رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356346

نشانه های بیماری قلبی که از شنیدنشان تعجب می کنید

ساعت 24-همیشه فکر می کنیم علایمی چون احساس ناراحتی و درد در قفسه سینه، تپش قلب و عرق سرد، تنها نشانه های «بیماری قلبی» هستند. قلب موثرترین عضو بدن است که نارسایی آن تاثیرات فراوانی روی تک تک اعضای بدن می گذارد.

آپنه خواب

کسانی که به «آپنه خواب» مبتلا هستند با یک مکث تنفسی خر و پفشان متوقف می شود و در این لحظه ممکن است خون کافی به مغز نرسد. در این وضعیت مغز پیامی به رگ های خونی و قلب ارسال می کند تا سخت تر کار کنند و خون را به جریان بیندازند. با این کار خطر بالا رفتن فشار خون، به هم خوردن ریتم قلب، سکته مغزی و نارسایی قلبی بیشتر می شود. خوشبختانه آپنه خواب قابل درمان است.

راش پوستی قرمز متمایل به نارنجی
بالا بودن شدید تری گلیسیرید در خون، باعث بیرون ریزی راش پوستی در اطراف باسن و بند انگشتان دست و پا می شود. تری گلیسیرید زیاد در خون موجب سختی عروق و عارضه های دیگری می شود که خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهند.
کاهش توانایی محکم گرفتن اجسام
قدرت دست می تواند نشانه ای از قدرت قلب باشد. تحقیقات نشان می دهند توانایی فشردن اجسام نشان دهنده پایین بودن خطر بیماری قلبی است. اگر محکم گرفتن اشیا برایتان مشکل است، شانس ابتلا به بیماری قلبی در شما افزایش می یابد، اما توجه داشته باشید تقویت این توانایی تاثیری روی سلامت قلب نخواهد داشت.

لکه های تیره زیر ناخن
اگر ناخن دست یا پایتان دچار آسیب یا ضربه ای نشده باشد، بروز لکه های خونی زیر ناخن می تواند نشان دهنده عفونت غشای قلب یا دریچه ها -اندوکاردیت- باشد. البته دیابت هم ممکن است چنین علامتی از خود به جای بگذارد. دیابت خطر بیماری قلبی یا سکته مغزی را دو تا چهار برابر افزایش می دهد.
سرگیجه
بیشتر اوقات احساس سبکی سر دلیلی مستقیمی برای مشکل قلبی است، زیرا قلب خون کافی به مغز پمپاژ نمی کند. «سرگیجه» نشانه ای از نامنظمی ضربان قلب -«آریتمی»- است. نارسایی قلبی –ضعف عضله قلب- تعادل شما را بر هم می زند. سرگیجه و احساس گیجی و منگی یکی از نشانه های کمتر شناخته شده حمله قلبی است.

مشکلات زناشویی
مشکلات زناشویی می توانند نشانه بالا رفتن خطر حمله قلبی و سکته مغزی باشند. احتمالا مردانی که دچار اختلال نعوظ هستند، از مشکلات جریان خون مرتبط با فشار خون بالا یا تنگی عروق ناشی از تجمع کلسترول رنج می برند. مشکلات جریان خون در زنان به کاهش میل و لذت جنسی منتهی می شود.

تغییر رنگ پوست
آبی یا خاکستری شدن انگشتان دست و پا می تواند ناشی از ضعف جریان خونِ پر اکسیژن باشد که اغلب در اثر نقص قلبی مادرزادی یا تنگی و انسداد عروق بروز می کند. وقتی رسوب کلسترول به شدت تجمع پیدا می کند، داخل عروق خونی ریز گیر می افتد و الگوی بنفش رنگ شبکه ای و لکه لکه ای روی پوست پدیدار می شود. بروز لکه های خونی زیر پوستی در کف دست و پا نشانه ای از اندوکاردیت است.
خونریزی لثه
متخصصان هنوز متوجه ارتباط دقیق بین بیماری لثه و ناراحتی قلبی نشده اند، اما مطالعات نشان می دهند خونریزی، تورم یا حساسیت لثه ها می تواند منتهی به بیماری قلبی شود. یک نظریه این است که باکتری های لثه وارد جریان خون و منجر به التهاب قلب می شوند. انواعی از بیماری لثه که باعث از بین رفتن دندان ها می شوند، احتمال سکته مغزی را هم افزایش می دهند.

لکه های تیره مخملی روی پوست
این لکه های ضخیم که با نام «آکانتوزیس نیگریکانس» شناخته می شوند، در نواحی افتادگی و چروک پوست مثل گردن، آرنج و کشاله ران دیده می شوند و بر اثر ناتوانی بدن در مصرف هورمون انسولین بروز می کنند. ممکن است این لکه ها همراه با گوشت اضافه باشند. اگر تحت درمان مقاومت انسولین، سندرم متابولیک یا دیابت نوع 2 نیستید، برای بررسی قند خون و محافظت از قلبتان به پزشک مراجعه کنید.
اشکال در تنفس
«تنگی نفس» نشانه ای از نارسایی قلبی، ناهنجاری ریتم قلب یا حمله قلبی است. اگر در حالت هایی دچار تنگی نفس شدید که قبلا نمی شدید، در حالت خوابیده سخت نفس می کشید یا قفسه سینه تان درد می کند حتما با پزشک مشورت کنید.

تورم بخش پایینی پا
بارداری، نشستن و ایستادن طولانی مدت منجر به تورم پا می شود، اما ممکن است این تجمع مایع ناشی از نارسایی قلبی و ضعف جریان خون در پاها باشد. اگر راه جریان خون در بازگشت از پا به قلب به وسیله یک لخته خون مسدود شود، پاها دچار تورم می شوند. اگر ناگهان دچار تورم پا شدید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

خستگی
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، علت همیشگی خستگی، از کم خوابی نیست. ممکن است نارسایی قلبی سبب خستگی و بی حالی شما شده باشد. وقتی قلب، خون را در اعضای بدن به درستی پمپاژ نمی کند، دچار خستگی می شوید. اگر خستگی رفع شد ولی نشانه هایی مانند سرفه و تورم باقی ماند، به بروز بیماری قلبی شک کنید، زیرا خستگی به تنهایی می تواند نشانه بسیاری از عارضه های جسمانی مانند کم خونی، سرطان یا افسردگی باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها