رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 355943

آغاز نوسازی ۳۸۲ پروژه نوسازی مسکن

ساعت24-مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تشریح جزئیات مصوبه ۲۳ ماده‌ای ستاد ملی بازآفرینی شهری که روز گذشته توسط دولت به تصویب رسید، اعلام کرد که طی سه ماه اخیر قرارداد ۳۸۲ پروژه بازآفرینی شهری را در نقاط مختلف کشور امضا و آغاز شده است.

خبر57
هوشنگ عشایری امروز در نشستی خبری اظهار کرد: خوشبختانه جریان سازی درخصوص بازآفرینی شهری آغاز شده است. مسوولان هم به جهت اقبال عمومی، بیشتر مورد توجه قرار داده اند. دکتر روحانی از روزی که به این موضوع ورود کردند تاکید بر این داشتند که مساله بافتهای ناکارآمد شهری بخصوص در بحث مسکن حل و فصل شود.

وی افزود: بعد از نشست خبری چند روز گذشته که موضوع بازآفرینی شهری تبیین شد تاکید بر این بود که ابزارهای مالی این طرح تهیه شود. در روزهای اخیر موضوع بازآفرینی شهری در ستاد ملی بازآفرینی شهری مطرح شد. تیمی که برای این منظور تشکیل شده منسجم است و بزرگترین مزیت این بخش آن است که همگرایی خوبی در کارگروه شکل گرفته است. خواسته های ما شاید خیلی ایده آل گرایانه بود ولی به خوبی استقبال شد. رویکرد اصلی این برنامه مردم محوری است.

عشایری با اعلام این خبر که ظرف سه ماه مصوبه ۲۳ ماده ای تدوین و به دولت تقدیم شد، گفت: نزدیک به ۶۰۰-۷۰۰ نفر ساعت روی این موضوع بحث و تبادل نظر صورت گرفت. خروجی های اصلی این ۲۳ ماده تاکید بر مشارکت مردم است. موضوع دیگر اینکه طرح و برنامه از طرف تسهیل گرانی از جنس مردم انجام شود. متولی اصلی اجرای برنامه، توسعه گران هستند.

۷۰ درصد بودجه زیرساختهای شهری توسط دولت تامین می شود

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، ارکان دیگر را دولت و شهرداری دانست و افزود: وظیفه این دو رکن آن است که خدمات روبنایی و زیربنای را بر عهده بگیرند. در این خصوص مصوبه ای گرفته شد که ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی دولت برای تامین خدمات عمومی روبنایی و زیربنایی در اختیار برنامه قرار گیرد. درخصوص شهرداریها هم مصوب شد اگر شهرداریها ۳۰ درصد روی معابر هزینه کنند ۷۰ درصد دولت ورود خواهد کرد. البته دولت نمی تواند به شهرداری تکلیف کند بلکه ابزار تشویقی ارایه می کند. این ۷۰ درصدی که دولت می آورد درواقع همان مشوق است.

اراضی دولتی به توسعه‌گران اختصاص می‌یابد

وی ادامه داد: بخش دیگر به شتاب دهی برنامه مربوط می شود. برای اینکه برنامه سرعت بگیرد تمامی اراضی دولتی واقع در بافت در اختیار مردم قرار می گیرد.

به گفته عشایری، اگر توسعه گران وارد این برنامه شدند همه دستگاههای دولتی باید اراضی خود را در اختیار برنامه قرار دهند. نامه ای که آقای جهانگیری به همهوزرای کابینه ابلاغ کردند که زمینهای خود را در اختیار بگذارید از تهران شروع شده و به تمامی استانها ابلاغ شده است. بنده هم هر هفته به استانها سفر می کنم و گزارش می دهم که کدام استان در کدام محله اراضی خود را در اختیار این برنامه قرار داده است.

پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی هر واحد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تصریح کرد: توسعه گران اگر وارد این موضوع شوند ما در حمایت از این قضیه دو نوع تسهیلات در اختیرا قرارمی دهیم؛ یکی در مدل تقاضا است که در تسهیلات مسکن یکم سود تسهیلات را به ۸ درصد رساندیم. دیگری درخصوص عرضه است که از تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و صندوق توسعه ملی منابعی تجمیع می شود و در اختیار بانک قرار می دهد. بانک نیز به همان میزان در این موضوع سرمایه گذاری می کند و سرجمع بابت هر واحد ۵۰ میلیون تومان در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد تا ظرف مدت حداکثر دو سال اقدام به ساخت و ساز کنند.

وی گفت: بانک عامل برای خرید، بانک مسکن است ولی بانکی که تسهیلات توسعه گران را پرداخت می کند هنوز توسط بانک مرکزی مشخص نشده که در آینده اعلام می شود.

عشایری، بزرگترین حسن این طرح را یارانه های مستقیم دانست و گفت: طی ۱۵ سال گذشته چه در مسکن مهر و چه در بافتهای فرسوده ما وام با یارانه مستقیم می دهیم. اشتباه قبلی این بود که یارانه مستقیم در اختیار افراد قرار می گرفت و باعث سوءاستفاده می شد اما حالا وام را به سپرده گذاران می دهیم. الان در مسکمن یکم بیش از ۴۰۰ هزار نفر سپرده گذاری کرده اند وسودی هم دریافت نمی کنند. یعنی برای این موضوع ترغیب شده اند. یکی از ابزارهای تشویقی آن است که تمامی معافیتها و شرایط ویژه ای که در قوانین کشور طبق مصوبه مجلس مشمول مناطق محروم می شود در طرح بازآفرینی هم شامل می شود.

وی خبر داد: در حال حاضر قرارداد ۳۸۲ پروژه را منعقد کرده ایم و این فعالیت طی سه ماه اخیر آغاز شده است. بخش واگذاری اراضی دولتی هم در ۲۱ شهر کلید زده شده که شامل ۲۱ محله می شود و به طور نسبی در تمام استانها اجرا می شود.

عشایری هفت منطقه شهر تهران از جمله ۱، ۱۲، ۱۳، ۱۶، ۱۸ و ۱۹ را هدف برنامه ملی بازآفرینی شهری عنوان کرد.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها