رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356224

قارچ خورها مراقب باشند/ خطر مرگ در کمین است

ساعت 24-در این روزهای بهاری وقتی باران الهی شامل حال بنده هایش می شود افرادی هستند که به دامان طبیعت می روند تا به ضیافت یک سبد قارچ طبیعی بنشینند.

قارچ سمی
تاریخچه مصرف قارچ به دوران باستان بازمی‌گردد، قارچ‌های خوراکی در مراکز باستان‌شناختی با قدمت نزدیک به ۱۳٬۰۰۰ در شیلی یافت شده‌اند.

اما اولین شواهد قابل اعتماد دربارهٔ مصرف قارچ به چند صد سال پیش از میلاد در چین بازمی‌گردد، چینی‌ها نیز قارچ‌ها را به عنوان دارو و همچنین برای غذا باارزش می‌دانند.

رومیان و یونانیان باستان، به ویژه افراد طبقات اجتماعی بالا از قارچ‌ها برای مصارف آشپزی استفاده می‌کردند به طوری امپراطوری روم چشندگانی برای اطمینان از خوراکی بودن قارچ ها استخدام می‌کردند.


فواید قارچ


قارچ دارای حدود 5 تا 6 درصد پروتئین است، بعضی ویتامین‌های گروه B,C را هم در خود دارد همچنین قارچ‌ها دارای عناصر مغذی چون مس، آهن، کلسیم و... هستند که برای رشد، خصوصا رشد کودکان بسیار مفیدند.

مردم باید بسیار به سالم بودن قارچ ها توجه کنند چرا که همانطور که مزیت ها و خاصیت‌هایی را دارد می تواند مشکل ساز هم باشد افراد که برای جمع آوری قارچ‌ها به کوه می روند مسئولیت بیشتری را در این مورد دارند.

قارچ یکی از خوراکی‌های فوق العاده مقوی، با طعم لذیذ و دارای خاصیت‌های درمانی برای بدن انسان است، اما این ماده خواکی دارای گونه‌های فراوان در طبیعت است و نا آشنایی با گونه‌ها و مصرف برخی از قارچ‌های سمی می‌تواند سبب مسمومیت و مرگ افراد شود.


قارچ هایی که در چند روز گذشته قربانی گرفتند


مسمومیت ۱۰۱۷ نفر و همچنین جان باختن 15 نفر از مردم در نقاط مختلف ایران بر اثر خوردن قارچ های سمی خبری بود که در این چند روز گذشته تیتر منابع خبری شد.
خالدی سخنگوی اورژانس کشور به شهروندان هشدار داد که از خرید قارچ های فله‌ای ، قارچ‌های خودرو و قارچ هایی که از سوی روستائیان به فروش می رسد خودداری کنند.

به گفته خالدی مصرف و حتی لمس قارچ های سمی کوهپایه ای با کوهستانی ممکن است مسمومیت ایجاد کند.

به یکی از بیمارستان های شهر سری زدم تا از نزدیک حال چند تن از هم استانی هایی که درگیر این بیماری شدند جویا شوم.
آقای اسدی که از اهالی شهرستان ماهنشان است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، گفت : طبق روزهای معمول برای چیدن قارچ های خودرو به باغ رفتم و قارچ هایی را که دیدم آنها را چیدم به منزل آوردم و به همراه همسرم این قارچ ها را خوردیم که اکنون به این روز افتادیم.

اسدی افزود: هرساله بر اساس تجربه ای که دارد از این قارچ های خودرو استفاده می کردند اما یک روز هم فکر نمی کردم که قارچی که چیده ام سمی باشد و ما را به این روز بیاندازد.

به گفته کارشناسان 10 هزار نوع قارچ در دنیا شناسایی شده که 300 نوع آن در خاک کشور خودمان رشد می کند و بیشتر آنها هم سمی هستند.
پیمان رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ،گفت : قارچ هایی که در کنار و یا زیر درختانی همچون درخت بلوط، کاج و صنوبر رشد می کنند معمولا جز قارچ های سمی هستند و نباید مصرف شوند.

هیچ گونه پادزهری برای قارچ های سمی وجود ندارد


اما موضوع زمانی برایم نگران کننده تر شد که متوجه شدم سم این قارچ ها هیچ گونه پادزهری ندارند.

پیمان در این خصوص گفت: که این نوع قارچ های سمی هیچ گونه پادزهری ندارند و باید در همان مراحل اولیه به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: تنها راه حل جلوگیری از مسمومیت نخوردن قارچ های موجود در طبیعت است و همچنین پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ های وحشی، سمی بودن آن ها را از بین نمی برد .

در ادامه ی این گزارش سری هم به اورژانس زنجان زدم و با رئیس اورژانس در این خصوص هم صحبت شدم.


جعفری رئیس اورژانس استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ،گفت : علائم مسمومیت با قارچ های سمی معمولا به صورت علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ است.

وی افزود: این علائم کم کم باعث ایجاد درگیری کبدی می شود که با آزمایشاتی که از بیمار اخذ می شود متوجه درگیری کبدی می شویم.

به گفته رئیس اورژانس استان زنجان در تاریخ 24 اردیبهشت ماه امسال 18 نفر با علائم مسمومیت به بیمارستان ولیعصر زنجان مراجعه کردند که با اخذ آزمایشات از این بیماران پی به درگیری کبدی آنها بردیم.

جعفری خاطر نشان کرد: 6 بیمار به خاطر وخامت حالشان به بیمارستان نمازی شیراز ، 9 بیمار به بیمارستان لقمان تهران و 3 بیمار دیگر نیز به بیمارستان بهارلوی تهران اعزام شدند.

وی گفت : تمامی این بیماران با امبولانس و با هماهنگی سازمان اورژانس کشور به این بیمارستان ها اعزام شدند.

چه راه هایی برای تشخیص قارچ های خوراکی و سمی وجود دارد؟


رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی استان زنجان در این خصوص می گوید: قارچ های سمی درون قارچ های خوراکی می رویند و برعکس ، و این یعنی این که تشخیص قارچ های خوراکی با قارچ های سمی به خاطر شکل و ظاهر یکسانی که دارند بسیار سخت و دشوار است.

وی تنها راه شناخت این نوع قارچ ها را از روی جنس گونه ی آنها دانست و گفت : تنها راه شناخت قارچ های سمی در آزمایشگاه و از روی کتب هایی که در مورد قارچ ها هستند انجام میگیرد.

پیمان در ادامه افزود: قارچ های سمی به شکل جذاب و در رنگ بندی های مختلف نیز رشد می کنند که به برخی از این نوع قارچ ها در اصطلاح فرشته مرگ نیز می گویند.

تولید قارچ خوراکی


سهم هر کشور و درصد آن در تولید قارچ خوراکی جهان متفاوت است، به طوری که ۳۴٫۹ درصد باقی‌مانده پس از کسر سهم چین، بین ۶۶ کشور دیگر به طور متفاوت و نامتوازن تقسیم می‌شود.

در سال ۲۰۱۱ ایران با تولید ۳۷٬۶۶۴ تن قارچ خوراکی، ۰٫۴۸۹ درصد از تولید جهانی قارچ خوراکی را به خود اختصاص داده‌ است.

سالانه چیزی حدود 200 هزار تن قارچ خوراکی در کشور تولید و روانه بازار میشود که کارشناسان مصرف این نوع قارچ های مطمئن را توصیه می کنند.
خدا همه نعمت هایش را به اندازه و نیکو در اختیار انسان ها قرار داه به شرط آن که آگاهانه انتخاب کنیم.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها