رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 355929

مردم این شهر یک شبه ناپدید شدند و هنوز کسی علت آن را نمی داند!

ساعت 24-در ایالت راجستان هند و ۲۰ کیلومتر پس از شهر جیسالمیر (Jaisalmer) شهری متروکه به نام کولدهارا قرار دارد. این شهر زمانی یکی از شهرهای پررونق و پرهیاهوی منطقه بود اما امروزه به شهری متروکه و شهر ارواح تبدیل شده است.

8
div>

مردم محلی معتقدند این شهر نفرین شده است و هرکس در آن شهر زندگی کند به طرز عجیبی خواهد مرد. با این حال، امروزه شهر کولدهارا تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری برای مسافران ماجراجو شده است و گردشگرانی که دل نترسی دارند برای بازدید از ویرانه های شهر کولدهارا به این منطقه سفر می کنند.

شهر کولدهارا

تاریخچه شهر

کولدهارا در قرن سیزدهم ساخته شده و در اوایل قرن نوزدهم یک شبه خالی از سکنه شد. هیچ کس نمی داند چرا ساکنین شهر یک شبه و ناگهانی زادگاهشان را ترک کردند، با این حال نظریه های مختلفی سعی در توضیح علت این موضوع دارند.

قبل از متروکه شدن این شهر، برهمن های پالیوال در این شهر زندگی می کردند. شهری که به نام کولدهارا شناخته می شود در واقع از ۸۴ روستای کوچک تشکیل شده بود و مردمان پالیوال پس از مهاجرت از منطقه پالی در غرب هند در این منطقه ساکن شدند.

این شهر روزگاری به خاطر کشاورزی پررونقش شهرت داشت و اهالی شهر می توانستند در شرایط آب و هوایی خشک و بیابانی منطقه، محصولات مختلف را پرورش بدهند. همچنین اهالی کولدهارا با استفاده از مهارت بالایی که در تجارت و داد و ستد داشتند شهرت زیادی در بین شهرهای دور و نزدیک پیدا کرده بودند. این رونق و رفاه تا قرن ۱۹ ادامه داشت تا اینکه یک شب اتفاقی بسیار عجیب و اسرارآمیز اتفاق افتاد.

شهر متروکه

چه اتفاقی برای ساکنین شهر افتاد؟

در سال ۱۸۲۵ ساکنین شهر شبانه شهرشان را ترک کردند و هرچیزی که می توانستند با خودشان ببرند را همراه بردند. اما چرا یک شهر پررونق و موفق باید یک شبه به شهری متروکه تبدیل شود؟

یکی از نظریه ها در مورد این موضوع این است که کمبود منابع آب اهالی این شهر را مجبور کرد تا به دنبال منابع جدید آب به شهرهای اطراف مهاجرت کنند. اما چنین داستانی نمی تواند خیلی توجیه کننده باشد. اگر این طور است چرا کل ۸۴ روستای این شهر باید یک شبه و ناگهانی شهر را ترک کنند؟ اگر قصد داشتند منابع آب جدیدی را پیدا کنند چرا همه اهالی به یکباره و باهم شهرشان را ترک کردند؟ به همین دلیل این داستان چندان صحیح به نظر نمی رسد.

البته برخی معتقدند داستان منبع آب می تواند صحیح باشد، اما نه به این شکل که ما روایت کردیم. آن ها معتقدند که مهاجمان منبع آب شهر را مسموم کردند و به همین دلیل اهالی شهر مجبور شدند شبانه شهر و زادگاهشان را ترک کنند و به شهرهای دیگر کوچ کنند.

شهر متروکه کولدهارا

توضیح دیگر که مقبولیت بیشتری دارد اینطور می گوید که اهالی شهر برای فرار از ظلم و ستم حاکم شهر شبانه از شهر گریخته اند. بر اساس این روایت، سلیم سینگ (Salim Singh) حاکم جیسالمیر مالیات و خراج هنگفتی از اهالی کولدهارا جمع آوری می کرد. این حاکم ستمگر در بازدید از این شهر چشمش به دختر یکی از بزرگان شهر افتاد و تصمیم گرفت با او ازدواج کند. از آنجا که احتمال می داد با این پیشنهاد مخالفت شود مردم شهر کولدهارا را تهدید کرد که اگر کسی مخالفتی با این پیشنهاد داشته باشد و مانع از پیوند آن دو شود مالیات های بسیار بیشتری بر آن ها تحمیل خواهد کرد.

حاکم به مردم شهر یک روز فرصت داد تا در مورد این پیشنهاد فکر کنند. مردم شهر از آنجا که احترام زیادی برای بزرگ شهر و دخترش قائل بودند تن به این خواسته ندادند. اما از آنجا که می دانستند مخالفت با فرمان حاکم مطمئنا عواقب سخت و شدیدی خواهد داشت تصمیم گرفتند همه اهالی باهم شهر را ترک کنند و به جایی امن تر و بهتر کوچ کنند. بنابراین یک شب قبل از آنکه مهلتشان به اتمام برسد هرآنچه می توانستند با خود ببرند را بار کردند و خانه و کاشانه شان را ترک کردند.

کولدهارا در راجستان

البته برخی معتقدند که اهالی شهر قبل از رفتن شهرشان را طلسم کردند تا هیچ کس دیگری نتواند در آن منطقه ساکن شود. مردم محلی معتقدند هرکس تصمیم بگیرد در این شهر متروکه زندگی کند پس از مدتی به طرز عجیبی می میرد و مردم معتقدند این مرگ و میرها به دلیل نفرین شهر کولدهارا است. به همین دلیل از زمانی که شهر متروکه شده است هیچ کس در این منطقه ساکن نشده و شهر کولدهارا دو قرن است که به همان شکل که رها شده باقی مانده است.

شهر ارواح هند

جاذبه گردشگری اسرارآمیز هند

امروزه شمار مسافران ماجراجو و دوستدار هیجان زیاد شده است و به همین دلیل شهر کولدهارا به یکی از جاذبه های گردشگری هند و ایالت راجستان تبدیل شده است و مسافران ماجراجو دوست دارند در بین خرابه ها و ویرانه های شهر قدم بزنند و در کنار ساختمان ها عکس یادگاری بگیرند. با این حال توریست ها تنها بازدید کوتاهی از شهر دارند و همچنان بیش از ۲۰۰ سال است که هیچ کس در شهر ساکن نشده است.

دیواره ها و دروازه های سنگی و آجری شهر که زمانی حریم شهر کولدهارا را مشخص می کرد همچنان به همان شکل باقی مانده اند. در قسمت شرقی شهر می تواند مسیر خشک شده رودخانه کاکنی را دید که زمانی رودی پرآب و خروشان بوده است. شاید همین بستر رود خشک شده باعث به وجود آمدن نظریه منبع آب و ترک ناگهانی شهر شده باشد. در حال حاضر شهر کولدهارا یکی از میراث باستان شناسی و تاریخی هند به شمار می روند و تحت حفاظت قرار دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها