رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356389

صفایی فراهانی: احزاب اصلاح طلب جبهه متحد تشکیل دهند

ساعت24-محسن صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: قبلا هم به لیدرهای جریان اصلاحات گفته ام که اگر احزاب اصلاح طلب تشکیل یک جبهه متحد را بدهند که ساز و کار آن برای مردم کاملا شفاف باشد موفق تر خواهند بود ولی تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی که در نشستی با عنوان 'اصلاحات و چالش ها' در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به مناسبت سالروز انتخابات ریاست جمهوری در دوم خرداد 1376 و پیروزی نامزد جریان اصلاحات در آن برگزار شد به اتفاق محمد علی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب حاضرشده بود، افزود: اصلاح طلبی دو قرن ریشه دارد. در کتاب ' یک کلمه' یوسف خان مستشار الدوله که حدود 180 سال قبل نوشته شده است نویسنده راه پیشرفت غرب و عقب ماندگی ایران را تنها یک کلمه می داند یعنی' قانون'.

صفایی فراهانی ادامه داد: مثلا او در این کتاب می نویسد که در نبود قانون، حقوق متهمین و زندانیان در ایران از حقوق یک حیوان هم کمتر است. البته زمان ناصرالدین شاه مستشارالدوله را حبس کرده و در زندان آنقدر با کتاب یک کلمه بر سر او کوبیدند که فوت کرد.
وی افزود: یکی دیگر از اصلاح طلبان میرزا تقی خان امیرکبیر بود که می گوید می خواستم قانون اساسی ایران را بنویسم ولی مهلتم ندادند. آنزمان که ناصرالدین شاه به اروپا می رفت و وسایل عیاشی مدرن برای خود فراهم می کرد میجی پادشاه کشورعقب افتاده ژاپن هیاتی را برای سه سال به اروپا فرستاد تا دلایل پیشرفت غرب را بررسی کنند.
این فعال سیاسی ادامه داد: بعد از بازگشت این هیات، اولین اقدام میجی تقسیم ژاپن به 8 منطقه بود. میجی دستور دارد در هر یک از این مناطق دویست مدرسه به سبک اروپاییان و 1 دانشگاه تاسیس شود چرا که متوجه شده بود که این باسواد کردن انسانهاست که زیربنای پیشرفت است.
این فعال اصلاح طلب با اشاره به رویدادهای بعد از دوم خرداد 76 گفت: اصلاحات یک مشی است و یک حزب نیست که نیاز به مانیفست داشته باشد.
وی با اشاره به اتفاقات دهه 80 افزود: سال 82 یک مجموعه 17 جلدی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شد که در آن ذکر شده بود برای رسیدن به چشم انداز باید طی 20 سال آینده سالانه به طور متوسط 5 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و گرنه ارزش های اخلاقی جامعه سقوط خواهد کرد. با بررسی 15 سال بعد از آن سال می بینیم که میانگین رشد اقتصادی ایران تنها 3 درصد بوده است. من اتفاقات دی ماه پارسال را یکی از تجلیات بی توجهی به این توصیه سازمان برنامه و بودجه می دانم.
صفایی فراهانی تصریح کرد: ما در مجلس ششم برای برنامه چهارم توسعه متوسط سالانه 6 درصد رشد اقتصادی را برنامه ریزی کرده بودیم که اگر این برنامه درست پیش می رفت فقر مطلق در ایران به کلی از بین می رفت و بیکاری پایان می پذیرفت.
وی همچنین با دفاع از عملکرد مجلس ششم گفت: شما بروید مصاحبه های آقای سیدعلی نقی خاموشی رییس وقت اتاق بازرگانی که عضو شورای مرکزی حزب موتلفه هم هست را بخوانید که می گوید من به مسایل سیاسی این مجلس ششم کاری ندارم اما از نظر اقتصادی، تنها مجلسی در ادوار گذشته بود که داشت قوانین پایه ای اقتصاد ایران را به صورت درست و حرفه ای سامان می داد.
صفایی فراهانی افزود: همان موقع قرار بود یکی از اهل سنت را در هیات رییسه مجلس بیاوریم که مخالفت شد. بعد هم خانم جلودارزاده را آوردیم که گفتند یک خانم نباید چنین مسولیتی داشته باشد اما ما زیر بار نرفتیم.
در ادامه این نشست محمد علی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب دیگر میهمان حاضر گفت: قبل از انتخابات 76 نگاه امنیتی به فرهنگ و سیاست حاکم بود. یادم هست خاتمی قبل از انتخابات سخنرانی کرد که در آن از لزوم آزادی در عرصه فرهنگ گفت همان موقع دوستانی از حزب کارگزاران سازندگی آمدند و به ایشان گفتند این حرفها خریداری بین مردم ندارد و شما باید روی بهبود اقتصاد تاکید کنید. اما مردم از شعار آزادی مدنی ایشان استقبال کردند.
ابطحی تصریح کرد: بزرگترین بحران مدیریت کشور عدم تمکین مدیران به قانون بازنشستگی است که باعث تصلب کارها شده است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها