)‌ قرار گرفته که تدبیری است که می‌تواند به ساماندهی برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی حادث شده یا در حال حدوث کشور منجر شود.

جمعیت مسأله‌ی همه‌ی ماست. فرزندانی داریم که امیدوار به زیست آنان در جامعه‌یی پویا و بالنده‌ایم. نگران توانمندی آنان در سن کار خواهیم بود. خواستار ارتقاء‌ امید به زندگی و تأمین سلامت و تغذیه‌ی سالم و رفع موانع ازدواج آنان و تسهیل در فرزند آوری و فرزند پروری‌شان هستیم. درباره‌ی ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی-ایرانی دغدغه داریم. علاقمند به تحکیم بنیاد خانواده‌های ایرانی هستیم. سالمندانی در اطراف خود داریم و نگران فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان در روزهای پیش روی خود نیز خواهیم بود. علاقمند به حضور تمام ایرانیان در این سرزمین و استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی برای پیشرفتی درون‌زا هستیم. تقویت مؤلفه‌های هویت بخش ملی آرزوی همگانی ماست و در نهایت با دل‌واپسی و دغدغه به صورت روزمره به رصد تحولات جمعیتی در حد دید خود مشغولیم.

روز ملی جمعیت فرصتی مغتنم برای هم‌گرایی،‌ هم‌اندیشی و هم‌افزایی ما در تمامی این ابعاد است.

در ابتدای شکل گیری دولت مدرن در ایران،‌ طراحان دولت اقدام به ایجاد نهادی به عنوان متولی تولید آمار و ثبت احوال نمودند. از آن تاریخ، یک سده گذشته است. در این صد سال با ایجاد رویه‌های ثبت رویدادهای حیاتی تمامی ساکنان کشور و ایرانیان خارج از کشور و صدور مدارک هویتی، علاوه بر رصد مستمر رخدادهای جمعیتی، امکان برقراری رابطه‌ی دولت و ملت و ارائه‌ی خدمات دولتی با استفاده از ظرفیت‌های احراز هویت در فضای سنتی و دیجیتال فراهم شد و البته با صدور کارت هوشمند ملی برای تمامی ایرانیان ‌بستر تحقق دولت الکترونیکی در کشور نیز در حال مهیا شدن است. در تمامی این سال‌ها، سازمان ثبت احوال به عنوان متولی تولید و انتشار آمارهای انسانی سراسر کشور تلاش نموده تا با ارائه‌ی نمایی دقیق و به‌هنگام از رویدادهای جمعیتی با اتکا به داده های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، به فرآیند برنامه‌ریزی جمعیتی در کشور یاری رساند.

تشکیل شورای راهبردی جمعیت در تمامی استان‌ها از سال گذشته فرصتی جدید برای پایش منطقه‌ای تحولات جمعیتی، یافتن راهکارهای محلی برای مسایل ملی جمعیت و برنامه‌ریزی مبتنی بر شواهد ایجاد نمود.

امید است با اتکا به خداوند متعال و با اجرای سیاست‌های کلی جمعیت موفق به ارتقاء‌ پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت کشور سرافراز ایران گردیم."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها