رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 355831

انتقادهای گسترده کره شمالی از آمریکا، کره جنوبی و ژاپن / اصلاح قانون اساسی ژاپن چالشی بزرگ برای صلح و امنیت منطقه است

ساعت24-کره شمالی تاکید کرد تلاش های توسعه طلبانه نظامی ژاپن و برنامه این کشور برای اصلاح قانون اساسی چالشی بسیار خطرناک برای صلح و امنیت منطقه است.

کره شمالی در روزهای اخیر بار دیگر انتقادهای گسترده خود از آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را به دلیل افزایش فعالیت های رزمی و نظامی آنها در منطقه از سرگرفته است.

طرفین یک بار دیگر پس از دوره ای آرامش در حال از سرگیری است و از سوی دیگر آمریکا نگران است این روند به لغو دیدار سران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور منجر شود.

خبرگزاری کره شمالی نوشته است که نیروهای نظامی ژاپن برای هموار کردن مسیر عملیات برون مرزی برای آینده، در حال آرایش رزمی و نظامی برای برگزاری تمریناتی ویژه هستند.

کره شمالی افزوده است که برگزاری تمرینات نیروهای نظامی ژاپن و برنامه رزمایش آبی ـ خاکی آنها اخبار ناخوشایندی از نظامی گری دوباره ژاپن را به گوش منطقه می رساند.

در کنار انتقادهای چین و کره شمالی از ژاپن، باید در نظر داشت که اختلاف نظر میان مردم ژاپن بر سر تغییر بند 9 قانون اساسی در خصوص ممانعت از خروج نظامیان برای ورود به عملیات فرامرزی، بسیار گسترده است.

بر مبنای لایحه دولت که پارلمان نیز مصوب کرده است ژاپن می تواند برای عملیات های نظامی در خارج از مرزهایش برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم اقدام کند.

اما این بند مانع از انجام چنین کاری است و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن برای اعزام نیروهایش به خارج از مرزها و از جمله برای همکاری نظامی با آمریکا در صورت بروز درگیری لازم است این بند را مورد اصلاح قرار دهد.

اما با بالا گرفتن تنش ها در منطقه شبه جزیره کره و همچنین با توجه به نگرانی های مردم ژاپن از تشدید حضور نظامی چین در منطقه، اصلاح این قانون مورد مخالفت بسیاری در ژاپن قرار گرفته است.

یک نظرسنجی توسط خبرگزاری کیودو انجام داده است که بر اساس آن 49 درصد پاسخ دهندگان گفته اند از تغییر این بند از قانون اساسی در راستای حمایت از اعزام نیروهای نظامی به عملیات فرامرزی حمایت می کنند.

با این وصف این نظرسنجی نشان می دهد 47 درصد با اصلاح و تغییر این بند مخالف هستند.

از سوی دیگر نزدیک به 51 درصد از افراد مورد نظرسنجی گفته اند که اصلا نمی خواهند در بازنویسی قانون اساسی این کشور کسی از مسئولان دولت آبه حضور داشته باشد اما مابقی با این کار موافقند.

نظرسنجی را خبرگزاری کیودو از نزدیک به سه هزار نفر از شهروندان 18 سال به بالا انجام داده است و نتیجه آن نشان دهنده تفاوت آشکار دیدگاه افکار عمومی در باره اجرای این طرح بحث برانگیز است.

در بند 9 قانون اساسی با جنگ مخالفت شده و آمده است که مردم ژاپن برای همیشه جنگ را در زمین، دریا و هوا محکوم می کنند و خواستار آن نیستند.

دولت ژاپن تاکید می کند در این بند از قانون اساسی کشور فقط با جنگ مخالفت شده و در مورد اعزام نیرو برای دفاع از کشور موردی مطرح نشده است.

منبع: ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها