رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 355398

تلاش همزمان اروپائ برای رفع نقایص برجام و کمک به شرکت‌هایی که قصد تجارت با ایران را دارند

هنوز آمریکا پیروز نشده است

ساعت24-درحالی که به نظر می رسید سرسختی دونالد ترامپ برایتحریم ایران و تحریم شرکتهایی که با ایران همکاری می کنند به نتیجه کامل رسیده است اما رهبران اروپا هنوز تسلیم نشده و در جستجوی راهها ی تازه برای بی اثرکردن نقشه ترامپ هستند.

خبر46
r /> راه فرانسوی :پرداخت جریمه از سوی اروپا
وزیر اقتصاد فرانسه در مصاحبه‌ای بار دیگر از سیاست‌های تحریمی ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد و گفت: «آیا ما می‌خواهیم به آمریکا اجازه دهیم که پلیس اقتصادی دنیا باشد؟ جواب منفی است.»
برنو لومر گفت فرانسه در تلاش است تا راه‌حلی بیابد که از طریق آن اتحادیه اروپا بتواند خسارت شرکت‌های خارجی که با ایران کار می‌کنند و ممکن است با تحریم‌های آمریکا مواجه شوند، جبران کند.
هفته گذشته سران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا که در پایتخت بلغارستان گرد هم آمده بودند بر اتخاذ یک «رویکرد واحد» در قبال توافق هسته‌ای ایران تاکید و اعلام کردند که با وجود کنار رفتن آمریکا از برجام، تا زمانی که ایران به این توافق احترام بگذارد آنها نیز برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند.در همین راستا کمیسیون اروپا اعلام کرده بود که از روز جمعه ۱۸ می به دنبال فعال کردن قانونی است که شرکت‌های اروپایی را در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران محافظت کند. همچنین این کمیسیون هیچ دادگاهی که مجازات‌های آمریکا را تحمیل کند به رسمیت نمی‌شناسد.آقای یونکر در این باره گفته بود: «ما به عنوان کمیسیون اروپا وظیفه داریم که از شرکت‌های اروپایی حمایت کنیم. اکنون ما باید اقدام کنیم و به همین دلیل باید "انسداد قانونی" را که از سال ۱۹۹۶ مسکوت مانده بود، فعال کنیم. وی همچنین افزود: «ما تصمیم گرفتیم که بانک سرمایه‌گذاری اروپا این امکان را بدهیم تا به تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران کمک کند. کمیسیون اروپا نیز همکاری خود با ایران را ادامه خواهد داد.»


رفع نواقص برجام
به گزارش رویترز، با هشدار آمریکا که شرکت‌های بین‌المللی در صورت ادامه تجارت با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد، مقام‌های آلمانی تاکید کرده‌اند که حفاظت از شرکت‌های کشورشان که با ایران تجارت می‌کنند، دشوار خواهد بود.رئیس انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنعت آلمان گفته است که سیاست «اول آمریکا»ی پرزیدنت ترامپ به طرزی فزاینده در حال تغییر به سیاست «تنها آمریکا» است، و این برای شرکت‌های آلمانی که پس از خروج آمریکا از برجام بخواهند به تجارت با ایران ادامه دهند، موجب نگرانی است.به گزارش رویترز، روزنامه آلمانی ولت ام زونتاگ، اظهارات یک مقام ارشد اتحادیه اروپا را نقل کرده است که می‌گوید دیپلمات‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین در نشستی که پنج روز دیگر در وین برگزار خواهد شد درباره پیشنهادی دایر بر توافق جدیدی با ایران گفتگو خواهند کرد که مانند توافق برجام خواهد بود.


یک خبر تایید نشده اما قوی


دیپلمات های سه کشور اروپایی این خبر را رد کرده اند که در نشست وین به ایران پیشنهاد خواهد شد در قبال امتیازاتی که در توافق جدید بدهد، کمک‌های مالی دریافت خواهد کرد.روزنامه آلمانی ضمن نقل اظهارات مقام اتحادیه اروپایی نوشته است که باید از توافق قبلی فاصله بگیریم و مفاد جدیدی را درباره برنامه موشکی بالیستیک ایران و کمک‌های تهران به گروه‌های تروریستی اضافه کنیم به طوری که پرزیدنت ترامپ به پذیرش آن تشویق شود و تحریم‌ها را لغو کند. به گزارش روزنامه "ولت ام زونتاگ" در آلمان، فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه سرگرم رایزنی بر سر بسته پیشنهادی تازه‌ای هستند که قرار است برای مقابله با تحریم‌های آمریکا تسلیم ایران شود. ولت نوشته است که بر اساس این طرح اگر ایران عقد یک قرارداد تکمیلی بر برجام را بپذیرد، میلیاردها یورو کمک در اختیار این کشور قرار می گیرد.گزارش روزنامه ولت احتمالا مربوط به نشستی است که قرار است هفته آینده با حضور نمایندگان کشورهای اروپائی و چین و روسیه در بلغارستان تشکیل شود.در پی دیدار روز سه شنبه 15 ماه می محمد جواد ظریف و همتایان اروپائی او، خانم فدریکا موگرینی وزیرخارجه اتحادیه اروپا گفته بود که برای دیدار بلغارستان یک پیشنهاد تازه با ایران در میان گذاشته خواهد شد.ولت ام زونتاگ می نویسد: "در قرارداد یپشنهادی، احتمالا درباره موشک های بالستیک ایران و نقش این کشور در منطقه مقرراتی وضع خواهد شد. نمایندگان پنج کشور امضاکننده برجام (فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه، هفته آینده بر سر این موضوع رایزنی خواهند کرد. این دیدار به ریاست هلگا شمیت دیپلمات ارشد آلمانی و معاون موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود".دیپلمات های اتحادیه اروپا به روزنامه ولت گفته اند: "قرارداد جدید مضمون قرارداد قبلی را که در سال 2015 بسته شده دربر خواهد گرفت، اما قواعد جدیدی نیز درباره برنامه موشکی ایران و حضور این کشور در منطقه بر آن افزوده خواهد شد".ولت ام زونتاگ اضافه کرده است: "این پیشنهاد در ادامه چاره جوئی های اتحادیه اروپا برای مقابله با تبعات خروج آمریکا از برجام تسلیم ایران می شود. چاره جوئی های پیشین تاثیر چندانی بر حل مشکلات اقتصادی ایراننداشته است".

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها