رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356156

ساعت 24 چند خبر دویچه وله را گزینش و تفسیر کرد

از داستان ترسناک جنگ تا گفت وگوهای مخفی ایران و آمریکا

ساعت24-واقعیت این است که رهبران سیاسی و مدیران و صاحبان شرکتهای آلمانی بلافاصله پس از امضای برجام از سوی ایران و گروه کشورهای مشهور به 5+1 با شتاب به سوی گسترش مناسبات اقتصادی با ایران حرکت کردند و چندین هیات بزرگ از این کشور به ایران آمدند.

خبر46
دردوسال تازه سپری شده رهبران این غول بزرگ اقتصادی اروپا و جهان دربعضی از فعالیت های زیربنایی ، صنعتی و اقتصادی ایران سرمایه گذاری کرده است. . آلمانها اما با روی کارآمدن ترامپ درآمریکا و اخطار به آلمان به طور پیدا و پنهان که با ایران همکاری نکنند درشرایط دشواری قرار گرفتند با این همه هنوز شرکتها و موسسه های مختلف آلمان درایران منافع دارند و از سوی دیگر این کشور به نوعی رهبری نبرد اروپا با ترامپ را در اروپا دردست دارد. اخبار و گزارش های گوناگون در باره ایران به دلایل یادشده درکانون توجه دویچه وله فارسی که سخنگوی دولت این کشور به حساب می آید قراردارد. امروز چهارشنبه 2خرداد مجموعه ای از خبرها را درباره ایران می توان برروی وب سایت دویچه وله درباره ایران دید. به نظر می رسد اگربخواهیم این اخبار گوناگون را به مثابه اجزای یک پازل ببینیم که درانتها شکل و ماهیتی پیدا می کند ، دویچه وله با انتخاب اخبار و تفسیرهای گوناگون به ایران هم این پیام را می دهد که کار ش چندان ساده نیست. در همین سه خبری که ساعت 24 گزینش و تلخیص کرده این خط را می توان تشخیص داد که دویچه وله شاید در پنهان ترین شکل یادآوری می کند آلمانها به ایران علاقمندند و این بانکهای آلمانی هستند که با ترفندهایی ویژه می خواهنددرایران بمانند و درهمان حال به ایران هشدار می دهد دررفاقت باروسیه ااحتیاط کرده و بردوستی عمیق با روسها دل نبند د و انتظار هررفتار ی از روسیه را داشته باشد . این خبر که روسیه نگران جنگ است درکنار این تحلیل که دیدار پوتین و نخست وزیر اسراییل بود که راه حمله به ایران در سوریه راهموارکرددر ارتباط با همین هشدار است. دراین سلسله خبرها می خوانیم ایران و آمریکا شایدمخفیانه گفت و گو کنند که شاید آرزوی آلمانها را نشان می دهد.
نگرانی روسیه از جنگ ایران و اسرائیل
النا دونایوا کارشناس ارشد بخش ایران موسسه شرق شناسی علوم روسیه و نویسنده کتاب "شکل گیری مرز بین روسیه و ایران" در گفتگو با دویچه وله فارسی می‌گوید، حدود دو سال است که حضور نیروهای ایرانی در سوریه در محافل سیاسی روسیه مطرح است. مسکو مخالفتی با حضور فرهنگی، دینی و اقتصادی ایران در سوریه ندارد ولی حضور نظامی این کشور باید کاهش یابد.دونایوا به دویچه وله گفت: «بعد از آنکه مذاکرات صلح سوریه در آستانه شروع شد و زمانی که مذاکرات با نیروهای اپوزیسیون بشار اسد انجام گرفت ما از آن زمان به بعد متوجه شدیم که مشکل اصلی برای همه این نیروها و یکی ازدلایل اصلی ورود ترکیه به خاک سوریه هم بیشتر حضور وسیع و گسترده ایران بوده است. حدود یکسال پیش این موضوع در محافل سیاسی روسیه بیشتر مطرح شد که تقویت بیش از حد ایران در سوریه موجب نارضایتی دولت‌های منطقه، آمریکا، اروپا و ترکیه بوده و روسیه احساس کرده است که باید این مسئله را حل کند و ایران را وادار بکند تا حضور نظامی خود را کاهش دهد.»کارشناس ارشد بخش ایران، موسسه شرق شناسی علوم روسیه تاکید می‌کند که اوضاع در سوریه اکنون تغییر کرده است. بخش عظیمی از خاک سوریه از دست داعش خارج شده و روند مذاکرات صلح ادامه پیدا کرده و مشخص شده است که حضور ایران در سوریه یکی از مهم‌ترین مشکلات بر سر مذاکراه صلح در سوریه و مذاکرات بر سر آینده سوریه است.درخواست مقامات روسی از ایران مبنی بر خروج نیروهای ایرانی و حزب‌الله از خاک سوریه بعد از دیدار نتانیاهو با پوتین (۱۹ اردیبهشت/ ۹ مه) طرح شد. آیا ملاقات نخست وزیر اسرائیل با پوتین عامل این درخواست بوده است؟در پاسخ به این پرسش النا دونایوا، کارشناس ارشد بخش ایران موسسه شرق شناسی مسکو گفت: «من بارها در ایران از طرف دانشگاهیان و نمایندگان رسانه‌ها این پرسش را شنیده‌ام. اما باید توجه کرد که همان شب نیروهای حزب‌الله با پشتیبانی نیروهای ایران منطقه جولان را بمباران کردند. به نظر ما همه کشورها و از جمله روسیه که می‌خواهند در منطقه نقشی ایفاء کنند، به ناگهان با درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل در خاک سوریه مواجه شدند. اسرائیل اصرار می‌کند که نیروهای حزب‌الله و سپاه قدس به مرزهای اسرائیل نزدیک نشوند و از این موضوع ناراضی است. به نظر من آمدن نتانیاهو به مسکو حاوی این پیام بود که اگر نیروهای ایران از سوریه خارج شوند اسرائیل در مسائل سوریه دخالت نخواهد کرد.»
فشار آمریکا و مذاکره مخفی


دویچه وله در یکی دیگر از خبرهای پرشمارخود در باره ایران ادعاکرده است : "ناظران می‌گویند جمهوری اسلامی گزینه‌های زیادی ندارد و در صورت تندروی، متحدان فعلی خود را نیز از دست می‌دهد. "سخنان وزیر خارجه آمریکا بسیاری را در ایران و خارج از ایران نگران کرده است. نوع این نگرانی شاید یکسان نباشد. رهبران جمهوری اسلامی به فکر راه‌هایی برای بقای نظام هستند. آن‌ها که دغدغه جنبش مدنی و مطالبات مردم را دارند، از خود می‌پرسند نتیجه سیاست‌های دو حکومت آمریکا و ایران بر مسیر زندگی روزمره و خواست‌هایی که سال‌هاست در آروزی محقق شدن آن‌ها هستند، چه خواهد بود؟
چند بانک آلمانی در مبادله مالی با ایران می‌مانند
شش بانک از مجموعه فولکس بانک‌های آلمان می‌خواهند با وجود خطر تحریم‌، تامین اعتبار شرکت‌های صادرکننده به ایران را ادامه دهند. "مرکز بین‌المللی صلاحیت" می‌گوید تراکنش‌های این بانک‌ها برای "کشورهای دشوار" تنظیم شده‌اند. پاتریشیا ملفی، مدیر مرکز بین‌المللی صلاحیت (KompetenzCenter International) این مجموعه مالی از تصمیم برای ادامه تراکنش‌ مالی با "فولکس بانک‌"‌های وورتمبرگ، فورتسهایم، هایلبرون، کنستانس، شوارتزوالد- دونا نکار، در چارچوب تامین اعتبار و واریزهای شرکت‌های صادرکننده به ایران خبر داده است. پیش‌تر روزنامه اقتصادی هندلزبلات نیز از تصمیم این مرکز برای تداوم همکاری با شرکت‌های صادرکننده به ایران گزارش داده بود.مرکز یاد شده، نهادی است که صلاحیت بانک‌ها در تراکنش‌های مالی و اعتباری را بررسی و تایید می‌کند.این تصمیم در حالی اعلام می‌شود که بانک‌های بزرگ و بین‌المللی از ترس مجازات‌های سنگین آمریکا، از هر همکاری و تراکنش با جمهوری اسلامی خودداری می‌کنند. خانم ملفی گفته است چنانچه شرکت‌ها و بانک‌ها با استانداردهای اتحادیه اروپا و آمریکا فعالیت کنند، اتفاقی نخواهد افتاد.بانک تعاونی مرکزی آلمان (Deutsche Zentral-Genossenschaftsbank) جمعه ۱۸ مه اعلام کرد که تراکنش‌های پرداخت خارجی با ایران را از اول ژوئیه معلق می‌کند. این موسسه دومین بانک این کشور از نظر اعطای وام است و مرکز آن در شهر فرانکفورت قرار دارد. این بانک پیشتر "به‌طور گزینشی و پس از بررسی‌های دقیق" برخی پرداخت‌های خارجی مرتبط با ایران را بر عهده می‌گرفت.پس از خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران، واشنگتن تهران را به سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ تهدید کرده است.خانم ملفی می‌گوید ما اینک باید منتظر بمانیم و ببینیم تحریم‌های جدید چه خواهند بود: «چه بانک‌هایی، شرکت‌هایی، اشخاصی یا حوزه‌هایی در چارچوب این تحریم‌ها می‌گنجند.»به اعتقاد مدیر مرکز بین‌المللی صلاحیت، مشکل بزرگ وقتی بروز خواهد کرد که تراکنش‌ها با بانک‌های ایرانی باشند: «یک راه حل می‌تواند این باشد که بانک مرکزی ایران پول را به حساب یکی از بانک‌های آلمانی واریز کند تا متقابلا به حساب شرکت‌های صادرکننده منتقل شوند. او افزوده که این روش نقل و انتقال در فاصله‌ سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ که تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال می‌شد، به کار می‌رفت.»با خروج آمریکا از برجام، جنب و جوشی در کشورهای اروپایی برای بررسی مبادلات بازرگانی و بانکی با ایران به راه افتاده است. پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید برلین در رایزنی با کاخ سفید تلاش می‌کند برای اعمال مجدد تحریم‌ها، استثناهایی در نظر گرفته شوند و موعد آغاز این کار به تعویق بیفتد.وزیر اقتصاد آلمان در عین حال تاکید کرده که "هیچ امکانی وجود ندارد که بتوان جلوی پیامدهای خروج یکجانبه از برجام را بطور صد در صد گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها